Vol. 8 No. 3 (2010): Community Participation in School Improvement
Articles

The Participation of the Families: Interference in the Management and Support to the Learning

Published June 28, 2016

Keywords:

Families participation, school and context, school micropolitics
How to Cite
Beatriz Carriego, C. (2016). The Participation of the Families: Interference in the Management and Support to the Learning. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 8(3). https://doi.org/10.15366/reice2010.8.3.003

Abstract

The presented work constitutes and advance in the ongoing research entitled “Pedagogic Work and social and normative context” that is currently perfomed in grammar schools at the city of Buenos Aires. This articles analyzes which characteristics assume the participation of families in function to their socioeconomical status and the type of school management. The research took place departing from the quality ethnographic study that proposes the systematic comparison of the four grammar schools of the city of Buenos Aires. The selection of the cases combines the variables: socioeconomical status (upper and lower) and the type of school management (public, and private). First, the results show the structures provided at the schools for the participation of families. Secondly, it is analyzed the form win which parents express their disconformities and the degree of inherence that their claims have on the school management. Finally it is offered a short description of the commitment assumed by the parents and the learning process of their children. We can conclude that the participation of the families at the school takes form in function to the different conditioning, economical as well as cultural. Let us consider that it is necessary to take into consideration the different shades that are acquired by  the participation of the families in function with the context so the mentioned process could operate as a reassurance of improvement and no as a advocate of greater inequity.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, G. (2002). Hacia una participación auténtica: reconstrucción de los discursos de las reformas participativas en educación en: Narodowski, M. (comp.) Nuevas tendencias en política educativa. Buenos Aires: Granica.

Carriego, C. (2005). Los desafíos de la gestión escolar. Una investigación cualitativa. Buenos Aires: Ed. La Crujía.

Carriego, C. (2006). Gestionar una escuela comprometida con las demandas de su tiempo en Revista Iberoamericana de Educación, 39(2).

Carro, S. et al (1996). Las familias en la escuela primaria: transformaciones recientes en la vida cotidiana. Propuesta Educativa, 7(14).

Comenius, J. A. (1986). Didáctica Magna. Madrid: Akal.

Del Cueto, C. (2002). Los únicos privilegiados. Estrategias educativas de las nuevas clases medias. UNSAM. Tesis de Maestría. S/E.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (1994). Handbook of Qualitative Research. California: Sage Publications.

Ezpeleta, J. (1996). Participación social, ¿en qué escuela? en Revista Propuesta Educativa, 7(14), pp. 48-52.

Ezpeleta, J. y Furlán, A (2000). La gestión pedagógica de la escuela. México: Unesco.

Fernández Aguerre, T. (2004). De las “escuelas eficaces” a las reformas de segunda generación. Estudios Sociológicos, 22(65), pp. 377-408.

Frigerio, G. (1992). Cara y Ceca de las instituciones educativas. Buenos Aires: Troquel.

Gonzáles Ávila, M. (2010). Aspectos éticos de la investigación cualitativa en http://www.oei.es/salactsi/mgonzalez5.htm, Consultado: enero de 2010.

Grace, G. (2007). Misión, mercados y moralidad en las escuelas católicas. Buenos Aires: Educa- Santillana.

Hirschman, A. (1989). Enfoques alternativos sobre la sociedad de mercados y otros ensayos recientes. México: FCE.

Keyes, M. y Gregg, S. (2001). School- Community Connections: a Literature Review. Washington: Office of Educational Research and Improvement: DC.

López C, M. M. (2006). Una revisión a la participación escolar en América Latina. Doc. Nº 35. PREAL.

Martinello, M. (1999). Participation of Parents in Education: Toward a Taxonomy for Latin America. Development Discussion Paper No. 709. Boston: Harvard University.

Murillo, J. (Coord.) (2007). Investigación Iberoamericana sobre Eficacia Escolar. Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Narodowski, M. (1999). Después de clase. Buenos Aires: Novedades educativas.

Narodowski, M. y Andrada M. (2000). Segregación socioeconómica y regulaciones en el sistema educativo argentino. Doc. de trabajo, 36. Buenos Aires:CEDI.

Narodowski, M.. Nores, M. y Andrada M. (2002). Nuevas tendencias en políticas educativas. Buenos Aires: Granica.

Narodowski, M. y Carriego, C. (2006) La escuela frente al límite y los límites de la escuela, en: Héctor Fabio Ospina (comp.), La escuela frente al límite. Buenos Aires: Ed. Novedades Educativas.

Raczynski, D. y Muñoz, G. (2004). Factores que desafían los buenos resultados educativos de escuelas en sectores de pobreza (Chile). Santiago de Chile: Fondo de investigaciones Educativas- PREAL.

Rossano, A. (2006). El pasaje de la primaria a la secundaria como transición educativa en Terigi (comp.) Diez Miradas sobre la escuela primaria. Buenos Aires: Siglo XXI.

Zanelli, N y Carriego, C. (2007). La escuela y la atención a la “familia-cliente”. Revista Novedades Educativas, 201, pp. 4-6.