Vol. 17 No. 2 (2019)
Articles

Graduation Evaluation of the BA in Physical Activity and Sports of the UABC: A Comprehensive Achievement

Published March 26, 2019

Keywords:

Student evaluation, Written exam, Formative evaluation, Professional training, Physical education
How to Cite
Graduation Evaluation of the BA in Physical Activity and Sports of the UABC: A Comprehensive Achievement. (2019). REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 17(2). https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.007

Abstract

With the intention of having information to support evaluation of the educational program of the Bachelor Degree on Physical Activity and Sports of the Autonomous University of Baja California an assessment exercise was performed at the end of the undergraduate education. Through a comprehensive evaluation approach, two instruments were designed. The first of them focused on identifying the knowledge and professional skills of the graduates in accordance with the curriculum of the educational program in question, and the other, focused on identifying the interpersonal skills related to a successful exit from this level of studies. The article shows psychometric results of the instruments, as well as the general results of the participants in the different campuses of the university. Conclusions addresses the relevance of the results as an input for didactic planning processes and curricular improvement of the Degree in Physical Activity and Sports. As well, the article addresses the importance of the evaluation approach used, which highlights the participation of the academic community in the formation of the information generated, as well as the scope and limitations of an evaluation of this type.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AERA. (2014). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Educational Research Association.

Cizek, G. (2012). Establecimiento de estándares. En S. Downing y T. Haladyna (Comps.), Manual para el desarrollo de pruebas a gran escala (pp. 345-390). Ciudad de México: Ceneval.

Blanco, H., Aguirre, J., Barrón, J. y Blanco, R. (2016). Composición factorial de la escala de autoeficacia académica en universitarios mexicanos. Formación Universitaria, 9(2), 81-88. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000200009

Dugan, J. (2015). The measurement of socially responsible leadership: Considerations in establishing psychometric rigor. Educational, Cultural and Psychological Studies, 12, 23-42. https://doi.org/10.7358/ecps-2015-012-duga

García, A., Martínez, F., Cordero, G. y Caso, J. (2017). Evolución del concepto de validez en la medición educativa. En E. Luna y G. Cordero (Coords.), Contribuciones a la evaluación educativa desde la formación doctoral (pp. 15-46). Guadalajara: UdeG/UABC.

Jiménez, A. (2014, mayo). Evaluación a gran escala: Su desarrollo e inconvenientes en su modelo teórico. Comunicación presentada en el Congreso Internacional de Educación: Evaluación. Universidad Autónoma de Tlaxcala.

Jiménez, A. (2016). Evaluación a gran escala del egreso de la licenciatura: Hacia un modelo comprensivo. Tesis doctoral. Universidad Nacional Autónoma de México.

Jiménez, A. (2017). La evaluación de los egresados de formación profesional en México: Reflejo de la implementación de la política de competitividad en la educación superior. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(48), 7-23. https://doi.org/10.14507/epaa.25.2868

Jiménez, A. (2018). México en PISA 2015: Desaciertos de su aplicación por medios computarizados. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(78), 711-731.

Jiménez, A. (en prensa). Reflexiones epistemológicas de la evaluación educativa: Entre el deber ser y lo relativo. Foro de Educación. https://doi.org/10.14516/fde.636

Jornet, J., González, J., Suárez, J. y Perales, J. (2011). Diseño de procesos de evaluación de competencias: Consideraciones acerca de los estándares en el dominio de las competencias. Bordón, 63(1), 125-145.

Krathwohl, D. (2002). A revision of Bloom’s taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41(4), 212-218. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2

Martínez, F. (2001). Evaluación educativa y pruebas estandarizadas. Elementos para enriquecer el debate. Revista de la Educación Superior, 30(4), 71-85.

Mateo, J. (2006). Claves para el diseño de un nuevo marco conceptual para le medición y evaluación educativas. Revista de Investigación Educativa, 24(1), 165-186.

National Academies of Sciences, Engineering and Medicine. (2017). Supporting students’ college success. The role of assessment of intrapersonal and interpersonal competences. Washington, DC: The National Academies Press.

Paunesku, D., Walton, G., Romero, C., Smith, E., Yeager, D. y Dweck, C. (2015). Mind-set interventions are a scalable treatment for academic underachievement. Psychological Science, 26(6), 784-793. https://doi.org/10.1177/0956797615571017

Renninger, A. y Hidhi, S. (2006). Revisiting the conceptualization, measurement, and generation of interest. Educational Psychologist, 46(3), 168-184. https://doi.org/10.1080/00461520.2011.587723

Ricker, K. (2006). Setting cut-scores: A critical review of the Angoff and modified Angoff methods. The Alberta Journal of Educational Research, 5(1), 53-64.

Santos Guerra, M. (1988). Patología general de la evaluación educativa. Infancia y Aprendizaje, 41, 143-158. https://doi.org/10.1080/02103702.1988.10822197

SEP. (2018). Instituciones de educación superior. Recuperado de http://www.ses.sep.gob.mx/instituciones.html

Stake, R. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.

Thorndike, L. (1982). Applied psychometrics. Boston, MA: Houghton-Mifflin.

Universidad Autónoma de Baja California (UABC). (2013). Modelo educativo de la UABC. Mexicali: UABC.

Universidad Autónoma de Baja California (UABC). (2015). Plan de desarrollo institucional 2015-2019. Mexicali: UABC.

Universidad Autónoma de Baja California (UABC). (2017). Perfil de egreso de la licenciatura en actividad física y deportes. Mexicali: UABC.

Universidad Autónoma de Baja California (UABC). (2018). Misión UABC. Mexicali: UABC.

Webb, N. (2012). Identificación del contenido para las pruebas de logro de estudiante. En S. Downing y T. Haladyna (Comps.), Manual para el desarrollo de pruebas a gran escala (pp. 245-284). Ciudad de México: Ceneval.