Vol. 18 No. 4 (2020): School segregation
Articles

School Segregations and Inequality of Educational Opportunities for Foreign Students in Valencia

Borja de Madaria
Bio
Luis E. Vila
Bio
Portada del Volumen 18, número 4 de la revista REICE
Published September 21, 2020

Keywords:

School segregation, Basic education, Educational opportunities, School mapping, Spain
How to Cite
de Madaria, B., & Vila, L. E. (2020). School Segregations and Inequality of Educational Opportunities for Foreign Students in Valencia. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 18(4), 269–299. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.011

Abstract

School segregation, understood as the unequal distribution of various social groups in the schools of a territory, is of extraordinary importance for the equity and equal educational opportunities of the population. A good part of the studies on school segregation approximate the phenomenon by calculating indices that provide a general image of the educational system in different territorial contexts, allowing comparisons between them, but they do not report on the political or social conditions of territorial and educational contexts that can clarify the conditioning factors of the segregation processes. This article analyses the school segregation of students of foreign origin in the schools of the city of Valencia (Spain). The analysis relates the segregation indices of the system as a whole, of the city districts and of the ownership of the centres with data from residential segregation in the same territory, with the distribution and characteristics of the centres, and with an approach to family strategies. The results suggest multiple processes of segregation in which the schools reflect the residential segregation of their surroundings and emerge, in addition, segregations of a strictly school nature conditioned by the educational policy, the selection of schools and the strategic choice of families.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalá-Santaella, F., Díaz Orueta, F., Ginés Sánchez, X. y Lourés Seoane, M. L. (2011). Valencia. En M. Iglesias y M. Martí (Eds.), Políticas urbanas en España: Grandes ciudades, actores y gobiernos locales (pp. 201-228). Icaria.

Alegre, M. A. (2017). Politiques de tria i assignació d’escola: Quines efectes tenen sobre la segregació escolar? Fundació Jaume Bofill-Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques.

Alegre, M. A., Benito, R. y Gonzàlez, I. (2008). Procesos de segregación y polarización escolar: La incidencia de las políticas de zonificación escolar. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(2), 1-26.

Alegre, M. A., Benito, R., Gonzàlez, I. y Chela, X., González, S. (2010). Les famílies davant l’elecció escolar. Dilemes i desigualtats en la tria de centre a la ciutat de Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

Allen, R. y Vignoles, A. (2007). What should an index of school segregation measure? Oxford Review of Education, 33(5), 643-668. https://doi.org/10.1080/03054980701366306

Avilés Martínez, J. M. (2003). Segregación escolar. En SOS Racismo (Ed.), Informe anual 2003 sobre el racismo en el estado español (pp. 196-204). Icaria.

Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz. (2016). Documento de análisis y propuestas para hacer frente a la segregación escolar en Vitoria-Gasteiz. Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz.

Bell, W. (1954). A probability model for the measure of ecological segregation. Social Forces, 32(4), 357-364. https://doi.org/10.2307/2574118

Benito, R. y Gonzàlez, I. (2007). Processos de segragacio escolar a Catalunya. Fundación Jaume Bofill.

Bonal X. (2012). Municipis contra la segregació escolar. Sis experiències de política educativa local. Fundación Jaume Bofill.

Bonal X. (2018). La política educativa ante el reto de la segregación escolar en Cataluña. UNESCO.

Bonal, X. y Cuevas, J. (2019). Combatre la segregació escolar: De l’amenaça a l’oportunitat. Fundació Jaume Bofill.

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1979). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia.

Carbonell i Paris, F. (1998). Les ‘escoles gueto’ i el dret dels pares a escollir centre educatiu per als seus fills. DCidob, 67, 14-17.

Carbonell, J., Simó, N. y Tort, A. (2002). Magribins a les aules. El model de Vic a debat. Eumo Editorial.

Carrasco, S., Pàmies, J., Ponferrada, M., Ballestín, B. y Bertran, M. (2009). Segregación escolar e inmigración en Cataluña: Aproximaciones etnográficas. EMIGRA Working Papers, 126, 25-39.

Coleman, J. S. (1975) Recent trends in school integration. Educational Researcher, 4(7), 3-12. https://doi.org/10.3102/0013189X004007003

Coleman, J. S., Kelly, S. y Moore, J. (1975). Trends in school segregation. 1968-73. The Urban Institute.

Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D. y York, R. L. (1966). Equality of educational opportunity. Department of Health, Education and Welfare.

Colom i Ortiz, F. (2011). Desigualtats territorials en l’ensenyament a la ciutat de València (Tesis doctoral). Universitat de València.

Colom i Ortiz, F. (2012). Desigualdades en el sistema educativo no universitario de la ciudad de Valencia. En F. J. García Castaño y A. Olmos Alcaraz (Eds.), Segregaciones y construcción de la diferencia en la escuela (pp. 43-60). Trotta.

Córdoba, C., Farris, M. y Rojas, K. (2017). Discussing school socioeconomic segregation in territorial terms: The differentiated influence of urban fragmentation and daily mobility. Investigaciones Geográficas, 92, 54-76. https://doi.org/10.14350/rig.54766

Cowgill, D. O. y Cowgill, M. S. (1951). An index of segregation based on block statistics. American Sociological Review, 16(6), 825-831. https://doi.org/10.2307/2087511

De Madaria, B., Gabaldón, E., García, S., Muñoz, D., Requena, M., Vila, L. y Rodríguez, J. M. (2018). El proyecto Mapa Escolar de Valencia: Análisis de la zonificación educativa de la ciudad de Valencia. Arxius de Ciències Socials, 39, 131-144.

Duncan, O. D. y Duncan, B. (1955a). A methodological analysis of segregation indexes. American Sociological Review, 20(2), 210-217. https://doi.org/10.2307/2088328

Duncan, O. D. y Duncan, B. (1955b). Residential distribution and occupational stratification. American Journal of Sociology, 60(5), 493-503. https://doi.org/10.1086/221609

Dupriez, V. (2009). La segregació escolar: Reptes socials i polítics. Fundació Jaume Bofill.

Duru-Bellat, M. (2004). Social inequality at school and educational policies. UNESCO.

Essomba, M. A. (1999). Política educativa en materia de atención a hijos e hijas de familias inmigradas en Catalunya. En SOS Racismo. (Ed.), Informe anual 1999 sobre el racismo en el estado español (pp. 173-175). Icaria.

Farley, R., Richards, T. y Wurdock, C. (1980). School desegregation and white flight: An investigation on competing models and their discrepant findings. Sociology of Education, 53(3), 123-139. https://doi.org/10.2307/2112408

Fernández Enguita, M. (1999). Alumnos gitanos en la escuela paya. Un estudio sobre las relaciones étnicas en el sistema educativo. Ariel.

Fernández Soria, J. M. y Mayordomo Pérez, A. (1987). La escolarización valenciana. Tres lecturas históricas. Universidad de Valencia.

Franze, A. (1998). Une école difficile: Sur la concentration d’élèves d’origine immigrée à Madrid. Revue Européenne des Migrations Internationales, 14(1), 105-120. https://doi.org/10.3406/remi.1998.1612

Gaja Díaz, F. (1996). La transformación de Valencia (I). Urbanismo, 28, 78-85.

García Castaño, F. J. y Rubio Gómez, M. (2013). Juntos, pero no revueltos: Procesos de concentración escolar del alumnado extranjero en determinados centros educativos. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 68(1), 7-31. https://doi.org/10.3989/rdtp.2013.01.001

García Castaño, F. J. Rubio Gómez, M., Olmos Alcaraz, A. y López Fernández, R. (2012). Todos lo sabían… Naturalización de los procesos de agrupación y segregación escolar en un barrio andaluz. En F. J. García Castaño y A. Olmos Alcaraz (Eds.), Segregaciones y construcción de la diferencia en la escuela (pp. 83-118). Trotta.

