Vol. 12 No. 2 (2019): Evaluación por Competencias en la Educación Superior: Buenas Prácticas ante los Actuales Retos
Presentation of monographic section

Evaluation by Competences in Higher Education: Good Practices in the Face of Current Challenges

Published October 28, 2019
How to Cite
Cano, E. (2019). Evaluation by Competences in Higher Education: Good Practices in the Face of Current Challenges. Iberoamerican Journal of Educational Evaluation, 12(2). Retrieved from https://revistas.uam.es/riee/article/view/11386

Abstract

The European Higher Education Area is developed, among other tools, from the design of the degrees based on the desired proficiency profiles for graduates. However, despite the fact that the Bologna process already has a long history (in 2019, 20 years of the Bologna Declaration have been completed) and despite the advances that have been taking place, the evaluation by competencies in the framework of Higher education still has some difficult challenges (Cano, 2016).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biesta, G. (2010). Why ‘What Works’ Still Won’t Work: From Evidence-Based Education to Value-Based Education. Studies in Philosophy and Education, 29(5), 491–503.

Boud, D., Ajjawi, R., Dawson, P. y Tai, J. (2018). Developing Evaluative Judgment in Higher Education. Assessment for Knowing and Producing Quality Work. Nueva York, NY: Routledge.

Calbó, M. (2009). Guia per a l’avaluació de competències en el pràcticum de mestre/a. Barcelona: AQU Catalunya.

Cano, E. (2011), Buenas prácticas en la evaluación de competencias. Cinco casos en educación superior. Barcelona: Laertes.

Cano, E. (2015). Evaluación por competencias en educación superior. Madrid: La Muralla.

Cano, E. (2016). Retos de futuro en la evaluación por competencias. En E. Cano y M. Fernández (Eds.), Evaluación por competencias: la perspectiva de las primeras promociones de graduados en el EEES. (139-148). Barcelona: Octaedro.

European Commission. (2018). The European Higher Education Area in 2018: Bologna Process Implementation Report. Luxemburgo: Publications Office of the European Union.

García-San Pedro, M. J. y Gairín, J. (2011). Los mapas de competencias: Una herramienta para mejorar la calidad de la formación universitaria. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 84-102.

Godfrey, D. y Brown, C. (2019). An Ecosystem for Research-Engaged Schools: Reforming Education Through Research. Londres: Routledge.

Icarte, G. y Labate, H. (2016). Metodología para la Revisión y Actualización de un Diseño Curricular. Formación Universitaria, 9(2), 3-16.

Sabirón, F. y Arráiz, A. (2013). Aprendiendo de la evaluación: decálogo para la evaluación auténtica de competencias profesionales a través del portafolio. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(1), 135-152.

Sayós, R., Amador, J. A. y Pagés, T. (2016). Els treballs de fi de grau a la Universitat de Barcelona. Barcelona: ICE.