Vol. 15 No. 3 (2017)
Articles

Tips for Writing a Good Scientific Article in Education

Published July 1, 2017

Keywords:

 Educational research, Social sciences, Editing, Writing, Education.
How to Cite
Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C., & Belavi, G. (2017). Tips for Writing a Good Scientific Article in Education. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 15(3). https://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.001

Abstract

What are the characteristics of good articles of educational research? In this paper, we provide some useful suggestions for writing articles that can be published in academic journals with high impact. This collection of ideas emerges from three different sources: our experience as authors and editors of educational research journals, the review of other texts with similar objectives published in fields rather than education, and they come from the results of an exploratory study of 20 exemplary quantitative and qualitative’ research papers (10 published in the most prestigious Spanish academic journals in the field of Educational Research, the other 10 have been published in the international journals with the higher impact factor). Throughout the article, it appears recommendations and examples that include: steps to elaborate a research article, how to structure the paper in sections, recommendations about the writing style of all the single sections of the paper considering the quantitative and qualitative kind of paper, and different aspect to consider in order to find the target journal to submit the paper.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APA. (2010). Manual of the American Psychological Association, Sixth Edition. Washington, DC.: APA.

Badía, M. C., Coronado, A. T., Gallart, I. S., Mestres, M. M., Zanotto, M. y Codina, A. I. (2007). Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos: Conocimientos y estrategias. Barcelona: Graó.

Bakkenes, I., Vermunt, J. D. y Wubbels, T. (2010). Teacher learning in the context of educational innovation: Learning activities and learning outcomes of experienced teachers. Learning and instruction, 20(6), 533-548. doi: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2009.09.001

Becker, H. y Richards, P. B. (2011). Manual de escritura para científicos sociales: Cómo empezar y terminar una tesis, un libro o un artículo. Buenos Aires: Siglo XXI.

Borja, A. (2014). 11 steps to structuring a science paper editors will take seriously. Recuperado de https://www.elsevier.com/connect/11-steps-to-structuring-a-science-paper-editors-will-take-seriously

Boyd, W. E., Parry, S., Burger, N., Kelly, J., Boyd, W. y Smith, J. (2013). Writing for ethical research: novice researchers, writing, and the experience of experiential narrative. Creative Education, 4(12), 30-39.

Calero, M. A. (1999). Sexismo lingüístico: análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje. Madrid: Narcea Ediciones.

Camps, D. (2007). El artículo científico: Desde los inicios de la escritura al IMRYD. Archivos de Medicina, 3(5), 1-9.

Contreras, A. M. y Ochoa, R. J. (2010). Manual de redacción científica. Escribir artículos científicos es fácil, después de ser difícil: Una guía práctica. Guadalajara: Ediciones de la Noche.

Córdoba, S. (2009). Un buen artículo científico hace una revista prestigiosa. Ciencias Económicas, 27(1), 1-26.

Day, R. A. (1988). How to write and publish a scientific paper. Phoenix, AR: Orix Press.

Day, R. A. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Washington, DC.: Organización Panamericana de la Salud.

Eslava-Schmalbach, J. y Gómez-Duarte, O. G. (2013). La escritura científica, un aspecto olvidado de la formación profesional. Revista Colombiana de Anestesiología, 41(2), 79-81.

García del Junco, J. y Castellanos Verdugo, M. (2007). La difusión de las investigaciones y el formato IMRYD: Una pesquisa a propósito de la lectura crítica de los artículos científicos. Acimed, 15(1), 1-14.

Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F. y Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38(4), 915-945. https://doi.org/10.3102/00028312038004915

Goldring, E., Grissom, J. A., Rubin, M., Neumerski, C. M., Cannata, M., Drake, T. y Schuermann, P. (2015). Make room value added: Principals’ human capital decisions and the emergence of teacher observation data. Educational Researcher, 44(2), 96-104. https://doi.org/10.3102/0013189X15575031

González-Falcón, I., Coronel-Llamas, J. M. y Correa-García, R. I. (2016). El orientador escolar en contextos de diversidad cultural. Un análisis de su práctica. Cultura y Educación, 28(2), 426-433. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1163850

Granda Orive, J. I. de, García Río, F. y Callol, L. (2003). Importancia de las palabras clave en las búsquedas bibliográficas. Revista Española de Salud Pública, 77(6), 765-767.

Gutiérrez-García, C., Pérez-Pueyo, A., Pérez-Gutierrez, M. y Palacios-Picos, A. (2011). Percepciones de profesores y alumnos sobre la enseñanza, evaluación y desarrollo de competencias en estudios universitarios de formación de profesorado. Cultura y Educación, 23(4), 499-514. https://doi.org/10.1174/113564011798392451

Herbers, J. E., Cutuli, J. J., Supkoff, L. M., Heistad, D., Chan, C. K., Hinz, E. y Masten, A. S. (2012). Early reading skills and academic achievement trajectories of students facing poverty, homelessness, and high residential mobility. Educational Researcher, 41(9), 366-374. https://doi.org/10.3102/0013189X12445320

Hill, H. C., Rowan, B. y Ball, D. L. (2005). Effects of teachers’ mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2), 371-406. https://doi.org/10.3102/00028312042002371

Huth, E. J. (1986). Irresponsible authorship and wasteful publication. Annals of Internal Medicine, 104(2), 257-259.

