Evaluation of Inclusion in Higher Education Through Indicators
Keywords:
Higher education, Inclusive education, Indicators, Diversity, Evaluation![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Universities are spaces that certain students struggle to access or where they find outstanding obstacles to remain. Moving towards the construction of universities where all can learn and participate in equal opportunities is an unplayable task that many institutions do not know how to face. This work aims to design a system of indicators that facilitates universities to self-assessing the conditions they offer their students with respect to inclusion. With a methodology based on the literature review and validation of indicators by 18 experts using the Delphi method, a total of 30 indicators are presented grouped into six key dimensions. These dimensions refer to institutional culture, equitable access, student-centered learning, well-being and participation, mobility and employability and achievement. To facilitate the use of this instrument, each indicator is accompanied by a brief description, a measure and scale of evaluation, the periodicity with which it should be measured and the possible level of disaggregation. In conclusion, the adequacy of the Delphi method for the validation of indicators is recognized and the contribution of evaluation instruments is highlighted as tools that allow to demonstrate situations of university inequality. It is considered relevant the urgency of reversing the university model towards a model focused on the design of strategies that allow progress towards true inclusion.
Downloads
References
Andrés, S., Barrios, A., Cañadas, M., De Dios, M. J, Echeita, G, Gutiérrez, H., … y Simón, C. (9 de abril de 2020). Repensando la participación educativa en el contexto de una pandemia sanitaria. El Diario de la Educación. https://eldiariodelaeducacion.com/2020/04/09/repensando-la-participacion-educativa-en-el-contexto-de-una-pandemia-sanitaria/
Arias-Coello, A., Simon-Martín, J. y Gonzalo, J. L. (2018). Mission statements in Spanish universities. Studies in Higher Education, 45(2). https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1512569
Ariño, A. (2014). La dimensión social de la educación superior. Revista Asociación de Sociología de la Educación, 7(1),17-41.
Ariño, A., Llopis, R. y Soler, I. (2014). Desigualdades y universidad. La encuesta de condiciones de vida y participación de los estudiantes universitarios en España. EcoVIPEU.
Ayala, J. C. y Manzano, G. (2018) Academic performance of first-year university students: The influence of resilience and engagement. Higher Education Research & Development, 37(7), 1321-1335. https://doi.org/10.1080/07294360.2018.1502258
Azorín, C., Arnaiz, P. y Maquilón, J. (2017). Desigualdades y universidad. La encuesta de condiciones de vida para una educación inclusiva de calidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(75), 1021-1045.
Baltaru, R. (2018). Universities’ pursuit of inclusion and its effects on professional staff: The case of the United Kingdom. Higher Education, 77(4), 641-656. https://doi.org/10.1007/s10734-018-0293-7
Bennett, J., Lubben, F., Hogarth, S. y Campbell, B. (2005). Systematic reviews of research in science education: Rigour or rigidity? International Journal of Science Education, 27(4),387-406. https://doi.org/10.1080/0950069042000323719
Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. OEI/FUHEM.
Cabero, J. (2014). Formación del profesorado universitario en TIC. Aplicación del método Delphi para la selección de los contenidos formativos. Educación XX1, 17(1), 111-132. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10707
Cabero, J y Barroso, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: El coeficiente de competencia experta. Bordón, 65(2), 25-32. https://doi.org/10.13042/brp.2013.65202
Collins, A., Azmat, F. y Rentschler, R. (2019). Bringing everyone on the same journey’: Revisiting inclusion in higher education. Studies in Higher Education, 446(8), 1475-1487. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1450852
Corral, R. (2017). KPIs útiles. LeexOnline.
Daza, L. y Elías, M. (2016). Los estudiantes de la universidad actual. Quiénes son, cómo son y qué estudian. Octaedro.
