Copyright (c) 2016 REICE. Iberoamerican Journal on Quality Effectiveness and Educational Change
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Educar y cambiar desde una perspectiva de transformación social significa retomar críticamente las funciones de la escuela y replantearse qué es un buen aprendizaje y qué hacen los centros y los docentes para promoverlo. Este artículo, pues, repasa las dimensiones básicas que se ponen en juego para buscar la calidad y la equidad. Y, de este modo, establece unos marcos desde los que comprender los elementos que componen la gramática básica de un buen aprendizaje, de una buena enseñanza y de una buena escuela. Concluye concertando un coherente modelo de integración de estos tres subsistemas.
Descriptores: aprendizaje - curriculum - escenarios de enseñanza-aprendizaje - calidad.
Dimensions and scenarios of good learning for all
To educate and to change from a perspective of social transformation means to recapture the functions of the school critically and to reconsider what a good learning is and what they make the school and the educational ones to promote it. This article because, it reviews the basic dimensions that put at stake to look for the quality and the justness. And, this way, it establishes some marks from those that to understand the elements that compose the basic grammar of a powerful learning, powerful teaching and powerful schools. It concludes concerting a coherent model of integration of these three subsystems.
Keywords: learning - curriculum - teaching-learning scenarios - quality