1.
No. 30 (2021)
Reseñas

Review of Antonio DE DIEGO GONZÁLEZ (2020): Islamic populism. How muslim spirituality has been hijacked.Almuzara, Córdoba.

Jose Antonio González alcantud
Universidad de Granada
Portada del número 30 de la Revista de Estudios Internacionales Mediterráneos
Published June 28, 2021

Keywords:

Populism, Wahabism, Sharia, Jihadism, Umma
How to Cite
González alcantud, J. A. (2021). Review of Antonio DE DIEGO GONZÁLEZ (2020): Islamic populism. How muslim spirituality has been hijacked.Almuzara, Córdoba. Revista De Estudios Internacionales Mediterráneos, (30), 198–206. Retrieved from https://revistas.uam.es/reim/article/view/reim2021_30_014

Abstract

The  author on the basis of the recently published book by Antonio de Diego González on Islamic populism (Islamic Populism. How Muslim spirituality has been hijacked), makes an analytical incursion into the opposition between Wahhabism and Sufism, with special reference to North Africa. The contemporary debate on the pillars of islamic fundamentalism and jihadism are present in this review by way of dialogue.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADONIS (2016): Violencia e islam. Conversación con Houria Abdelouahed, Barcelona, Ariel.

AGUIZOUL, Brahim (2020): “El movimiento salafista moderno y la sharía” en Revista de Estudios Internacionales Mediterráneos, 29, pp. 52-71. DOI: https://doi.org/10.15366/reim2020.29.005

ASAD, Talad (2008): Sobre el terrorismo suicida, Barcelona, Laertes.

BENSLAMA, Fehti (2002): La psychanalyse à l’épreuve de l’islam. París, Flammarion.

BROWN, Kenneth (ed.) (2004) : L’Irak de la crise au chaos. Chroniques d’une invasion. París, Ibi Press.

CHAABI, Jacqueline (1997) : Le Seigneur des tribus. L’islam de Mahomet. París, CNRS.

CLASTRES, Pierre (1974) : La société contre l’ État. París, Minuit.

DE DIEGO GONZÁLEZ, Antonio (2019a): Sufismo negro. Córdoba, Almuzara.

DE DIEGO GONZÁLEZ, Antonio (2019b): "El juego geopolítico de Marruecos y Arabia Saudí en África Occidental” en Araucaria: Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales, 21, 41, pp. 415-438. DOI: https://doi.org/10.12795/araucaria.2019.i41.20

DE DIEGO GONZÁLEZ, Antonio (2020a): Ley y gnosis. Una historia intelectual de la tariqa Tiyaniyya, Granada, Editorial Universidad de Granada.

DE DIEGO, Antonio (2020b): “Se cerraron los psiquiátricos y se abrieron los centros islámicos’. Contracultura, hippies y neosufismo marroquí en la España contemporánea” en GONZÁLEZ ALCANTUD (J.A.) (ed.), ARANDA, Felipe & Razquin, Adriana (colbs.), Europa y la contracultura, Madrid, Abada, pp. 309-328.

HAMMOUDI, Abdellah (1997): Master and Disciple. The cultural foundations of Moroccan authoritarianism, The Univ. of Chicago Press (Traducción castellana en editorial Anthropos en 2007).

HIRSCHKIND, Charles (2006) : The Ethical Soundcape. Cassette Sermons and Islamic Counterpublics, Nueva York, Columbia University Press.

KEPEL, Guilles (2003): Jihad, París, Gallimard.

LENOIR, Frédéric (2010) : Les métamorphoses de Dieu. Des intégrismes aux nouvelles spiritualités, París, Pluriel.

MARTÍN LUPIÁÑEZ, Isaac (2020): Control social en las comunidades islámicas andaluzas. Una aproximación socio-antropológica. Tesis Doctoral, UGR. .http://hdl.handle.net/10481/59765 [Consulta: 13 de mayo de 2021].

MICHELS, Robert (1991, orig.1915): Los partidos políticos. Un estudio sociológico de las tendencias oligárquicas de la democracia moderna, Buenos Aires, Amorrortu.

MOULINE, Nabil (2016) : Le Califat. Histoire politique de l’islam, París, Flammarion.

MORGAN, Edmund S. (1988). Inventing the People. The Rise of Popular Sovereignty in England and America, Nueva York, Norton.

POPPER, Karl R. (2000): La sociedad abierta y sus enemigos, Barcelona, Paidós. Puerta VÍLCHEZ, José Miguel (2009): “El humanismo filosófico árabe: Iraq y al-Ándalus” en PEÑA MARTÍN, Salvador (ed.). Iraq y al-Ándalus. Oriente en el Occidente islámico, Almería, pp. 145-203.

REDISSI, Hamadi (2016) : Une histoire du wahhabisme. Comme l’islam sectaire est devenu l’islam, París, Seuil.

SAINT-PROT, Charles (2010): La tradición islámica de la reforma. Barcelona, Bellaterra.

STEINBERG, Guido (2012): “La Wahabiya, Arabia Saudí y el movimiento salafí” en PETER, Frank & ORTEGA, Rafael (eds.), Los movimientos islámicos transnacionales y la emergencia de un “islam europeo”. Barcelona, Bellaterra, pp. 67-75.

URVOY, Dominique (2002): Les penseurs libres dans l’islam classique. L’interrogation sur la religion chez les penseurs arabes indépendants, París, Flammarion.

3.