Psychologization in the “Teacher self-care logbook”: discourses on well-being and work from the Chilean Ministry of Education (MINEDUC)
Keywords:
Teacher´s work, well-being, positive psychology, psychologizationThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
The rise of Social Emotional Learning (SEL) policies during the pandemic emerged as the main response to address the well-being issues in educational communities. In Chile, during this period, various guidelines were published by the Ministry of Education to tackle well-being challenges, with a particular focus on teachers' work. One of the most prominent documents was "Keys to Well-being: A Teacher Self-care Logbook," which is a document inspired by positive psychology and self-help. This article presents a critical discourse analysis of the well-being narratives present in the document. As a conclusion, the analysis identifies a psychological reductionism of well-being and work, overlooking labor conditions and sociocultural factors.
Downloads
References
Abramowski, A. y Sorondo, J. (2023). La crítica a la escuela tradicional desde la perspectiva de la educación emocional. Perfiles Educativos, 45(181), 161-178. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.181.60516
Abramowski, A. y Sorondo, J. (2022). El enfoque socioemocional en la agenda educativa de la pandemia. Entre lo terapéutico y lo moral. Revista del IICE, 51. https://doi.org/10.34096/iice.n51.10739
Abramowski, A. (2017). Legislar los afectos. Apuntes sobre un proyecto de ley de Educación Emocional. En A. Abramowski y S. Canevaro (Comps.), Pensar los afectos: aproximaciones desde las ciencias sociales y las humanidades (pp. 251-272). Ediciones UNGS.
Ahmed, S. (2019). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Caja negra.
Banco Mundial. (2021). Actuemos ya para proteger el capital humano de nuestros niños. Washington, Grupo Banco Mundial. Disponible en http://hdl.handle.net/10986/35276
Ball, S. (2003). The teacher's soul and the terrors of performativity. Journal of education policy, 18(2), 215-228. https://doi.org/10.1080/0268093022000043065
Bejar, H. (2011). Cultura psicoterapéutica y autoayuda: el código psicológico positivo. Papers: revista de sociología, 96(2), 341-360.
Bisquerra-Alzina, R. y Hernández-Paniello, S. (2017). Psicología positiva, educación emocional y el programa aulas felices. Papeles del psicólogo, 38(1), 58-65.
Bonhomme Manriquez, A. y Schöngut-Grollmus, N. (2023). Terapización y emociones en la puesta en práctica de políticas de ASE en la escuela. Psicoperspectivas, 22(1), 18-30. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol22-issue1-fulltext-2765
Bonhomme Manriquez, A. A. (2021). La teoría vygotskyana de los afectos ante el capitalismo emocional en la escuela. Interdisciplinaria, 38(1), 85-100. http://dx.doi.org/10.16888/interd.2021.38.1.6
Cabanas, E. (2019). Psiudadanos o la construcción de individuos felices en las sociedades neoliberales. En E. Illouz (Ed.), Capitalismo, consumo y autenticidad. Las emociones como mercancía (pp. 233-264). Katz.
Cabanas, E. y Illouz, E. (2019). Happycracia. Cómo la ciencia y la industria de la felicidad controlan nuestras vidas. Editorial Planeta.
Cabanas Díaz, E. y González-Lamas, J. (2021). Felicidad y educación: déficits científicos y sesgos ideológicos de la «educación positiva». Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 65-85. https://doi.org/10.14201/teri.25433
Chiapello, E. y Fairclough, N. (2002). Understanding the new management ideology: a transdisciplinary contribution from critical discourse analysis and new sociology of capitalism. Discourse & society, 13(2), 185-208. https://doi.org/10.1177/0957926502013002406
Cornejo-Chávez, R., Vargas-Pérez, S., Araya-Moreno, R. y Parra-Moreno, D. (2021). La educación emocional: paradojas, peligros y oportunidades. Revista Saberes Educativos, 6, 01-24. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60681
Ministerio de Educación de Chile (2020). Claves para el bienestar. Bitácora del autocuidado docente. Ministerio de Educación de Chile.
Ecclestone, K. y Hayes, D. (2009). The dangerous rise of therapeutic education. Routledge.
Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. Psychology Press.
Fairclough, N. (2008). El análisis crítico del discurso y la mercantilización del discurso público: las universidades. Discurso & Sociedad, 2(1), 170-185.
