Vol. 4 No. 1 (2019)
Articles

Nocturnidad in technical secondary education. Analysis of an experience in Santa Fe province (Argentina)

Mercedes Saccone
Universidad Nacional de Rosario
Published December 30, 2018

Keywords:

Technical secondary education, educational policies, blended learning
How to Cite
Saccone, M. (2018). Nocturnidad in technical secondary education. Analysis of an experience in Santa Fe province (Argentina). Revista Educación, Política Y Sociedad, 4(1), 109–123. https://doi.org/10.15366/reps2019.4.1.005

Abstract

In this paper, we analyze a proposal that is being implemented in the night shift of technical-professional high schools in the province of Santa Fe (Argentina), called Nocturnidad. It is a "pedagogical and didactic option" that intends to reorganize the school time by introducing blended learning mediated by didactic materials and ICTs. We understand that the question of the quality of learning to which young people have access must not fail to interpellate us when we analyze these "novel" policies proposed by local administrations to guarantee the compulsory education in contexts of urban poverty.   

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achilli, E. (1994). Escuela, Democracia y Participación. Una Antropología de la cotidianeidad escolar [Profe... ¿no queire que cambiemos la escuela?]. Rosario: UNR Editora.

Achilli, E. (2005). Investigar en Antropología Social. Los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde Editor.

Diez, C., García, J., Montesinos, M. P., Pallma, S. y Paoletta, H. (2015). Discutiendo categorías... acerca de los usos (y abusos) de los términos inclusión y exclusión. Boletín de Antropología y Educación, 6 (9), 33-39.

Equipo de Nocturnidad (2016). Presentación Nocturnidad. Documento elaborado para las escuelas. Rosario, Argentina: Dirección Provincial de Educación Técnica, Producción y Trabajo, Provincia de Santa Fe.

García, J. (2013). Enfoque etnográfico y «bachilleratos populares»: negociaciones entre el tiempo escolar y la autogestión de los aprendizajes. X Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Disponible en https://bit.ly/2DTtICi

Gobierno de la Provincia de Santa Fe (2007). Decreto N° 2885/07 de modificación de la estructura académica del sistema educativo provincial. Disponible en https://bit.ly/2QpILur

Gorostiaga, J., Pini, M. y Cambours de Donini, A. (2018). El discurso oficial sobre calidad educativa en Argentina (2003-2017): Orientaciones y transformaciones. En H. Monarca (Coord.), Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas (pp. 91-113). Madrid: Dykinson.

Kosik, K. (1967). Dialéctica de lo concreto. Estudio sobre los problemas del hombre y del mundo. México: Editorial Grijalbo.

Ley de Educación Nacional N° 26.206 (2006). Disponible en https://bit.ly/2IHk1Gz

Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe (2016). Documento “Presentación Nocturnidad”. Santa Fe.

Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe (2016). Resolución N° 440/16 y Anexos I y II. Implementación de la opción pedagógica y didáctica mediada por materiales didácticos y por las tecnologías de la información y la comunicación para tecnicaturas de escuela secundaria de la modalidad técnico profesional para el turno noche. Disponible en https://bit.ly/2DYos0x

Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe (2017). Un total de 175 docentes y directivos recibió certificados de capacitación del plan Nocturnidad. Disponible en https://bit.ly/2U7rh4H

Monarca, H. (2018). Presentación: sobre calidad y sentidos en educación. En H. Monarca (Coord.), Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas (pp. 5-11). Madrid: Editorial Dykinson.

Nemcovsky, M., Bernardi, G., Saccone, M., López Fittipaldi, M., Dobry, M., Calamari, M. y Debonis, F. (2016). Jóvenes y experiencias socio-educativas. Un estudio antropológico de los sentidos sobre la escolarización en contextos de pobreza urbana. V Reunión Nacional de Investigadores/as de Juventudes Argentinas. ReIJA, UNR, CONICET, Rosario.

Rockwell, E. (1987). Repensando institución: una lectura de Gramsci. Documento de trabajo. México: Departamento de Investigaciones Educativas, CINVESTAV.

Rockwell, E. (2005). La apropiación, un proceso entre muchos que ocurren en ámbitos escolares. Memoria, conocimiento y utopía. Anuario de la Sociedad Mexicana de Historia de la Educación,28-38. Barcelona: Pomares.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Rockwell, E. y Ezpeleta, J. (1985). La escuela: relato de un proceso de construcción inconcluso. En F. Madeira y G. de Mello (Comps.), Educação na América Latina, Os modelos teóricos e realidade social (pp. 151-172). São Paulo: Cortez Editora - Editora Autores Asociados.

Vanella, L. y Maldonado, M. (2013). Programa de Inclusión y Terminalidad de la Educación Secundaria para Jóvenes de 14 a 17 años (PIT). Córdoba (Argentina). Córdoba: UNICEF y FFyH-UNC.