De la Herrán, A., Paredes, J. y Monsalve, D. (2017). Cuestionario para la evaluación de la educación inclusiva universitaria (CEEIU). Revista Complutense de Educación, 28(3), 913-928. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.50947
Dias, D. (2015). Has massification of higher education led to more equity? Clues to a reflection on Portuguese education arena. International Journal of Inclusive Education, 19(2), 103-120. https://doi.org/10.1080/13603116.2013.788221
Díaz, D. y Pittz, T. (2019). Educating beyond the classroom: Alumni giving and the value of campus culture. Studies in Higher Education, 44(12), 2208-2222. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1482269
Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, 46(2), 17-24. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.17-24
Egido, I., Fernández, M. J. y Galán, A. (2014). La dimensión social del proceso de Bolonia: Apoyos y servicios para grupos de estudiantes poco representados en las universidades españolas. Educación XX1, 17(2), 57-81. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11479
Esteban, M., Bernardo, A. y Rodríguez, L. J. (2016). Permanencia en la universidad: La importancia de un buen comienzo. Aula Abierta, 44(1), 1-6. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.04.001
European Commission. (2016). Structural indicators on higher education in Europe-2016. Publications Office of the European Union.
Eurydice. (2014). Modernización de la educación superior en Europa: Acceso, permanencia y empleabilidad 2014. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
Ferreira, C., Vieira, M. J. y Vidal, J. (2014). Sistema de indicadores sobre el apoyo a los estudiantes con discapacidad en las universidades españolas. Revista de Educación, 363, 412-444.
Figuera, P., Torrado, M., Dorio, I. y Freixa, M. (2015). Trayectorias de persistencia y abandono de estudiantes universitarios no convencionales: Implicaciones para la orientación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 107-123. https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.220101
Fundación Universia. (2018). IV estudio universidad y discapacidad. Fundación Universia.
Gao, Y. (2018). A set of indicators for measuring and comparing university internationalisation performance across national boundaries. Higher Education, 76(2), 317-336. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0210-5
García, J. A. y Moreno-Medina, I. (2019). La importancia de la participación del alumnado para una universidad inclusiva. En C. Márquez (Ed.), ¿Avanzamos hacia universidades más inclusivas? De la retórica a los hechos (pp. 161-180). Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctvr7f5rq.12
García-Aracil, A. y Palomares-Montero, D. (2012). Indicadores para la evaluación de las instituciones universitarias: Validación a través del método Delphi. Revista Española de Documentación Científica, 35(1)119-144. https://doi.org/10.3989/redc.2012.1.863
Gibson, S. (2015). When rights are not enough: What is? Moving towards new pedagogy for inclusive education within UK universities. International Journal of Inclusive Education, 19(8), 875-886. https://doi.org/10.1080/13603116.2015.1015177.
Gilardi, S. y Guglielmetti, C. (2011). University life of non-traditional students: engagement styles and impact on attrition. Journal of Higher Education, 82(1), 33-53. https://doi.org/10.1353/jhe.2011.0005
Gnaldi, M. y Ranalli, M. (2016). Measuring university performance by means of composite indicators: A robustness analysis of the composite measure used for the benchmark of Italian universities. Social Indicators Research, 129(2), 659-675. https://doi.org/10.1007/s11205-015-1116-1
Guijarro, C., Gomera, A. y Antúnez, M. (2016). Propuesta de indicadores de la responsabilidad social universitaria conforme a la guía G4 del GRI: El caso de la Universidad de Córdoba. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 87, 103-137.
International Association of Universities. (2008). Equitable access, success and quality in higher education. IAU.
INEE. (2017). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2017. Informe español. INEE.
Martínez-Molina, A., Garrido, L. E. y Shih, P. C. (2018). Evaluación de la calidad percibida, la satisfacción y la lealtad con los servicios de biblioteca en la Universidad Autónoma de Madrid para el período 2017-2018: Informe técnico. Universidad Autónoma de Madrid.
