Vol. 10 No. 1 (2012)
Articles

Analysis of professional training, developed by SERVEF, Valencian Service of Employment and Training, to Labor Market from a Teaching View

Published January 16, 2016

Keywords:

Training for employing, SERVEF, National Vocational Qualifications, Unemploiment
How to Cite
Sola Martínez, T., Sola Reche, J. M., & Cáceres Reche, M. P. (2016). Analysis of professional training, developed by SERVEF, Valencian Service of Employment and Training, to Labor Market from a Teaching View. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 10(1). https://doi.org/10.15366/reice2012.10.1.008

Abstract

This paper gathers the most relevant data obtained from a descriptive study focused on analyzing the perception of those in charge of imparting National Vocational Qualifications courses, within the Valencian context, developed by the Valencian Service of Employment and Training (SERVEF). This investigation is justified by the increasing number of unemployment in one of the most autonomous communities of Spain, as it has been the Valencian Community, dedicated to the shoe business; and determined by the acknowledgement of the possibility of finding a job in a practical manner according to the opinion of those in charge of the formation courses. To do so, a semi-structured interview has been used to explore different objectives (students’ level of satisfaction of the course, the adequacy of theoretical and contents to search for employment, etc), in order to assess the effectiveness in occupational vocational training developed on the basis of the current market demand of labour.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aznar, I. (2003). Los centros de Formación Profesional Ocupacional de Andalucía: análisis de las variables didácticas y organizativas de su oferta formativa. Tesis Doctoral. Inédita. Granada.

Fox, D. (1981). El proceso de Investigación en Educación. Madrid: Universidad de Navarra (EUNSA).

González, A. P. (1996). Acciones formativas para el desarrollo profesional desde la innovación curricular: Proyección en Educación Secundaria y en Formación de Personas Adultas. SEP. XI Congreso Nacional de Pedagogía. Tomo 1, Ponencias. San Sebastián.

González, A. P. (2000). La formación de adultos en el siglo XXI: El Problema de las Capacidades Básicas. En A. Monclús, Formación y Empleo: Enseñanza y Competencias. Granada: Comares.

Hinojo, F.J. (2006). Percepción de los equipos directivos de los Centros de Secundaria de Andalucía sobre la Formación Profesional Reglada. Tesis Doctoral. Inédita. Granada.

Ley 1/1986, de 7 de enero, por la que se crea el Consejo General de Formación Profesional. BOE nº 9, 1986.

Ley 19/1997, de 9 de junio, por la que se modifica la ley 1/1986 de 7 de enero, por la que se crea el Consejo General de Formación Profesional.BOE de 10 de junio de 1997.

Ley 3/2000, de 17 de abril, por la que se crea el Servicio Valenciano de Empleo y Formación (SERVEF). Diario Oficial de la Generalitat Valenciana nº 3737 de 23 de abril de 2000.

Ley Orgánica 5/2002 de 19 de junio, de las Cualificaciones y de la Formación Profesional. BOE nº 147 de 20 de junio de 2002.

Ley 56/2003, de 16 de diciembre, de Empleo. BOE. núm. 301 de 17 de diciembre de 2003.

Orden de 30 de octubre de 2008, de la Consellería de Economía, Hacienda y Empleo, por la que se convocan subvenciones públicas destinadas a la realización de acciones complementarias y de acompañamiento a la formación profesional para el empleo. Diario Oficial de la Generalitat Valenciana nº 5896, de 19 de noviembre de 2008.

Saban, C. (2000). Dimensiones actuales de la formación y la función de las competencias. En A. Monclús. Formación y Empleo: Enseñanza y Competencias. Granada: Comares.

Sola Martínez, T., Hinojo Lucena, F. J., Aznar Díaz, I. y Cáceres Reche, Mª P. (2007). Vocational Training System in Europe as an Alternative to Higher Education. En The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences, Vol. 2. pp. 187-202. Melbourne: Common Ground Publisher. http://SocialSciences-Journal.com