ICJME. (2010). Uniform requirements for manuscripts submitted to biomedical journals: Writing and editing for biomedical publication. Recuperado de http://www.icmje.org/urm_full.pdf

Instituto de la Mujer. (1989). Una propuesta para evitar el sexismo en el lenguaje. Madrid: Gobierno de España, Ministerio de Asuntos Sociales, Instituto de la Mujer.

Johnson, S. M. y Birkeland, S. E. (2003). Pursuing a “sense of success”: New teachers explain their career decisions. American Educational Research Journal, 40(3), 581-617. https://doi.org/10.3102/00028312040003581

Knowlson, J. (1996). Damned to fame: The life of Samuel Beckett. Nueva York, NY: Grove Press.

Krichesky, G. J. y Murillo, F. J. (2017). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XX1, en prensa.

Lozano Cabezas, I., Martínez Iglesias, M. J. y Martínez Ruiz, M. A. (2014). Las oportunidades de las académicas en el desarrollo profesional docente universitario: Un estudio cualitativo. Educación XX1, 17(1), 159-182. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10709

Martín Vivaldi, G. (2000). Curso de redacción: Teoría y práctica de la composición y del estilo. Madrid: Editorial Paraninfo.

Medina, A. y Ballano, S. (2015). Retos y problemáticas de la introducción de la educación mediática en los centros de secundaria. Revista de Educación, 369, 135-158. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-369-293

Melendro, M., García Castilla, F. J. y Goig, R. (2016). El uso de las TIC en el ocio y la formación de los jóvenes vulnerables. Revista Española de Pedagogía, 74(263), 71-89.

Miñano, P. y Castejón, J. L. (2011). Variables cognitivas y motivacionales en el rendimiento académico en Lengua y Matemáticas: Un modelo estructural. Revista de Psicodidáctica, 16(2), 203-230.

Moreno, A. (1991). La redacción paso a paso. Madrid: Editorial Teide.

Munita, F. (2014). Trayectorias de lectura del profesorado en formación. Cultura y Educación, 26(3), 448-475. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.965449

Murakami, H. (2017). De qué hablo cuando hablo de escribir. Madrid: Tusquets.

Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2013). Incidencia de las tareas para casa en el rendimiento académico. Un estudio con estudiantes iberoamericanos de Educación Primaria. Revista de Psicodidáctica, 18(1), 157-178. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.6156

Murillo, F. J. y Román, M. (2013). La distribución del tiempo de los directores de escuelas de Educación Primaria en América Latina y su incidencia en el desempeño de los estudiantes. Revista de Educación, 361, 141-170.

Petroianu A. (2002). Autoria de um trabalho científico. Revista da Associação Médica Brasileira, 48, 60-65.

Prat, J. J. y Peña, A. (2015). Manual de escritura académica. Madrid: Paraninfo.

Roig, M. (2016). Recycling our own work in the digital age. En T. Bretag (Ed.), Handbook of academic integrity (pp. 655- 669). Londres: Springer.

Shamoo, A. E. y Resnik, D. B. (2009). Responsible conduct of research. Oxford: Oxford University Press.

Silva, G. A. (2005). La autoría múltiple y la autoría injustificada en los artículos científicos. Investigación en Salud, 7(2), 84-90.

Slafer, G. A. (2009). ¿Cómo escribir un artículo científico? Revista de Investigación en Educación, 6, 124-132.

Sun, P. C., Tsai, R. J., Finger, G., Chen, Y. Y. y Yeh, D. (2008). What drives a successful e-learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & education, 50(4), 1183-1202. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.11.007

Swales, J. y Najjar, H. (1987). The writing of research article introductions. Written Communication, 4(2), 175-191.

Torres-Salinas, D. y Cabezas-Clavijo, Á. (2013). Cómo publicar en revistas científicas de impacto: Consejos y reglas sobre publicación científica. EC3 Working Papers, Nº 13. Recuperado de https://ec3metrics.com/wp-content/uploads/2013/07/2-ARTÍCULO-Cómo-Publicar-en-Revistas-Cient%C3%ADficas-de-Impacto_Consejos-y-Reglas-sobre-Publicación-Cient%C3%ADfica.pdf

Tous, M. G. y Mattar, S. (2012). Las claves de las palabras clave en los artículos científicos. Revista MVZ Córdoba, 17(2), 2955-2956.

UNESCO. (1983). Guía para la redacción de artículos científicos destinados a la publicación. París: UNESCO.

Villagrán, A. y Harris, P. (2009). Algunas claves para escribir correctamente un artículo científico. Revista Chilena de Pediatría, 80(1), 70-78.

Volet, S., Summers, M. y Thurman, J. (2009). High-level co-regulation in collaborative learning: How does it emerge and how is it sustained? Learning and Instruction, 19(2), 128-143. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2008.03.001

Wainer, H. (1997). Improving tabular displays, with NAEP tables as examples and inspirations. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 22(1), 1-30.

Watt, H. M. y Richardson, P. W. (2008). Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and Instruction, 18(5), 408-428. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2008.06.002

Windschitl, M. y Sahl, K. (2002). Tracing teachers’ use of technology in a laptop computer school: The interplay of teacher beliefs, social dynamics, and institutional culture. American Educational Research Journal, 39(1), 165-205. https://doi.org/10.3102/00028312039001165