Fredrickson, B. (2010). Positivity: Groundbreaking research to release your inner optimist and thrive. Simon and Schuster.
Goleman, D. (2010). La práctica de la inteligencia emocional. Editorial Kairós.
Illouz, E. (2010). La salvación del alma moderna. Terapia, emociones y cultura de la autoayuda. Katz.
Illouz, E. y Cababas, E. (2020). Hijacking the language of functionality? In praise of “negative” emotions against happiness. En N. Hill, S. Brinkman y A. Petersen (Eds.), Critical happiness studies (pp. 67-82). Routledge.
Madsen, O. J. (2014). The therapeutic turn: How psychology altered Western culture. Routledge.
McKenzie, J., Olson, R. E., Patulny, R., Bellocchi, A. y Mills, K. A. (2019). Emotion management and solidarity in the workplace: A call for a new research agenda. The Sociological Review, 67(3), 672-688. https://doi.org/10.1177/0038026118822982
Nobile, M. (2017). Sobre la ‘Educación Emocional’: subjetividad y psicologización en la modernidad tardía. Digithum, 20, 22-33. http://dx.doi.org/107238/d.v0i20.3089
Oyarzún-Vargas, G. y Falabella, A. (2022). Indicadores de Desarrollo Personal y Social: La ilusión de la evaluación integral de la calidad. Psicoperspectivas, 21(1), 149-162. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1-fulltext-2194
Oyarzun, C. y Cornejo, R. (2020). Trabajo docente y nueva gestión pública en Chile: una revisión de la evidencia. Educação & Sociedade, 41, e219509, https://doi.org/10.1590/ES.219509
Palacios Díaz, D., Hidalgo Kawada, F., Cornejo Chávez, C. y Suárez Monzón, N. (2019). Análisis Político de Discurso: Herramientas conceptuales y analíticas para el estudio crítico de políticas educativas en tiempos de reforma global. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(47) http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.4269
Papalini, V. (2015). Garantías de felicidad. Estudio sobre los libros de autoayuda. Andrea Hidalgo editora.
Pérez Álvarez, M., Sánchez Gonzáles, J. C. y Cabanas, E. (2018). La vida real en tiempos de felicidad. Crítica de la psicología (y de la ideología) positiva. Alianza editorial.
Rimke, H. (2020). Self-help, therapeutic industries and neoliberalism. En D. Nehring, O. J. Madsen, E. Cabanas, C. Mills y D. Kerrigan (Eds.), The routledge international handbook of global therapeutic cultures (pp. 37-50). Routledge.
Rose, N. (2019). La invención del sí mismo. Poder, ética y subjetivación. Pólvora Editorial.
Seligman, M. E. (2019). Positive psychology: A personal history. Annual review of clinical psychology, 15, 1-23. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-050718-095653
Seligman, M. E. (2016). Florecer: La nueva psicología positiva y la búsqueda del bienestar. Océano exprés.
Sorondo, J. (2023). La educación emocional en el marco de las políticas neoliberales: Reflexiones teórico-epistemológicas a partir de un estudio exploratorio sobre discursos de educadoras/es en secundarias del AMBA. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 31(101). https://doi.org/10.14507/epaa.31.7717
Stecher, A. (2014). Fairclough y el lenguaje en el Nuevo Capitalismo: Análisis de las dimensiones discursivas del mundo del trabajo. Psicoperspectivas, 13(3), 19-29. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue3-fulltext-526
Tsang, K. K., Teng, Y., Lian, Y. y Wang, L. (2021). School Management Culture, Emotional Labor, and Teacher Burnout in Mainland China. Sustainability, 13(16), 9141. https://doi.org/10.3390/su13169141
UNESCO (2020). Promoción del bienestar socioemocional de los niños y los jóvenes durante la crisis. Disponible en https://n9.cl/gepv8
Verger, A. y Normand, R. (2015). Nueva gestión pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global. Educação & Sociedade, 36, 599-622. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015152799
Zembylas, M. (2016). Making sense of the complex entanglement between emotion and pedagogy: Contributions of the affective turn. Cultural Studies of Science Education, 11(3), 539-550. https://doi.org/10.1007/s11422-014-9623-y