Keywords:
Quality, Effectiveness, Change, Improvement, Equity, Innovation.Copyright (c) 2015 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
This article presents the process and results of a study designed, on the one hand, to determine the percentage of time spent teaching Statistics in third and sixth grade primary school mathematics classes in Latin America; and, on the other hand, to describe when and how much statistics content is included in primary education grades in this region. Therefore, questionnaires regarding mathematics teaching conducted by UNESCO for the SERCE assessment were examined. Results suggest that approximately 16% of the total time spent teaching mathematics was devoted to Statistics, in both third and fourth grade. It was also found that the most frequently studied topics in these grades included the creation and interpretation of tables and graphs, while areas such as probability and statistical problem solving were not covered until later grades.
Downloads
References
Alsina, A. (2012). La estadística y la probabilidad en educación infantil: conocimientos disciplinares, didácticos y experienciales. Revista de Didácticas Específicas, 7, 4-22.
Batanero, C. (2002). Los retos de la cultura estadística. Conferencia presentada en las Jornadas Interamericanas de Enseñanza de la Estadística. Buenos Aires. Argentina.
Batanero, C. (2013). Sentido estadístico: componentes y desarrollo. En J. M. Contreras, G. R. Cañadas, M. M. Gea y P. Arteaga (Eds.), Actas de las Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria (pp. 55-61). Granada, Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada.
Batanero, C., Burrill, G. y Reading, C. (Eds.) (2011). Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education. Nueva York: Springer.
Batanero, C., Contreras, J.M. y Arteaga, P. (2011). El currículo de estadística en la enseñanza obligatoria. EM-TEIA. Revista de Educaçao Matematica e Tecnologica Iberoamericana, 2(2). Recuperado de http://www.gente.eti.br/revistas/index.php/emteia/article/view/38/22
Cobb, G. y Moore, D. (1997). Mathematics, Statistics, and Teaching. American Mathematical Monthly, 104(9), 801–823.
Colón, H.W. (2009). Investigaciones sobre la enseñanza de la estadística en la escuela primaria: situación actual. Comunicación presentada en la Vigesimotercera Reunión Latinoamericana de Matemática Educativa (RELME-23). Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana.
Common Core State Standards Initiative. (2010). Common Core State Standards for Mathematics. Recuperado de http://www.corestandards.org/assets/CCSSI_Math%20Standards.pdf
Cuevas, J.H. e Ibáñez, C. (2008). Estándares en educación estadística: Necesidad de conocer la base teórica y empírica que los sustentan. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 15, 33-45.
Franklin, C., Kader, G., Newborn, D., Moreno, J., Peck, R., Perry, M. y Scheaffer, R. (2007). Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE). Report: a pre-k–12 curriculum framework. Alexandria, VA: American Statistical Association.
Gal, I. (2002). Adult's statistical literacy: Meaning, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.
Morales, R. y Ruiz, K. (2013). Comparación entre los contenidos del currículo chileno y español en el área de estadística y probabilidad. En J.M. Contreras, G.R. Cañadas, M.M. Gea y P. Arteaga (Eds.), Actas de las Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadística, Probabilidad y Combinatoria (pp. 137-142). Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada.
Murillo, F.J. y Román, M. (2009). Mejorar el desempeño de los estudiantes de América Latina: algunas reflexiones a partir de los resultados del SERCE. Revista Mexicana de Investigación Educativa, XIV(41), 451-484.
National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
National Council of Teachers of Mathematics (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Sevilla. SAEM Thales.
Watson, J.M. (2006). Statistical literacy at school: growth and goals. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.