Gorard, S. y Taylor, C. (2002). What is segregation? A comparison of measures in terms of ‘strong’ and ‘weak’ compositional invariance. Sociology, 36(4), 875-895. https://doi.org/10.1177/003803850203600405

Goodman, F. (1972). De facto school segregation: A constitutional and empyrical analysis. California Law Review, 60(2), 275-437. https://doi.org/10.2307/3479538

Grañeras, M., Lamelas R., Segalerva, A., Vázquez E., Gordo J. L. y Molinuevo, J. (1998). 14 años de investigación sobre las desigualdades en el sistema educativo. CIDE

Guryam, J. (2004). Desegregation and black dropout rates. American Economic Review, 94(4), 919-943. https://doi.org/10.1257/0002828042002679

Holme, J. J. (2002). Buying homes, buying schools: school choice and the social construction of school quality. Harvard Educational Review, 72(2), 177-206. https://doi.org/10.17763/haer.72.2.u6272x676823788r

Holsinger, D. B. y Jacob, W. J. (2008). Inequality in education. Comparative and international perspectives. Comparative Education Research Centre. https://doi.org/10.1007/978-90-481-2652-1

Hutchens, R. (2001). Numerical measures of segregation: Desirable properties and their implications. Mathematical Social Sciences, 42(1), 13-29. https://doi.org/10.1016/S0165-4896(00)00070-6

Hutchens, R. (2004). One measure of segregation. International Economic Review, 45(2), 555-578. https://doi.org/10.1111/j.1468-2354.2004.00136.x

Instituto de Ciencias de la Educación. (1975). Planificación educativa de la provincia de Valencia. Enseñanza general básica. Universidad de Valencia.

Jenks, C. y Peterson, P. E. (1991). The urban underclass. Brookings.

Katz, I. (1964). Review of evidence relating to effects of desegregation on the intellectual performance of negroes. American Psychologists, 19(6), 381-399. https://doi.org/10.1037/h0040569

López-Falcón, D. y Bayona i Carrasco, J. (2012). Segregación escolar y residencial en Barcelona: Del boom migratorio al asentamiento. En F. J. García Castaño y A. Olmos Alcaraz (Eds.), Segregaciones y construcción de la diferencia en la escuela (pp. 21-42). Trotta.

Maroy, C. (2008). ¿Por qué y cómo regular el mercado educativo? Profesorado. Revista de currículum y Formación del Profesorado, 12(2), 3-14.

Martínez, L. y Ferrer, A. (2018). Mézclate conmigo. De la segregación socioeconómica a la educación inclusiva. Save the Children España.

Massey, D. S. (1990). American apartheid: Segregation and the making of the underclass. American Journal of Sociology, 96(2), 329-357. https://doi.org/10.1086/229532

Massey, D. S. y Denton, N. A. (1988). The dimensions of residential segregation. Social Forces, 67(2), 281-315. https://doi.org/10.2307/2579183

Massey, D. S. y Denton, N. A. (1993). American apartheid. Segregation and the making of the underclass. Harvard University Press

Murillo, F. J. (2016). Midiendo la segregación escolar en América Latina. Un análisis metodológico utilizando el TERCE. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(4), 33-60. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.4.002

Murillo, F. J. y Belavi, G. (2018). Segregación escolar de estudiantes pobres en España. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 22(603), 94-123. https://doi.org/10.1344/sn2018.22.19894

Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2018). Magnitud de la segregación escolar por nivel socioeconómico en España y sus Comunidades Autónomas y comparación con los países de la Unión Europea. RASE. Revista de Sociología de la Educación, 11(1), 37-58.

https://doi.org/10.7203/RASE.11.1.10129

Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C. y Belavi, G. (2017). Segregación escolar por origen nacional en España. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12(2), 395-423. https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.2.04

Musset, P. (2012). School choice and equity. Current policies in OECD countries and a literature review. OECD. https://doi.org/10.1787/5k9fq23507vc-en

Nusche, D. (2009). What works in migrant education? A review of evidence and policy options. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/227131784531

Observatorio Social La Caixa. (2016). La educación como ascensor social. Fundación Social La Caixa.

Olmedo, A. y Andrada, M. (2008). La libertad de elección de centro en España: Particularidades nacionales y modalidades locales. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(2), 1-8.

Olmedo, A. y Santa Cruz, E. (2008). Las familias de clase media y elección de centro: El orden instrumental como condición necesaria pero no suficiente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(2), 1-30.

Palacio Lis, I. y Ruiz Rodrigo, C. (1993). Infancia, pobreza y educación en el primer franquismo. Valencia 1939-1951. Universitat de València.

