Vol. 15 No. 2 (2022)
Articles

Perceptions and Cognitive Biases in Elementary Education

Claudia Alejandra Santizo Rodall
Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa
Published November 2, 2022

Keywords:

Perceptions, Cognitive biases, Teaching, Elementary education, Surveys
How to Cite
Santizo Rodall, C. A. (2022). Perceptions and Cognitive Biases in Elementary Education. Iberoamerican Journal of Educational Evaluation, 15(2). https://doi.org/10.15366/riee2022.15.2.002

Abstract

This paper explores the presence of cognitive biases in the perceptions of teachers and students based on concepts of the psychology of choice approach (Kahneman, 2002; Sunstein y Thaler, 2017).. Its purpose is to value the extent of the biases theory to influence education public policy design. This analysis does not verify this theory it only discusses its necessary conditions, in other words, it discusses the nature of the perceptions, and biases, that teachers and students have of teaching practices in classrooms which has implications for schools’ management. The present paper reviews teachers’ interviews undertaken for case studies in public elementary schools and analyses perceptions gathered through a context survey that complements the standardized learning test applied, in 2018, to 6th grade primary school students in Mexico. These case studies and surveys are not based on the biases theory assumptions therefore this paper has an exploratory character. This article concludes that biases in the education sector are portrayed as partial perceptions of the educational reality and that these biases are relevant to evaluate schools’ management and to highlight omitted perspectives in the design of public policies for the educational sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argyris, C. y Schön, D. A. (1996). Organizational Learning II: Theory, Method, and Practice. Addison-Wesley.

Backhoff, E., Vázquez-Lira, R., Baroja, J. L., Guevara, G. P. y Morán, Y. (2017). México en el proyecto TALIS-PISA: Un estudio exploratorio Importancia de las escuelas, directores, docentes y estudiantes en el aprendizaje de las matemáticas. Cuaderno de Investigación 46. INEE.

Castro M., A., Hernández A., Z., Riquelme M., E., Ossa C., C., Aedo S., J., Da Costa D., S. y Páez R., D. (2019). Nivel de sesgos cognitivos de representatividad y confirmación en estudiantes de Psicología de tres universidades del Bío-Bío. Propósitos y Representaciones 7(2), 210-239. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.245

Domínguez, C. (2016). Los docentes y su trabajo didáctico en el contexto de la Reforma Integral de la Educación Básica. En A. Díaz-Barriga (Coord.), La Reforma Integral de la Educación Básica. Perspectivas de docentes y directivos de primaria (pp. 261-300). IISUE.

Fernández, J. M., y Gómez, N. (2020). Las metodologías didácticas innovadoras como estrategia para afrontar los desafíos educativos del siglo XXI. Dykinson.

Fiedler, K. y Sydow, M. (2015). Heuristics and Biases: Beyond Tversky and Kahneman's (1974) Judgment under Uncertainty. En M. W. Eysenck y D. Groome (Eds.), Cognitive Psychology. Revisiting the Classical Studies (pp. 146-161). Sage.

García, F. A. (2018). Los sesgos cognitivos limitantes del desarrollo de las competencias TIC en los docentes. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 10(3), 116-122.

Gutiérrez-Ujaque, D. y Fernández-Rodrigo, L. (2021). El Enfoque de Transpraxis en Educación Superior: Orientaciones Metodológicas a partir de un Estudio de Caso. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 163-180. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.010

INEE. (2017). Plan Nacional para la Evaluación de los Aprendizajes: Evaluar para mejorar XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa. COMIE.

INEE. (2018a). Planea. Evaluaciones de logro referidas al Sistema Educativo Nacional. Sexto Grado de Primaria. Ciclo escolar 2017-2018. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/evaluaciones/planea/sexto-primaria-ciclo-2017-2018/

INEE. (2018b). Planea. Resultados nacionales 2018. 6º de primaria Lenguaje y Comunicación, Matemáticas. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/images/stories/2018/planea/PLANEA06_Rueda_de_prensa_27nov2018.pdf

Jachimowicz, J. M., Duncan, S., Weber, E. U. y Johnson, E. J. (2019). When and why defaults influence decisions: a meta-analysis of default effects. Behavioural Public Policy, 3(2), 159-186. https://doi.org/10.1017/bpp.2018.43

Jiménez, M., Rodríguez, H. y Zubillaga, A. (2020). Conocer nuestros errores de los juicios para mejorar la toma de decisiones en el aula. En N. Gómez López y J. M. Fernando Campoy (Eds), Las metodologías didácticas innovadoras como estrategia para afrontar los desafíos educativos del siglo XXI (pp. 19-27). Dykinson.

