Vol. 9 No. 2 (2011): Ethics in Educational Research
Articles

Groups of Research: An Approximation from an Ethical Point of View

Published June 26, 2016

Keywords:

Research, trainning, ethic, socials values, interpersonal relationship
How to Cite
Fortoul Olliver, M. B. (2016). Groups of Research: An Approximation from an Ethical Point of View. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 9(2). https://doi.org/10.15366/reice2011.9.2.007

Abstract

Academic research is a socio-historical multi-faceted practice in which those who do it leave their footprint, starting from the assumption of the presence of ethical aspects of science.  The article is centered on the relationship between researchers, the researcher and his graduate students working in groups of research focusing on the respect granted to the other participants.  Through documental and empirical information it is recognized that in a collective production of knowledge, it’s possible to take care of or crush some the members at some point.  Analytical categories like balance between cohesion and precision, the conformation of professional ethos, tension between equals and submitting and formation for the jobs that let us describe group dynamics.  The article ends rescuing research as a human activity, in the relation with others and as result in need of the inclusion of ethical criteria.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aréchiga, H. (2003). Los aspectos éticos de la ciencia moderna. Aluja, M. y Birke, A. (Ed.) El papel de la ética en la investigación científica y la educación superior (pp. 1-19). México: Academia Mexicana de Ciencias. Sección Regional del Sureste 2.

Campiaglio, A. y Rizzi, R. (1997). Cooperar en clase. Ideas e instrumentos para trabajar en el aula. Sevilla: MCEP.

Camps, V. y Giner S. (2001). Manual de civismo. Barcelona: Ariel.

Clark, B.R. (1997).Las universidades modernas: espacios de investigación y docencia. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Coordinación de Humanidades –Miguel Ángel Porrúa.

Cortina, A. (2003). Presentación. El sentido de las profesiones. En Cortina A y Conill, J. 10 palabras clave en la ética de las profesiones (pp. 13-28). Navarra: Editorial Verbo Divino.

Dieterlen P. (2003). Preocupaciones sobre el papel de la ética en la investigación científica y la educación superior en México: una perspectiva filosófica. Aluja, M. y Birke, A. (Ed.) El papel de la ética en la investigación científica y la educación superior (pp. 21-33). México: Academia Mexicana de Ciencias. Sección Regional del Sureste 2.

Esquirol, J.M. (2002). Ética de la ciencia y de la técnica. Gómez-Heras, J.M.G. (Coord.) Ética en la frontera. Medio ambiente. Ciencia y técnica. Economía y empresa. Información y democracia (pp. 149-170). Madrid: Biblioteca Nueva.

Gibbons, M. y otros (1997). La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares-Corredor.

Núñez de Castro, I. (2003). Investigación. Cortina A y Conill, J. 10 palabras clave en la ética de las profesiones (pp. 153-174). Navarra: Editorial Verbo Divino.

Olivé, L. (2006). Los desafíos de la sociedad del conocimiento: cultura científico-tecnológica, diversidad cultural y exclusión. Revista Científica de Información y Comunicación, 3, 29-52.

Sánchez Puentes, R. (2000). Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanas. México: Centro de Estudios sobre la Universidad- Universidad Nacional Autónoma de México-Plaza y Valdés Editores.

Yurén, T. (2005). Ethos y autoformación en los dispositivos de formación de docente. En Yurén, T., Navia, C. y Saenger, C. (coordinadoras). Ethos y autoformación del docente. Análisis de dispositivos de formación de profesores (pp. 19-45). Barcelona: Pomares.

Yurén, M.T. (2007). El dispositivo de formación cívica y ética en la escuela secundaria. En Yurén, M.T. y Araújo S.T. (coordinadoras). Calidoscopio: valores, ciudadanía y ethos como problemas educativos (pp. 169-211). México, Universidad Autónoma de Morelos y Ediciones la Vasija.