Dual Training in Teacher’s Degrees: Interactive Feedback in the Competences Assessment
Keywords:
vDual training, Good practice, Evaluation of competences, Higher education, Authentic evaluation, FeedbackAbstract
The evaluation by competences in the space of higher education that introduced the so-called Bologna process continues to be a challenge faced by the university institution for two decades. The proposal of good practices in the Initial Training of the Degrees of Master, collected in this article, aims to implement a dual university-primary school training process as a scenario for the development and evaluation of the specific competences of the subject Processes and Educational Contexts/Hezkuntza Prozesuak eta Testuinguruak offered in the second school year of the curriculum in various languages (Spanish and Basque -official languages- and English) at the Public University of Navarra/Nafarroako Unibertsitate Publikoa. We opt for an associative exterior design that has been consolidated in the last six years and in which 400 university students have participated. The results describe the logical sequence of the stages, means, techniques and evaluation instruments, as well as the participation of the different agents involved in the self-regulation of competency learning, so that it is an authentic, participatory and shared evaluation. The conclusions point to the importance of creating spaces of alternation that connect university learning with contextualized practice, so that they respond to social demands and that, in turn, entail the proper accreditation of the levels of competence acquired.Downloads
References
Apalategi, J. y Gabari, M. I. (2018). Relación de dualidad entre la realidad profesional docente y el aula universitaria: implicaciones en la autonomía universitaria. En I. del Arco y P. Silva (Eds.), Tendencias nacionales e internacionales en la organización educativa: entre la estabilidad y el cambio (pp. 35-340). Madrid: Wolters Kluwer
Bauman, Z. (2015). Modernidad líquida. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Beraza, J. M. y Azkue, I. (2018). Diseño de un itinerario de formación dual: universidad-empresa en GADE. Journal of Management and Business Education, 1(1), 53-68. https://doi.org/10.35564/jmbe.2018.0005
Bourgeon, G. (1979). Socio-pédagogie de l'alternance. París: UNMFREO.
Cano, E. (2015). Evaluación por competencias en educación superior. Madrid: La Muralla.
Cano, E. (2011). Buenas prácticas en la evaluación de competencias. Cinco casos de educación superior. Barcelona: Laertes.
Coiduras, J. L., Correa, E., Boudjaoui, M. y Curto, A. (2017). Formación dual en el Grado de Educación: Claves organizativas y pedagógicas. Revista Qurriculum, 30, 81-102.
Colmenares, A. M. y Piñero, M. L. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Año, 14(27), 96-114.
Comisión-Europea. (2017). Documento de reflexión sobre la dimensión social de europa. Bruselas: Oficina de Publicaciones.
Consejo Comisión Europea. (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Recuperado de: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=ES
Espinoza Freire, E., Tinoco Izquierdo, W. E. y Sánchez
Barreto, X. del R. (2017). Características del docente del siglo XXI. Olimpia: Publicación Científica de La Facultad de Cultura Física de La Universidad de Granma, 14(43), 39-53.
Fernández, J. T. y Bueno, C. R. (2016). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: Retos e implicaciones. Educacion XX1, 19(1), 17-38. https://doi.org/10.5944/educXX1.12175
Geay, A. (1998). L'école de l'alternance. París: L'Harmattan.
Ion, G., Silva, P. y Cano, E. (2013). El feedback y el feedforward en la evaluación de las competencias de estudiantes universitarios. Profesorado. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 17(2), 283-301.
Le Boterf, G. (2018). Développer et mettre en oeuvre la compétence: Comment investir dans le professionnalisme et les compétences. París: Eyrolles.
Lemenu, D., y Heinen, E. (2015). Comment passer des compétences à l'évaluation des acquis des étudiants?. Louvain-la-Neuve: de Boeck.
Lemonnier, M. (2019). Le testamente de Zygmunt Bauman. L'OBS, 2837, 72-73.
Loisy, C. (2016). Desarrollo profesional y construcción de la función docente. Lyon: Universidad de Lyon.
Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C. y Belavi, G. (2017). Sugerencias para escribir un buen artículo científico en educación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15 (3), 5-34. http://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.001
Pascual-Arias, C., López-Pastor, V. M. y Hamodi-Galán, C. (2019). Proyecto de innovación docente : La evaluación formativa y compartida en educación. Resultados de transferencia de conocimiento entre universidad y escuela. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 29-45. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.002
Robinson, K. (2015). Escuelas creativas. La revolución que está transformando la educación. Barcelona: Grijalbo.
Tejada F, J. (2012). La alternancia de contextos para la adquisición de competencias profesionales en escenarios complementarios de educación superior: Marco y estrategia. Educacion XX1, 15(2), 17-40. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.125
Zabala, A. y Arnau, L. (2008). La enseñanza de las competencias. Innovación Educativa, 161, 40-46.
Zabala, A. y Arnau, L. (2014). Métodos para la enseñanza de las competencias. Barcelona: Graò.