Lázaro, L. (2019). El incremento de las tasas académicas universitarias españolas como mecanismo de nueva gestión pública. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 87-106. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.005
León, C. M. y Aizpurúa, E. (2020). ¿Persisten las actitudes sexistas en los estudiantes universitarios? Un análisis de su prevalencia, predictores y diferencias de género. Educación XX1, 23(1), 275-296. https://doi.org/10.5944/educxx1.23629
Lombardi, A., Gelbar, N., Dukes, L., Kowitt, J., Wei, Y., Madaus, J., Lalor, A. R. y Faggella-Luby, M. (2018). Higher education and disability: A systematic review of assessment instruments designed for students, faculty, and staff. Journal of Diversity in Higher Education, 11(1), 34-50. https://doi.org/10.1037/dhe0000027
López, I. y González, P. (2018). La tutoría universitaria como espacio de relación personal. Un estudio de caso múltiple. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 381-399. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.291161
López, I. y Moriña, A. (2015). Hidden voices in higher education: Inclusive policies and practices in social science and law classrooms. International Journal of Inclusive Education, 19(4), 365-378. https://doi.org/10.1080/13603116.2014.935812
OECD. (2017). Education at a glance 2017: OECD indicators. OECD. https://doi.org/10.1787/eag-2017-en
Redpath, J., Kearney, P., Nicholl, M., Mulvenna, J., Wallace, S. y Martin, N. (2013). A qualitative study of the lived experiences of disabled post-transition students in higher education institutions in Northern Ireland. Studies in Higher Education, 38(9),1334-1350. https://doi.org/10.1080/03075079.2011.622746
Salas, M. (2019). Can educational laws improve efficiency in education production? Assessing students’ academic performance at Spanish public universities, 2008-2014. Higher Education, 77(6),1103-1123. https://doi.org/10.1007/s10734-018-0322-6
Sánchez-Gelabert, A. y Elías, M. (2017). Los estudiantes universitarios no tradicionales y el abandono de los estudios. Estudios sobre Educación, 32, 27-48. https://doi.org/10.15581/004.32.27-48
Sánchez-Gelabert, A., Figueroa, M. y Elías, M. (2017). Working whilst studying in higher education: The impact of the economic crisis on academic and labor market success. European Journal Education, 52, 232-245. https://doi.org/10.1111/ejed.12212
Sandoval, M., Simón, C. y Márquez, C. (2019). ¿Aulas inclusivas o excluyentes? Barreras para el aprendizaje y la participación en contextos universitarios. Revista Complutense de Educación, 30(1), 261-276. https://doi.org/10.5209/RCED.57266
Shah, M., Bennett, A. y Southgate, E. (2016). Widening higher education participation. A global perspective. Elsevier.
Shyman, E. (2015). Toward a globally sensitive definition of inclusive education based in social justice. International Journal of Disability, Development and Education, 62(4), 351-362. https://doi.org/10.1080/1034912X.2015.1025715
Soler, P., Pallisera, M., Planas, A., Fullana, J. y Vilà, M. (2012). La participación de los estudiantes en la universidad: Dificultades percibidas y propuestas de mejora. Revista de Educación, 358, 542-562.
Taylor, B., Meyerson, J. y Massy, W. (1993). Strategic indicators for higher education: Improving performance. Peterson's.
Tienda, M. (2013). Diversity and inclusion: Promoting integration in higher education. Educational Researcher, 42(9), 467-475. https://doi.org/10.3102/0013189X13516164
Tinto, V. (2012). Completing college: Rethinking institutional action. The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226804545.001.0001
Tuero, E., Cervero, A., Esteban, M. y Bernardo, A. (2018). ¿Por qué abandonan los alumnos universitarios? ¿Variables de influencia en el planteamiento y consolidación del abandono? Educación XX1, 21(2), 131-154. https://doi.org/10.5944/educxx1.20066
UNESCO. (2015). Educación 2030. Declaración de Incheon y marco de acción. UNESCO.
UNESCO. (2016). Training tools for curriculum development. reaching out to all learners: A resource pack supporting inclusive education. UNESCO.