Vol. 6 No. 1 (2021): Políticas educativas para la formación técnica y profesional en Iberoamérica
Monograph

Trajectories of management teams in technological tertiary education institutions in MERCOSUR countries

Portada del volumen 6 número 1 de la Revista de Educación, Política y Sociedad
Published January 1, 2021

Keywords:

MERCOSUR, technological tertiary, formative trajectories
How to Cite
Briasco, I., & Montes, N. (2021). Trajectories of management teams in technological tertiary education institutions in MERCOSUR countries. Revista Educación, Política Y Sociedad, 6(1), 39–60. https://doi.org/10.15366/reps2021.6.1.002

Abstract

This paper shows an advance of the sector study "The offer of technological tertiary education: characterization of the management model from the perspective of comparative studies" (Briasco et al., 2020) prepared by university researchers from four MERCOSUR countries: Argentina, Brazil, Chile, Paraguay and Uruguay. The focus of the article unfolds the axis referring to the trajectories of the management teams. The set of aspects indicated as necessary for training contributes to the possibility of organizing a training agenda aimed at those who work in these work spaces in an offer that, as indicated at the beginning of the work, makes their proposals more flexible to respond to the social and formative challenges of the contemporary world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alliaud, A. (2004). La biografía escolar en el desempeño profesional de los docentes noveles. Tesis de Doctorado. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras.

Alliaud, A. (2010). La formación en y para la práctica profesional. Conferencia realizada el 19 de agosto en Ciudad de Buenos Aires, INFD, Ministerio de Educación.

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas, sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

Briasco, I., Botinelli, L. y Montes, N. (2020) La oferta de educación terciaria tecnológica. Caracterización de los modelos de gestión institucional desde la perspectiva de los estudios comparados (Informe Final de Estudios Sectoriales). Inédito. Buenos Aires: NEIES. SEM.

Campbell, D. y Fiske, D. (1959). Convergent and discriminant validation by the multitrait multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56 (2), 81-105. https://doi.org/10.1037/h0046016

Denzin, N. (1989). Strategies of Multiple Triangulation. The Research Act: A theoretical Introduction to Sociological Methods. New York: Mc Graw Hill.

Jacinto, C. (2013). La educación post-secundaria técnica: contexto, interrogantes y aportes de la investigación. En Jacinto (Comp.), Incluir a los jóvenes. Retos para la educación terciaria técnica en América Latina (pp. 39-66). Paris: IIPE-UNESCO. Disponible en https://bit.ly/3ofUWbk

Marradi, A., Archenti, N. y Piovani, J.I. (2007). Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Emecé Editores.

Montes, N. y Sendón, M. (2006). Trayectorias educativas de estudiantes del nivel medio en la Argentina a comienzos del siglo XXI. Revista Mexicana de Investigación, 11 (29), 381-402.

OEI (2017). Miradas sobre la educación en Iberoamérica. Desarrollo profesional y liderazgo de directores en Iberoamérica. Madrid: IESME.

OREALC/UNESCO (2013). Estado de situación de los Sistemas de Información (SINFO) de la Educación y Formación Técnica y Profesional (EFTP) en 12 países de América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO. Disponible en https://bit.ly/34dMe5g

Rivas Flores, J. (2007). Vida, experiencia y educación: la biografía como estrategia de conocimiento. En I. Sverdlick (Coord.), La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y de acción (pp. 111 a 146). Buenos Aires: Noveduc.

Terigi, F. (2010). Desarrollo profesional continuo y carrea docente en América Latina. Santiago de Chile: PREAL.

UNESCO (2015). Recomendación Relativa a la Enseñanza y Formación Técnica y Profesional (EFTP). Paris: UNESCO. Disponible en https://bit.ly/37mCOGC

UNESCO (2016). Estrategia para la enseñanza y formación técnica y profesional (TVET) (2016-2021. Paris: UNESCO. Disponible en https://bit.ly/31JI9UX

UNESCO (2018). La Enseñanza y Formación Técnico Profesional en América Latina y el Caribe. Una perspectiva regional hacia 2030. Santiago de Chile: UNESCO. Disponible en https://bit.ly/31sb2EF

Veleda, C. (2016). ¿Una bala de plata para mejorar la calidad educativa? La formación de los supervisores y directores de escuela. Buenos Aires: CIPPEC.

Weinstein, J., Muñoz, G. y Hernández, M. (2014). El liderazgo directivo escolar en América Latina y el Caribe. Un estado del arte con base en ocho sistemas escolares de la región. OREAL-UNESCO.