Kahneman, D. (2002). Maps of bounded rationality a perspective of intuitive judgment and choice Nobel Prize Lecture, Estocolmo, Suecia. Recuperado de https://www.nobelprize.org/uploads/2018/06/kahnemann-lecture.pdf

Kahneman, D. (2012). Pensar rápido, pensar despacio. Debolsillo.

Kahneman, D., Knetsch, J. L. y Thaler, R. H. (1991). Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias. Journal of Economic Perspectives, 5(1, Winter), 193-206. https://doi.org/10.1257/jep.5.1.193

Martínez, L. (2016). Perspectivas docentes sobre la reforma en competencias: un caso en primarias de Mexicali, Baja California. En Á. Díaz-Barriga (Coord.), La reforma integral de la educación básica: perspectivas de docentes y directivos de primaria (pp. 235-260). IISUE.

Mercado, L. (2016). EL enfoque por competencias: reto de construcción didáctica para los docentes de educación primaria. En Á. Díaz-Barriga (Coord.), La Reforma Integral de la Educación Básica. Perspectivas de docentes y directivos de primaria (pp. 41-73). IISUE.

Muñoz, C., Rodríguez, P. G., Restrepo, P. y Borrani, C. (1979). El síndrome del atraso escolar y el abandono del sistema educativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, IX(3), 1-60.

OECD. (2014a). TALIS 2013 Results: An International Perspective on Teaching and Learning, TALIS. OECD. https://doi.org/10.1787/9789264196261-en

OECD. (2014b). TALIS 2013 Technical Report. Recuperado de https://www.oecd.org/education/school/TALIS-technical-report-2013.pdf

OECD. (2016). PISA 2015 Results (Policies and practices for succesfull schools, PISA Issue. OECD. https://doi.org/10.1787/9789264267510-en

Osborne, S. P. (2010). The New Public Governance?: Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance. Routledge. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780203861684.

Oviedo, G. L. (2004). La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría Gestalt. Revista de Estudios Sociales, 18(agosto), 89-96. https://doi.org/10.7440/res18.2004.08

Oviedo, H. C. y Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34, 572-580.

R-Core-Team. (2021). R: A language and environment for statistical computing. In R Foundation for Statistical Computing. Recuperado de https://www.R-project.org/. https://www.R-project.org

Rochefort, D. A. y Cobb, R. W. (1994). The Politics of Problem Definition. Shaping the Policy Agenda. University Press of Kansas.

Rodríguez, H. (2021). Percepciones y sesgos cognitivos sobre la tutoría en la formación del profesorado. Cuadernos de Pedagogía, 517(Febrero), 1-4.

Rodríguez, H., Zubillaga, A. Jiménez, M., y Moya, J. (2020). Las heurísticas del pensamiento docente y su relación con la toma de decisiones en la escuela. En J. M. Fernández Campoy y N. Gómez López (Eds.), Metodologías didácticas innovadoras como estrategia para afrontar los desafíos educativos del siglo XXI (pp. 9-18). Dykinson.

ACUERDO número 592 por el que se establece la Articulación de la Educación Básica, (2011). https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/9721849d-666e-48b7-8433-0eec1247f1ab/a592.pdf

SEP. (2012). Informe de Rendición de Cuentas de la APF 2006-2012. SEP.

SEP. (2018). Libro Blanco. Reforma Educativa, 2013-2018. Secretaria de Educación Pública.

Sunstein, C. R. (2019). El ascenso de la economía del comportamiento: Misbehaving de Richard Thaler. Revista de Economía Institucional, 21(41), 5-20. https://doi.org/10.18601/01245996.v21n41.01

Sunstein, C. R. (2020). Behavioral Science and Public Policy. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108973144

Sunstein, C. R. y Thaler, R. H. (2017). Un pequeño empujón. El impulso que necesitas para tomar mejores decisiones sobre salud, dinero y felicidad. Taurus.

Tatto, M. T. (1999). Para una mejor formación de maestros en el México rural: retos y tensiones de la reforma constructivista. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 4(7 enero-junio), 101-136.

Thaler, R. H. (2018). Portarse mal. El comportamiento irracional en la vida económica Paidós. https://doi.org/10.19083/rgm.v4i1.925.

Tversky, A. y Kahneman, D. (1981). The Framing of Decisions and the Psychology of Choice. Science, 211(4411), 453-458. https://doi.org/10.1126/science.7455683

Vargas-Melgarejo, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53.

Vera, J. Á. y Domínguez, R. L. (2005). Práctica docente en el aula multigrado rural de una población mexicana. Educação e Pesquisa, 31(1, enero-abril), 31-43. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100003

Yvon, F. (2016). Las aportaciones de los docentes a la Reforma Integral de la Educación Básica En A. Díaz-Barriga (Coord.), La Reforma Integral de la Educación Básica. Perspectivas de docentes y directivos de primaria (pp. 141-168). IISUE.