Vol. 17 No. 2 (2019)
Articles

A Look at Educational Research in Latin America from its Papers

F. Javier Murillo
Universidad Autónoma de Madrid, Spain
Bio
Cynthia Martínez-Garrido
Bio
Published February 11, 2019

Keywords:

Research, Education, Latin America, Impact journals, Quality.
How to Cite
Murillo, F. J., & Martínez-Garrido, C. (2019). A Look at Educational Research in Latin America from its Papers. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 17(2). https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.001

Abstract

This research seeks to provide a general overview of educational research in Latin America based on the study of articles published in Latin American impact journals and written by authors of the Region. Specifically, the 1,086 articles on empirical research in education written by Latin American authors and published in journals published in Latin America and indexed in jcr (isi Web of Science), Scopus or scielo, during the years 2014, 2015 and 2016 are reviewed. Four elements are reviewed: the authorship of the articles, the subject of study, the level of education addressed and the research methodology used. The results indicate that three countries (Brazil, Mexico and Chile) concentrate 75% of the papers, 59.1% of the authors are women and 53% of the papers are signed by three or more people. Among the most studied topics include Learning and school performance, Teachers and Teaching strategies, curriculum and teaching practices. Higher Education is clearly the most studied, with 43.1% of the papers. And, finally, there is no priority methodological approach, with practically half of qualitative articles, the other half quantitative. With all this information, it is possible to conclude some elements that translate into the need for greater support for research, a rethinking of topics and levels of study and a boost to collaborative research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abraham, M. y Rojas A. (1997). La investigación educativa latinoamericana en los últimos diez años. Revista de Educación, 312, 21-42.

Arredondo, M., Martínez, S., Mingo, A. y Wuest, T. (1984). La investigación educativa en México. Un campo científico en proceso de constitución. Revista Mexicana de Sociología, 46(1), 5-38. https://doi.org/10.2307/3540290

Centro de Investigación y Experimentación Pedagógica. (1982). Inventario de instituciones y metodologías de discriminación de investigaciones educativas que están en práctica en América Latina y el Caribe. Montevideo: CIEP.

Cisternas, T. (2011). La investigación sobre formación docente en Chile: Territorios explorados e inexplorados. Calidad en la Educación, 35, 131-164. https://doi.org/10.4067/s0718-45652011000200005

Colina Escalante, A. (2011). El crecimiento del campo de la investigación educativa en México. Un análisis a través de sus agentes. Perfiles Educativos, 33(132), 8-26. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2011.132.24894

COMIE. (2004). La investigación educativa en México: Usos y coordinación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(19), 847-898.

De Landsheere, G. (1985). History of educational research. International encyclopedia of education. En T. Husen y T. N. Postlethwaite (Eds.), The international encyclopedia of education. Research and studies (pp. 1588-1596). Nueva York, NY: Pergamon Press.

Flores-Crespo, P. (2009). Investigación educativa y políticas públicas en México: Una relación amorfa y elusiva. Sinéctica, 33, 1-13.

García Huidobro, J. E. y Ochoa, J. (1978). Tendencias de la investigación en educación en América Latina. Santiago de Chile: CIDE.

Gorostiaga, J. M., Nieto, G. y Cueli, F. (2014). Un acercamiento al campo argentino de producción de conocimiento educativo a través de las publicaciones en revistas académicas durante 2001-2010. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 9, 247-270.

Gorostiaga, J. M., Palamidessi, M. I. y Suasnábar, C. (2016). Revistas académicas e investigación educativa en Argentina: Situación actual y perspectivas futuras. Propuesta Educativa, 45, 91-106.

Gutiérrez Serrano, N. G. (1998). Orígenes de la institucionalización de la investigación educativa en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 3(5), 13-38.

Hanushek, E. A. (1997). Assessing the effects of school resources on student performance: An update. Educational Evaluation and Policy Analysis, 19(2), 141-164. https://doi.org/10.3102/01623737019002141

Latapí, P. (2008). ¿Recuperar la esperanza? La investigación educativa entre pasado y futuro. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13(36), 283-297.

Miguel, S. (2011). Revistas y producción científica de América Latina y el Caribe: Su visibilidad en SciELO, RedALyC y Scopus. Revista Interamericana de Bibliotecología, 34(2), 187-199.

Murillo, F. J. y Román, M. (2011). School infrastructure and resources do matter: Analysis of the incidence of school resources on the performance of Latin American students. School Effectiveness and School Improvement, 22(1), 29-50. https://doi.org/10.1080/09243453.2010.543538.

Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C. y Belavi, G. (2017). Sugerencias para escribir un buen artículo científico en educación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(3), 5-34. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.001

Packer, A. L., Cop, N., Luccisano, A., Ramalho, A. y Spinak, E. (2014). SciELO, 15 Años de acceso abierto: Un estudio analítico sobre acceso abierto y comunicación científica. París: UNESCO. https://doi.org/10.7476/9789233012370

Palamidessi, M. I., Gorostiaga, J. M. y Suasnábar, C. (2014). El desarrollo de la investigación educativa y sus vinculaciones con el gobierno de la educación en América Latina. Perfiles Educativos, 36(143), 49-66. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70609-9

Rivero, J. (1994). Investigación educativa en América Latina: La agenda pendiente. Políticas y estrategias prioritarias, actores, temas. Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe, 34, 83-108.

Shiefelbein, E. (1990). La investigación educativa en América Latina: De la fase artesanal a la fase industrial. Perspectivas, 20(1), 61-67.

Soto Roa, F. (2012). Veinte años de investigación en educación escolar en Chile 1990-2010. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.

UNESCO. (2015). Informe de la UNESCO sobre la Ciencia: Hacia 2030. París: UNESCO.

Villalobos, C., Band, A., Torres, M. y González, S. (2016). Lógicas y modos de producción de conocimiento en política educativa: Análisis de la investigación producida en Chile (2000-2011). Revista Iberoamericana de Ciencia Tecnología y Sociedad, 11(33), 9-32.