Vol. 6 No. 2 (2021): La identidad profesional del profesorado en el contexto de la reforma educativa neoliberal
Miscelánea

Thinking about the university or thinking about the Nation: some elements of the debate in Argentina from a periodization of the journal Ciencia Nueva (1970-1974)

Florencia Faierman
Facultad de Filosofía y Letras - Universidad de Buenos Aires
Portada del Volumen 6 número 2 de la revista
Published June 30, 2021

Keywords:

Journals , autonomy at the university , seventies , peronización , intellectuals
How to Cite
Faierman, F. (2021). Thinking about the university or thinking about the Nation: some elements of the debate in Argentina from a periodization of the journal Ciencia Nueva (1970-1974). Revista Educación, Política Y Sociedad, 6(2), 246–267. https://doi.org/10.15366/reps2021.6.2.010

Abstract

The cultural, university and scientific politic journal Ciencia Nueva, published between 1970 and 1974 by Argentinean intellectuals connected to the Facultad de Ciencias Exactas y Naturales of the Universidad de Buenos Aires, Argentina, strongly expresses some debates of its time. This article presents a periodization of the journal that is articulated with and illuminates a possible periodization of the debates about university autonomy, state planification at the university and the social role assigned to academics, during the years of its publication, coinciding with the maximum political radicalization of the intellectuals in Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barletta, A. M. (2000). Universidad y política. La peronización de los universitarios (1966-1973). XXII International Congress de Latin American Studies Association. Miami.

Beigel, F. (2003). Las revistas culturales como documentos de la historia latinoamericana. Utopía y Praxis Latinoamericana, 8(20), 105-115.

Bonavena, P. (2014). Los estudiantes universitarios peronistas. Del golpe de Onganía a los “azos” del ´69. V Jornadas de Estudio y Reflexión sobre el Movimiento Estudiantil Argentino y Latinoamericano. Mar del Plata, Argentina.

Borches, C. (2014). Ciencia Nueva. La Revista científica de los ´70. Revista La Ménsula, 7(18), 1-12.

Brusilovsky, S. (1999). Educación popular en la universidad reformista: el Departamento de Extensión Universitaria de la UBA (1956-1966). En Anuario 2° de la Sociedad Argentina de Historia de la Educación, 1998/1999. Buenos Aires: Editorial Miño y Dávila.

Buchbinder, P. (2010). Historia de las universidades argentinas. Buenos Aires: Sudamericana.

Califa, J. S. (2016). Reforma y revolución. Buenos Aires: Eudeba.

Carli, S. (1986). Discurso estudiantil universitario (1966-1976). El peronismo universitario. Manuscrito inédito. Programa Alternativas Pedagógicas y Prospectiva Educativa en América Latina (APPEAL).

Delgado, V. (2014). Algunas cuestiones críticas y metodológicas en relación con el estudio de revistas. En V. Delgado, A. Mailhe y G. Rogers, Tramas impresas: publicaciones periódicas argentinas (XIX-XX). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

Dércoli, J. (2014). La política universitaria del primer peronismo. Buenos Aires: Punto de Encuentro.

Faierman, F. (2017a) Autonomía versus Planificación: Ciencia, tecnología y universidad en la Revista Ciencia Nueva. En V. Orce (Comp.), La educación como espacio de disputa. Miradas y experiencias de los/las investigadores/as en formación. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras.

Faierman, F. (2017b). Ciencia Nueva: de revista de ciencia y tecnología a revista de vanguardia. Revista Cuadernos del CEL, 2(4), 14-26.

Faierman, F. (2018). Ciencia y tecnología en Argentina: ¿libertad de investigación o planificación estatal? Debates en la revista Ciencia Nueva entre 1970 y 1972. Revista Akadèmeia, 17(1), 23-55.

Faierman, F. y Garrido D. (2020). Militancia y profesión en la “Universidad de Oro (1955-1966) y en la Universidad Nacional y Popular de Buenos Aires (1973-1974): un diálogo con Hugo Ratier. En M. Feldfeber y M. I. Maañon, La educación superior como derecho: a 100 años de la Reforma Universitaria. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras.

Ferraro, R. (2010). Ciencia Nueva. Debates de hoy en una revista de los ’70. Buenos Aires.

Friedemann, S. (2015). La Universidad Nacional y Popular de Buenos Aires (1973-1974). Una reforma universitaria inconclusa (Tesis doctoral). Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.

Friedemann, S. (2017a). La peronización de los universitarios como categoría nativa (1966-1973). Folia Histórica del Nordeste, (29), 113-144.

Friedemann, S. (2017b). De las Cátedras Nacionales (1967-1971) a la Universidad Nacional y Popular de Buenos Aires (1973-1974). Experiencias configuradoras de institucionalidad universitaria. Sociohistorica, 39(26). https://doi.org/10.24215/18521606e026

Graciano, O. (2008). Entre la torre de marfil y el compromiso político: intelectuales de izquierda en la Argentina, 1918-1955. Quilmes, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Martínez del Sel, V. y Riccono, G. (2016). El proyecto universitario peronista (1945-1955). XIX Jornadas Argentinas de Historia de la Educación, 3 al 5 de agosto de 2016.

Puiggrós, A. (2003). El lugar del saber: conflictos y alternativas entre educación, conocimiento y política. Buenos Aires: Galerna.

Recalde, A. y Recalde, I. (2007). Universidad y Liberación Nacional. Buenos Aires: Nuevos Tiempos.

Riccono, G. (2016). La Universidad de Buenos Aires de la Revolución Libertadora a la Noche de los bastones largos. Redes y trayectorias docentes (Tesis doctoral). Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Roig, A. (1993). Rostro y filosofía de América Latina. Mendoza, Argentina: EDIUNC.

Sarlo, B. (1992). Intelectuales y revistas: razones de una práctica. América. Cahiers du criccal, 9(1), 9-16.

Souza Minayo, M. C. (org.) (2003). Investigación social: teoría, método y creatividad. Buenos Aires: Editorial Lugar.

Toer, M. (1988). El movimiento estudiantil de Perón a Alfonsín. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.