Vol. 8 No. 5 (2010): Quality Processes
Articles

Educational Practice Evaluation of Teachers from Educational Centers: Indicators of improvement from the Inclusive Education

Published June 28, 2016

Keywords:

Quality, Effectiveness, Change, Improvement, Equity, Innovation
How to Cite
Lledó Carreres, A., & Arnaiz Sánchez, P. (2016). Educational Practice Evaluation of Teachers from Educational Centers: Indicators of improvement from the Inclusive Education. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 8(5). https://doi.org/10.15366/reice2010.8.5.006

Abstract

Since the arrival to schools for pupils with disabilities in the process of change that led to the integration, the school has moved from resistance to change that the innovation project and the voices that many times, individually, have been addressing the different educational needs of their students because they are considered the responsibility of a faculty that still does not understand this so broad and complex as the diversity. This road has been long with many obstacles and hand of the obsolete pedagogy of homogeneity and exclusion. Although there is still some way to go, many teachers today we remain committed to finding solutions for change from the option of inclusive education. The present article can be a sign of that. This article describes the research conducted in schools in the province of Alicante during the academic year 2008/2009 and 2009/2010 with regard to aspects relating to qualifications of teachers and educational practices that underlie them, to analyze the processes of change and innovation taking place in schools to achieve an inclusive education. The aim has been to meet the demands of teacher training and the issues that favor or hinder since their beliefs, attitudes and aspects of training to implement inclusive practices. Drawing on the issues raised in this research and from the results and discussing them, we propose a series of general conclusions that can serve as a reflection to advance proposals for improving schools from the perspective of inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (1999). Tendiéndoles la mano a todos los alumnos: algunos retos y oportunidades. En: M. A. Verdugo y F. Jordan (Coord.). Hacia una nueva concepción de la discapacidad, pp.15-37. Salamanca. Amarú Ediciones.

Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid. Narcea.

Arnaiz, P. (2003). Educación Inclusiva, una escuela para todos. Málaga: Ediciones Aljibe.

Arnaiz, P. (2007). Como promover prácticas inclusivas en Educación Secundaria. Revista perspectiva de los centros del profesoradote de Andalucía, 1(14), pp.57-71.

Arregi, A., Sainz, A., Tambo, I., y Ugariza. J. (2005). Investigación sobre la respuesta educativa del sistema educativo vasco a las Necesidades Educativas Especiales en Primaria. Bilbao. ISE/IVEI.

Durán, D., Echeita, G., Climent, G., Miquel, E., Ruiz, C., y Sandoval, M. (2005a). Guía para la evaluación y mejora de la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Bristol. CSIE.

Durán, D., Echeita, G., Climent, G., Miquel, E., Ruiz, C., y Sandoval, M. (2005b). Primeras experiencias de uso de la Guía para la evaluación y mejora de la Educación Inclusiva (Index for Inclusión) en el Estado Español. REICE, Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3, pp.464-467. Descargado el 8 de enero de 2006 de http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol3n1_e/Duranetal.pdf.

Echeita, G., y Duk, C. (2008).Prólogo. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6 (2), 1-6. Descargado el 24 de febrero de 2009 de http://www.rinace.net/arts/vol6num2/Editorial.pdf.

Escudero, J. M., González, M. T., y Martínez, B. (2009). El fracaso escolar como exclusión educativa: comprensión, políticas y prácticas. Revista Ibero-Americana de Educación. 1(50), pp.41-64.

Fullan, M., y Hargreaves, A. (1997). ¿Hay algo por lo que merezca la pena luchar en la escuela? Sevilla. Publicaciones M.C.E.P.

González, M. T. (2008). Diversidad e Inclusión Educativa: Algunas Reflexiones sobre el Liderazgo en el Centro Escolar. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), pp.82-99. Descargado el 2 de abril de 2010 de http://www.rinace.net/arts/vol6num2/art7.pdf.

Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad (cambian los tiempos, cambia el profesorado). Madrid. Morata.

Lledó, A. (2007). La Educación Inclusiva: una nueva visión de la diversidad. En R. Roig, J. E. Blasco, R. Gilar, S. Grau y A. Lledó (Eds.). Investigar el cambio curricular en el Espacio Europeo de Educación Superior, pp. 209-236. Alicante. Marfil.

Lledó, A. (2010). La atención educativa de los alumnos y alumnas con necesidades educativas especiales en los centros escolares en el cambio hacia la inclusión. [Presentado y pendiente de confirmación de registro].

Moliner, O. (2008). Condiciones, procesos y circunstancias que permiten avanzar hacia la inclusión educativa: retomando las aportaciones de la experiencia canadiense. Revista Electrónica Iberoamericana sobre calidad, Eficacia y Cambio en Educación, REICE 6 (2), pp. 27-44. Descargado el 30 de marzo de 2010 de http://www.rinace.net/arts/vol6num2/art3.pdf. Consultado 3/02/2009.

Mortier, K., Hunt, P., Leroy, M., Van De Putte, Inge, y Van Hove, G. (2010). Communities of practice in inclusive education. Educational Studies, 36(3), pp.345-355.

Muntaner, J. (1999). Bases para la formación del profesorado en la escuela abierta a la diversidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 36, pp.125-141.

Parrilla, A., y Susinos, T. (2004). El desafío de la educación inclusiva a las exclusiones en los sistemas y comunidades educativas. En J. López, M. Sánchez y P. Murillo (Eds.). Cambiar con la sociedad, cambiar la sociedad. Actas del 8º Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas, pp.195-200. Sevilla. Secretariado de publicaciones, Universidad de Sevilla.

Sapon-Shevin, M. (1999). Celebrar la diversidad, crear comunidad. Un currículo que ensalza las diferencias y construye sobre ellas. En W. Stainback y S. Stainback (Eds.). Aulas inclusivas, pp. 37-54. Madrid: Narcea.

Slee, R. (2000). Talking Back to Power. The Politics of Educational Exclusion. Conference in International Special Education “Includind the Excluded”. Universidad de Manchester.

Vlachou, A., Didaskalou, E., y Voudouri, E. (2009). Adaptaciones en la enseñanza de los maestros de Educación General: repercusiones de las respuestas de inclusión. Revista de Educació, 349, pp.179-202.

Warnock, M. (1978). Special Educational Needs. Report of the committee of enquiry into the education of handicapped children and young people. London. HMSO. Traducido al español en la Revista Siglo Cero, 130, pp.12-24. Informe sobre necesidades educativas especiales