Vol. 11 No. 2 (2013): Special 10 Years of REICE
Articles

Ten Year After. Comments to a Rereading of the Article "Some Dilemmas of Secondary Education in Latin America"

Published January 7, 2016

Keywords:

Secondary education, Adolescents, Educational policies.
How to Cite
Tedesco, J. C., & López, N. (2016). Ten Year After. Comments to a Rereading of the Article "Some Dilemmas of Secondary Education in Latin America". REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 11(2). https://doi.org/10.15366/reice2013.11.2.001

Abstract

The article focuses on a rereading of a paper published ten years ago. The main idea is that the fundamental arguments of this article are still in full force, but there were two substantive changes that redefined the educational scenario, promoting new challenges. One is the emergence of new technologies in the lives of adolescents, and in the classrooms. The other is the tendency to be consolidated in the region to declare as compulsory all secondary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bates, R. y otros (1989). Teoría crítica de la Administración educativa. Valencia: Servicio de publicaciones de la Universidad.

Banco Mundial (s/f). Educational Change in Latin America and the Caribbean, Washington, D.C. (texto en formato pdf.www.birf.org )

Barbero, J. M. (1998). Jóvenes: des-orden cultural y palimpsestos de identidad. En H. Cubides, Viviendo a toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades. Santa Fe de Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Braslavsky, C. (2001). La educación secundaria ¿Cambio o inmutabilidad? Análisis y debate de procesos europeos y latinoamericanos contemporáneo. Buenos Aires: Santillana/Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE).

CEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2000). La brecha de la equidad: una segunda evaluación. LC/G.2096. Santiago de Chile: CEPAL.

CEPAL (2010). Panorama social de América Latina. Santiago de Chile.

CEPAL (2011). Panorama social de América Latina. Santiago de Chile.

CEPAL (2012). Panorama social de América Latina. Santiago de Chile.

MIDEPLAN-Chile (Ministerio de Planificación y Cooperación) (1992). Encuesta de Caracterización Socioeconómica Nacional. Santiago de Chile: CASEN.

Dubet, F. y D. Martucelli (1999). ¿En qué sociedad vivimos?, Buenos Aires, Editorial Losada.

Durkeim, E.(1998). Educación y pedagogía. Buenos Aires: Editorial Losada.

Filmus, D. (2001). La educación media frente al mercado de trabajo: cada vez más necesaria, cada vez más insuficiente. En C. Braslavsky (org.), La educación secundaria ¿Cambio o inmutabilidad? Análisis y debate de procesos europeos y latinoamericanos contemporáneos. Buenos Aires: Editorial Santillana/IIPE.

Gajardo, M. (1999): Reformas educativas en América Latina. Balance de una década, Documentos, 15, 17-33.

González Lucini, F. (2001). La educación como tarea humanizadora. Madrid: Anaya.

IBGE (Instituto Brasileño de Geografía y Estadística) (1995). Encuesta Nacional de Hogares. Brasilia: IBGE.

Kaztman, R. y P. Gerstenfeld (1990): Areas duras y áreas blandas en el desarrollo social, Revista de la CEPAL,41, LC/G.1631-P.

Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación, UNESCO/OREALC (2000). Primer estudio internacional comparativo sobre lenguaje, matemática y factores asociados en tercer y cuarto grado: En CEPAL, ¿Hacia dónde va el gasto público en educación? Logros y desafíos (vol. II). Serie políticas sociales, 42, 14-57.

Leite Berger J.R. (2001): Enseñanza media: los desafíos de la inclusión. En C. Braslavsky (org.), La educación secundaria ¿Cambio o inmutabilidad? Análisis y debate de procesos europeos y latinoamericanos contemporáneos. Buenos Aires: Santillana/IIPE.

López, N. (2012) Adolescentes en las aulas: la irrupción de la diferencia y el fin de la expansión educativa. Educ. Soc., Campinas, 33(120), 869-889.

Macedo, B. y Katzkowicz, R. (2000). Educación secundaria. Balance y prospectiva. Santiago de Chile: OREALC.

Margulis, M. y Urresti, M. (1998): La construcción social de la condición de juventud. En H. Cubides (ed.), Viviendo a toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades, Santa Fe de Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Morduchowicz, A. (2000). Intervención estatal, incentivos y desempeño educativo. Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE).

Nun, J. (2000). Democracia, ¿gobierno del pueblo o gobierno de los políticos? Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica (FCE).

SITEAL (2010). Metas educativas 2021, Desafíos y oportunidades. Buenos Aires: IIPE UNESCO – OEI

SITEAL (2011). La situación educativa de los pueblos indígenas y afrodescendientes en América Latina. Buenos Aires: IIPE UNESCO – OEI

Tenti, E. (2000): Una escuela para los adolescentes. Buenos Aires, Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF): Editorial Losada.

UNESCO/IIPE (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura/Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación) (2000). Los docentes y los desafíos de la profesionalización. Buenos Aires.