Vol. 10 No. 1 (2012)
Articles

School Change Process. A Guide to Promoting and Sustaining School Improvement

Published January 16, 2016

Keywords:

School change, school improvement, innovation, planning
How to Cite
Murillo, F. J., & Krichesky, G. J. (2016). School Change Process. A Guide to Promoting and Sustaining School Improvement. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 10(1). https://doi.org/10.15366/reice2012.10.1.001

Abstract

There are no alternatives in education, if not advances, retreats. Possibly one of the worst sins of education is complacency: anyone who believes that it already does well, that needs improvement is the way to do it wrong and getting worse. Learn about the process of school change involves understanding its complexity, understand the stages that compose it and learn to anticipate the resistance it generates. This article offers a set of guidelines that may explain, in a pragmatic sense, how to start a process of school change that is sustainable over time and in that direction, what elements or dimensions should be considered to be particularly effective.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolívar, A. (2002). ¿Cómo mejorar los centros educativos? Madrid: Síntesis.

Coronel, J. M. (1996). La investigación sobre el liderazgo y los procesos de cambio en los centros educativos. Una perspectiva internacional. Huelva: Universidad de Huelva.

Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en la educación. Barcelona: Octaedro.

González González, M. T. y Escudero, J. M. (1987). Innovación educativa: teorías y procesos de desarrollo. Barcelona: Humanitas.

Hopkins, D. (2002). Improving the quality of education for all. Londres: David Fulton Publisher.

Hopkins, D. (2007). Every school a Great School. Realizing the potential of system leadership. Maidenhead-Berkshire: Open University Press.

Hopkins, D. (1996). Towards a theory for school improvement, En J. Gray, D. Reynolds, C. Fitz Gibbon, y D. Jesson. (eds.), Merging traditions: the future of research on school effectiveness and school improvement . pp. 30-50. Londres: Cassell.

Joyce, B. (1991). The doors to school improvement. Educational Leadership, 61 (8), pp.59-62.

Krichesky G. J., y Murillo, F. J. (2011). Las Comunidades Profesionales de Aprendizaje. Una Estrategia de Mejora para una Nueva Concepción de Escuela. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9 (1), pp.65-83.

Miles, M. B., y Ekholm, M. (1985). What is school improvement? En W. G. Van Velzen, M. B. Miles, M. Ekholm, U. Hameyer, y D. Robin (comps.), Making school improvement work. A conceptual guide to practice. Leuven: Acco.

Miles, M. (1986). Research findings on the stages of school improvement. Nueva York: Center for Policy Research.

Murillo, F.J. (2002). La Mejora de la Escuela: concepto y caracterización. En F.J. Murillo y M. Muñoz-Repiso (coords.), La mejora de la escuela: un cambio de mirada. Barcelona: Octaedro.

Murillo, F. J. (2003). El Movimiento teórico-práctico de Mejora de la Escuela. Algunas lecciones aprendidas para transformar los centros docentes. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1 (2), pp. 1-22.

Murillo, F. J. (2004). Un marco comprensivo de mejora de la eficacia escolar. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21, pp. 319-360.

Murillo, F. J. (2008).Mejora y eficacia en los centros educativos. En A. Villa (coord.), Innovación y cambio en las organizaciones educativas. pp. 241-257. Bilbao: Universidad de Deusto.

Murillo, F. J. (2011). Mejora de la Eficacia Escolar en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación, 55, pp. 49-83.

Murillo, F. J. y Muñoz-Repiso, M. (coords.) (2002). La mejora de la escuela: un cambio de mirada. Barcelona: Octaedro.

Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C. y Hernández Castilla, R. (2011). Decálogo para una enseñanza eficaz. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9 (1), pp. 6-27.

Senge, P. (1990). La quinta disciplina. El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Barcelona: Granica.

Stoll, L. y Fink, D. (1999). Para cambiar nuestras escuelas. Reunir eficacia y mejora. Barcelona: Octaedro.