Peláez Paz, C. (2012). La escuela, un espacio simbólico que construir: Estigmas y estrategias de los agentes en los procesos de segregación étnica y escolarización. En F. J. García Castaño y A. Olmos Alcaraz (Eds.), Segregaciones y construcción de la diferencia en la escuela (pp. 61-82). Trotta.

Reardon, S. y Owens, A. (2014). 60 years after Brown: Trends and consequences of school segregation. Annual Review of Sociology, 40, 199-218. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-071913-043152

Reber, S. J. (2005). Court-ordered desegregation: Successes and failures integrating American schools since Brown versus Board of Education. The Journal of Human Resources, 40(3), 559-590. https://doi.org/10.3368/jhr.XL.3.559

Rodríguez-Victoriano, J. M., De Madaria, B., García, S., Vila, L., Muñoz, D., Requena, M. y Gabaldón, E. (2018). Primer informe del programa de investigación: La situación del alumnado y del sistema educativo en la educación obligatoria en la ciudad de Valencia. Universitat de València.

Rodríguez-Victoriano, J. M., De Madaria, B., Gabaldón, E., García, S., Horcas, V., Romero, J. A., Vila, L. y Valero, A. (2019). Segundo informe del programa de investigación ‘Proyecto Mapa Escolar’. El mapa escolar de Valencia: Procesos de elección de centro y segregación escolar. Universitat de València.

Rosell, C. H. (1976). School desegregation and white flight. Political Science Quarterly, 90(4), 675-695. https://doi.org/10.2307/2148750

Salinas Catalá, J. (2015). Una aproximación a la historia de la escolarización de las gitanas y gitanos españoles. Cabás, 14, 96-126.

Sánchez Hugalde, A. (2007). Inflluencia de la inmigración en la elección escolar. Document de treball 2007/4. Institut d’Economia de Barcelona.

Sánchez Hugalde, A. (2009). La segregació escolar dels immigrants a Catalunya. Quaderns d’Avaluació, 13, 55-76.

Santiago, C. y Maya, O. (2012). Segregación del alumnado gitano en España. Federación Kamira y Fundación Mario Maya.

Sanz Arranz, J. R. (1974). Los problemas urbanos de Valencia. En M. Gaviria (Dir.), Ni desarrollo regional ni ordenación del territorio. El caso valenciano (pp. 397-406). Turner.

Síndic de Greuges. (2008). La segregació escolar a Catalunya. Síndic de Greuges de Catalunya.

Síndic de Greuges. (2016a). La segregació escolar a Catalunya (I). La gestió del procés d’admissió d’alumnat. Síndic de Greuges de Catalunya.

Síndic de Greuges. (2016b). La segregació escolar a Catalunya (II). Condicions d’escolarització. Síndic de Greuges de Catalunya.

Tarabini, A., Jacovkis, J. y Montes, A. (2017). Los factores de la exclusión educativa en España: Mecanismos, perfiles y espacios de intervención. UNICEF.

Teixidor de Otto, M. J. (2009). Paisaje urbano y funciones. Historia y ruptura. En J. Hermosilla (Dir.), La ciudad de Valencia. Geografía y arte (pp. 47-68). Universitat de València.

Tenti Fanfani, E. (2008). Nuevos temas en la agenda de la política educativa. Siglo XXI.

Ternes Cordovez, G. (2010). La formación de la periferia urbana de Valencia a partir de los grupos de viviendas (1900-1980). En A. Sanchis, B. Serrano, R. Ternes (Dir.), VLC_GV. Historias vividas: Grupos de viviendas en Valencia 1900-1980 (pp. 79-112). Instituto Valenciano de la Edificación.

Torres, F. (2007). Nous veïns a la ciutat. Els immigrants a València i Russafa. Universitat de València.

Valiente, O. (2008). ¿A qué juega la concertada? La segregación escolar del alumnado inmigrante en Cataluña (2001-06). Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(2), 1-23.

Vega Gil, L. (1997). La reforma educativa en España (1970-1990). Educar, 13, 101-128. https://doi.org/10.1590/0104-4060.175

Wilson, F. D. (1985). The impact of school desegregation programs on white public-school enrollment, 1968-1976. Sociology of Education, 58(3), 137-153. https://doi.org/10.2307/2112415

Wilson, W. J. (1987). The truly disadvantaged. Inner city, the underclass and public policy. University of Chicago Press.