Keywords:
ICT Policy, primary education, quality of educationCopyright (c) 2020 Revista Educación, Política y Sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
The progressive incorporation of Information and Communication Technologies (ICT) in the educational field has been seen as an opportunity to improve teaching strategies and facilitate access to student information and knowledge. International trends invite us to think about the relationship between ICT and quality of education. That had influenced governments to start developing specific policies and programs in this way. In this context, the 1:1 model has been developed. This article aims to understand the influence of this model in the processes of school change and improvement, and to propose recommendations for its proper implementation in primary education centers.
Downloads
References
Administración Nacional de Educación Pública (ANEP) (2012). Evaluación del Plan Ceibal 2011. Informe temático: Actividades con la XO. Disponible en https://bit.ly/2kZQxgH
ALDA Fundación. (2010). Evaluación General del Proyecto UCPN. Asunción, Paraguay.
Alderete, M. y Formichella, M. M (2016). The effect of ICTs on academic achievement: the Conectar Igualdad programme in Argentina. Cepal Review 119. Disponible en https://bit.ly/2m2dUGB https://doi.org/10.18356/c7045fd1-es
Area, M. (2011). Los efectos del modelo 1:1 en el cambio educativo en las escuelas. Evidencias y desafíos para las políticas iberoamericanas. Revista Iberoamericana de Educación, 56, pp. 49-74. https://doi.org/10.35362/rie560510
Balanskat, A., Blamire, R. y Kefala, S. (2006). The ICT Impact Report A review of studies of ICT impact on schools in Europe. Bruxelles: European Communities. Disponible en https://bit.ly/2kwEjMf
Battro, A. y Denham, P. (2007). Hacia una Inteligencia Digital. Buenos Aires: Academia Nacional de Educación.
Bebell, D. y Kay, R. (2010). One to one computing: A summary of the quantitative results from the berkshire wireless learning initiative. The Journal of Technology, Learning and Assessment, 9(2).
Bebell, D. y O'Dwyer, L. (2010). Educational outcomes and research from 1:1 computing settings. The Journal of Technology, Learning and Assessment, 9(1).
Bender, W., Kane, C., Cornish, J. y Donahue N (2012). Learning to Change The World: The social impact of one laptop per child. New York: Palgrave Macmillan. p. 201-206. ISBN 978-0-230-33731-2.
Castells, M. (2006). La Era de la Información Economía Sociedad y Cultura. Volumen III. Madrid: Siglo XXI.
Céspedes, M. y Quiróz, J. (2011). Estado de las experiencias 1 a 1 en Iberoamérica. Revista Ibero-Americana de Educación, (56), 75-94. https://doi.org/10.35362/rie560511
Condie, R., y Munro, R. (2007). The impact of ICT in schools-a landscape review. British Educational Communications and Technology Agency (BECTA).
Cristia, J., Ibarrarán, P., Cueto, S., Santiago, A. y Severín, E. (2012). Tecnología y desarrollo en la niñez: Evidencia del programa Una Laptop por Niño. Banco Interamericano del Desarrollo (BID).
Cyranek, G. (2010). Movilización social para CEIBAL. Miradas al contexto nacional e internacional de proyectos de un computador por niño. Montevideo: UNESCO.
Fink, D. y Stoll, L. (1999). Para cambiar nuestras escuelas: reunir la eficacia y la mejora. Barcelona: Octaedro.
Escauriza, P. (2012). Las Políticas uno a uno y la Mejora de la Calidad de la Educación. Estudio Comparado de tres Casos. Identidades Culturales y Educación en la Sociedad Mundial. Huelva: Servicio de Publicaciones Universidad de Huelva. I.S.B.N. 978-84-15633-29-7.
Fontdevila, P. A. (2011). Estudio de caso: Conectar Igualdad. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 6 (18), 173-181.
Freitas-Cortina, A., Paredes-Labra, J. y Sánchez-Antolín, P. (2019). Los espacios intermedios de la relación entre familia y escuela en contextos de inmersión tecnológica en Educación Primaria. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 18(1), 41-53.
Fullan, M, y Hargreaves, Andy. (1992). Teacher Development and Educational Change. Oxon: Routledge Falmer.
