Vol. 14 No. 3 (2016)
Articles

Videoblogging in Secondary Education Language and Literature Classroom. A Practical Design

Published July 1, 2016

Keywords:

Educommunication, Media literacy, Language and literature didactics, Videoblog, Secondary education, ICT. 
How to Cite
Blanch Marcos de León, M., Betancort Santos, S., & Martínez Avidad, M. (2016). Videoblogging in Secondary Education Language and Literature Classroom. A Practical Design. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 14(3). https://doi.org/10.15366/reice2016.14.3.002

Abstract

This paper offers strategies to enhance media, informational and digital literacy through the use of videoblog in Language and Literature classroom. The aim is to meet a current educative demand: finding formulas to encourage a comprehensive communicational competence for new multimedia environments, at the same time that promotes a critic attitude for traditional and digital information consumption. The tentative results of the educational practice that has been developed among the students of 3rd of E.S.O. show that students acquired skills related to the communicative and digital competence in the 21st century. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded Gómez, J. I., Ferrés y Prats, J., Cruz Díaz, M. R., Pérez Rodríguez, M. A., Sánchez Carrero, J. y Delgado, A. (2011) El nivel de competencia mediática en la ciudadanía andaluza. Sevilla: Grupo Comunicar Ediciones.

AIMC (2015). Resumen general de resultados EGM. Febrero a Noviembre 2015. Recuperado de http://www.aimc.es/

Bybee, J. (2006). From usage to grammar: the mind’s response to repetition. Language, 82(4), 711-733. doi:10.1353/lan.2006.0186

Cassany, D., Sanz, G. y Luna, M. (1998). Enseñar lengua. Barcelona: Graó.

ComScore. (2013). Spain digital future in focus 2013. Recuperado de http://www.comscore.com/esl/

Delgado, A. y Parola, A. (2013). La urgencia de la competencia mediática en los programas escolares. Revista Chasqui, 124, 4-10. doi:10.16921/chasqui.v0i124.12

Durán, J. F. (2010). La utilización de los edublog en las aulas como dinamizador del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Docencia e Investigación, 20, 205-243.

Estévez, M. E. (2012). Análisis y beneficios de la incorporación de las TIC en el área de Lengua Castellana y Literatura: un caso práctico. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 40, 21-34.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Recuperado de http://www.omegalfa.es

Freire, P. (1984). La importancia de leer y el proceso de liberación. Madrid: Editorial Siglo Veintiuno.

Freinet, C. (1927). L'imprimerie à l'école. Boulogne: Ferrary éditeur.

Gabarró, D. (2011). Recursos educativos prácticos con programación neurolingüística. Recuperado de http://www.edudigital.es/es/gabarro/

Garay, U. y Castaño, C. (2013). Uso del videoblog para un aprendizaje colaborativo de segundas lenguas con alumnado inmigrante. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 46, art 5.

García, E., Melendo, L. y Presol, A. (2013). Recursos audiovisuales en la docencia a nivel universitaria. El uso del videoblog como herramienta de comunicación. Historia y Comunicación Social, 18, 159-172. doi:10.5209/rev_hics.2013.v18.44322

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.

Larequi, E. (2009). Propuestas para la integración curricular de las TIC en el área de lengua castellana y literatura. En F. Zayas, L. Tíscar, N. Alonso y E. Larequi (Comps.), La competencia digital en el área de Lengua (pp. 56-89). Madrid: Octaedro

Martín Vegas, R. A. (2009). Manual de didáctica de la lengua y la literatura. Madrid: Síntesis.

Masanet, M. J., Contreras, P. y Ferrés, J. (2013). Highly qualified students? Research into the media competence level of Spanish youth. Comunicación y Sociedad, 26(4), 217-234. doi:10.1080/14733285.2013.850849

McClelland, J., Dilkina, K. y Boroditsky, L, (2007). How language affects thought in a connectionist model. Recuperado de http://psych.stanford.edu/

Ministerio de Educación. (2011a). Alfabetización mediática y competencias básicas. Proyecto Mediascopio. Recuperado de http://www.campus-oei.org/

Ministerio de Educación. (2011b). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia en la ciudadanía en España. Recuperado de http://ntic.educacion.es/

Parlamento Europeo. (2008) Resolución sobre la alfabetización de los medios de comunicación en un mundo digital. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/

Pérez Rodríguez, M. A. (2002). La enseñanza de la Lengua y la Literatura con los medios de comunicación para el desarrollo de la competencia comunicativa. Tesis doctoral. Universidad de Huelva, España.

Pérez Rodríguez, M. A. (2004). Los nuevos lenguajes de la comunicación. Enseñar y aprender con los medios. Barcelona: Paidós.

Prado, J. (2004). Didáctica de la Lengua y la Literatura para educar en el s.XXI. Madrid: La Muralla.

Ramírez, T., Basterretxea, J. I. y Jímenez, E. (2011). El estado de la alfabetización audiovisual en la comunidad escolar vasca. Revista Comunicar, XVIII(36), 157-164. doi:10.3916/c36-2011-03-07

Romero, A. I. y Doménech, L. (2010). Tic y lengua, el reto del cambio metodológico. Cuadernos de Pedagogía, 401, 51-53

Ruiz Bikandi, U. (Coord.). (2011). Didáctica de la lengua castellana y la literatura. Barcelona: Graó.

Sánchez Burón, A. y Fernández Martín, M. (2010). Informe generación 2.0: hábitos de los adolescentes en el uso de las redes sociales. Estudio comparativo entre comunidades autónomas. Recuperado de http://www.eduteka.org/gestorp/

Santoveña, S. (2011). Incidencia de los nuevos alfabetismos en la mejora de la calidad de la enseñanza: el caso de los blogs. Aula Abierta, 39(2), 59-68.

Skousen, R. (1995). Analogy: a non-rule alternative to neural networks. Rivista di lingüística, 7, 213-231

Sobrino, D. (2013). El trabajo con blogs en ciencias sociales, geografía e historia. Proyecto Clío, History and History Teaching, 39, 57-76.

Tíscar, L. (2005). Blogs para educar. Uso de los blogs en una pedagogía constructivista. Revista Telos, 65, 86-93.

Tíscar, L. (2009). Alfabetizar en la cultura digital. En F. Zayas, L. Tíscar, N. Alonso y E. Larequi (Eds.), La competencia digital en el área de Lengua (pp. 134-154). Madrid: Octaedro.

Torrego, A. (2012). La utilización de los blogs como recurso educativo en el área de Lengua Castellana y Literatura. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(4),127-137.

UNESCO. (2011). Alfabetización mediática e informacional. Currículum para profesores. París: UNESCO.

Vivancos, J. (2008). Tratamiento de la información y competencia digital. Madrid: Alianza.