García, P. y Jaramillo, A. (2011). La Revolución Educativa del Modelo 1 a 1: Condiciones de Posibilidad. Revista Ibero-Americana de Educación, (56), 95-111. https://doi.org/10.35362/rie560512
Instituto Superior de Educación (ISE). (2010). Una computadora por niño(a) como recurso de construcción de ciudadanía en el Departamento de Cordillera. Asunción, Paraguay.
Kachinovsky, A., Paredes-Labra, J. y Reynes, M. D. (2019). Acontecimientos del Plan Ceibal. Una compleja trama de mediaciones soportando la apuesta inclusiva. Revista Iberoamericana de Educación, 79(1), 155-174. https://doi.org/10.35362/rie7913336
Laura, C., Sosa, E. y Almanza, L. (2014). Evaluación de Impacto del Programa OLPC sobre los procesos de mejoramiento de la educación pública. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. ISBN: 978-84-7666-210-6.
Liu, C. y Kao, L. C. (2005). Handheld devices with large shared display groupware: Tools to facilitate group communication in one-to-one collaborative learning activities. Wireless and Mobile Technologies in Education, WMTE 2005. IEEE International Workshop, 128-135.
Lugo, M. T., Kelly, V. E., & Schurmann, S. (2015). Políticas TIC en educación en América Latina: más allá del modelo 1: 1. Campus Virtuales, 1(1), 31-42.
Martínez, A., Díaz, D. y Alonso, S. (2009). Primer informe nacional de monitoreo y evaluación de impacto social del plan ceibal, 2009. Servicios Ceibal. Disponible en https://bit.ly/2m2gyMx
Ministerio de Educación, Evaluación y Seguimiento Programa Conectar Igualdad (PCI). (2011). Informe Avance de Resultados 2010. Disponible en https://bit.ly/2my6gUI
Monarca, H. (2011). El pensamiento didáctico. Tendencias pedagógicas, 17, 103-116.
Monarca, H. (2012). La racionalidad de las políticas de evaluación de la calidad de la educación. Revista Iberoamericana de Educación, 59, 1. https://doi.org/10.35362/rie5911407
Monarca, H. y Rappoport, S. (2013). Investigación sobre los procesos de cambio educativo: El caso de las competencias básicas en España. Revista de Educación, nº extraordinario, 54-78.
One Laptop Per Child (OLPC). Mission. Disponible en https://bit.ly/2m6Lifk
Paredes-Labra, J. (2019). Presentación. Exclusión, pobreza y TIC en las escuelas de Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación, 79(1), 7-8. https://doi.org/10.35362/rie7913442
Plan Ceibal. (2016). Ceibal en cifras [página web]. Disponible en https://bit.ly/2m6LnzE
Plan Ceibal. (2017). Plan Ceibal, 10 años. Hacemos historia, haciendo futuro. Montevideo: Gerencia de Comunicación de Plan Ceibal
Rappoport, S. (2019). Relación escuela-sociedad en la era de las TIC: una necesaria redefinición. Revista Educación, Política y Sociedad, 4(2), 136-151.
Rappoport, S., Sandoval, M., Simón, C. y Echeita, G. (2019). Understanding inclusion support systems: three inspiring experiences/Comprendiendo los sistemas de apoyo para la inclusión: tres experiencias inspiradoras. Cultura y Educación, 31(1), 120-151. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1565250
Rivoir, A. L. (2019). Desigualdades digitales y el modelo 1 a 1 como solución. El caso de One Laptop Per Child Perú (2007-2012). Revista Iberoamericana de Educación, 79(1), 33-52. https://doi.org/10.35362/rie7913417
Sánchez-Antolín, P., de Andrés Viloria, C. y Paredes-Labra, J. (2018). El papel de la familia en el desarrollo de la competencia digital. Análisis de cuatro casos. Digital Education Review, 34, 44-58.
Sigalés, C., Mominó, J., Meneses, J., y Badia, A. (2008). La integración de internet en la educación escolar española. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Sugar Labs (2010). Recuperado el 15 de junio de 2012, de http://www.sugarlabs.org/
Valiente, O. (2010). 1-1 in education: Current practice, international comparative research evidence and policy implications. OECD Education Working Papers.
Zucker, A. y Hug, S. (2007). A study of the 1: 1 laptop program at the Denver School of Science and Technology. Denver: Denver School of Science and Technology. Disponible https://bit.ly/2kwHvaH