Vol. 13 No. 1 (2015)
Articles

Peer tutoring Practices in Spanish and Latino American Universities

Published December 28, 2015

Keywords:

Tutoring, Cooperative learning, Teamwork, College students, Competence.
How to Cite
Duran Gisbert, D., & Flores Coll, M. (2015). Peer tutoring Practices in Spanish and Latino American Universities. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 13(1). https://doi.org/10.15366/reice2015.13.1.001

Abstract

Student-centred learning, as proposed by recent university reforms, involves creating learning environments where students have high levels of participation, autonomy and agency in their own learning process. In this context, cooperation becomes crucial, as a key competence in the knowledge society and in professional work settings. Peer tutoring, as a form of cooperative learning —where a more skilled student (tutor) learns by teaching their tutee— allows for the development of this competence. Grounded on a review of the conceptual framework, this article aims to identify various evidence-based, institutionally seated practices in Spanish and Latin-American university contexts, which have been documented in refereed journals. Finally, in order to offer also a practical side, we relate five experiences which illustrate the two most common types of peer tutoring: orientation (most frequently used) and academic.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, P. y González, M. (2005). La tutoría entre iguales y la orientación universitaria. Una experiencia de formación académica y profesional. Educar, 36, 107-128.

Alzate-Medina, G.M, y Peña-Borrero, L.B. (2010). La tutoría entre iguales: una modalidad para el desarrollo de la escritura en la educación superior. Universitas Psychologica, 9(1), 123-138.

Arco, J.L. y Fernández, F.D. (2011). Eficacia de un programa de tutoría entre iguales para la mejora de los hábitos de estudio del alumnado universitario. Revista de psicodidáctica, 16(1), 163-180.

Boud, D. (1988). Moving towards autonomy. En D. Boud (Ed.). Developing Student Autonomy in Learning, 2a Ed. Londres: Kogan Page.

Boud, D., Cohen, R. y Sampson, J. (Eds.) (2001). Peer learning in higher education. Londres: Kogan Page.

Cannon-Bowers, J.A. y Salas, E. (1997). A framework for developing team performance measures in training. En M.T. Brannick, C. Prince y E. Salas (Eds), Team performance assessment and measurement (pp. 45-62). Mahweh, NJ: Lawrence Erlbaum.

Chancel, G. y Jordana, M. (2011). L’estudiant des d’una perspectiva integral. Una proposta de formació per a desenvolupar un projecte de tutories entre iguals a la Universitat. Barcelona: UAP-Assessorament psicopedagògic.

Chancel, G., Martínez, N. y Cuéllar, A. (2009). Les competències transversals en el marc de l’EEES: L’assessorament Psicopedagògic en el nou model educatiu. Barcelona: Edició de la Unitat d’Assessorament Psicopedagògic.

Cortese, C. (2005). Learning through Teaching. Management Learning, 36(1), 87-115.

Costa, C. (2012). La tutoría entre iguales en la educación superior: una aproximación a sus modalidades didácticas. Observar, 6, 71-88.

De Backer, L., Van Keer, H. y Valcke, M. (2012). Exploring the potential impact of reciprocal peer tutoring on higher education students’ metacognitive knowledge and regulation. Instructional Science, 40(3), 559-588.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. París: Ediciones Unesco.

Duran, D. (2009a). Aprender a cooperar. Del grupo al equipo. En J.I. Pozo y M.P. Pérez. La Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. Madrid: Ediciones Morata.

Duran, D. (2009b). El aprendizaje entre alumnos como apoyo a la inclusión. En C. Giné (Coord). La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado. Barcelona: Horsori.

Duran, D. y Huerta, V. (2008). Una experiencia de tutoría entre iguales en la Universidad mexicana de Oaxaca. Revista Iberoamericana de Educación, 48, 1-15.

Duran, D. y Vidal, V. (2004). Tutoría entre iguales: de la teoría a la práctica. Barcelona: Graó.

Falchikov, N. (2001). Learning Together. Peer tutoring in higher education. Londres: Routledge Falmer.

Fernández, F.D. y Arco, J.L. (2011). Efectos de un programa de acción tutorial entre universitarios. Infancia y aprendizaje, 34(1), 109-122.

Galbraith, J. y Winterbottom, M. (2011). Peer-tutoring: what’s in it for the tutor? Educational Studies, 37(3), 321-332.

Ginsburg-Block, M.D., Rohrbeck, C.A. y Fantuzzo, J.W. (2006). A meta-analytic review of social, self-concept and behavioral outcomes of peer-assisted learning. Journal of Educational Psychology, 98(4), 732-749.

Goodlad, S. y Hist, B. (1989). Peer Tutoring. A guide to learn by teaching. Londres: Kogan Page.

Johnson, D.W. y Johnson, R.T. (1990). Cooperative learning and achievement. En S. Sharan, (Ed), Cooperative learning: Theory and research, (pp. 23-37). Nueva York: Praeger Publishers.

Lobato, C., Arbizu, F. y Del Castillo, L. (2004). Claves de la práctica de la tutorización entre iguales en las universidades anglosajonas. Algunas aplicaciones a nuestra realidad universitaria. Revista Enfoques Educacionales, 6(1), 53-65.

Marchena, E., Rapp, C., Araujo, A., Romero, C., Navarro, J.I., Alcalde, C. y otros (2010). Primeros pasos en la medición de la satisfacción del alumno mentor en el Proyecto Compañero de la Universidad de Cádiz. Mentoring & Coaching, 3, 43-53.

McMaster, K., Fuchs, D. y Fuchs, L. (2006). Research on peer-assisted learning strategies: The promise and limitation of peer-mediated instruction. Reading and Research Quarterly, 22, 5–25.

MECD. Consejo de Coordinación Universitaria (2003). Plan Nacional de Evaluación de la Calidad de las Universidades. Informe global: 1996-2000. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección de Información y Publicaciones.

Melero, M.A. y Fernández, P. (1995). La interacción social en contextos educativos. Madrid: Siglo XXI.

Menéndez, J.L. (2011). Fundamentos de un programa de tutoría entre iguales en los estudios universitarios de las artes. Observar, 5, 42-67.

Mosca, A. y Santiviago, C., (2012). Fundamentos conceptuales de las Tutorías entre Pares. La experiencia de la Universidad de la República. Montevideo. Disponible en http://www.comunicacion.edu.uy/

Muñoz-García, M.A. Moreda, G.P. Hernández-Sánchez, N. y Valiño, V. (2013). Student reciprocal peer teaching as a method for active learning: An experience in an electrotechnical laboratory. Journal of Science Education and Technology, 22(5), 729-734.

O’Neil, H., Chung, G. y Brown, R. (1997). Use of Networked Simulations as a Context to Measure Team Competencies. En H. O’Neil (Ed.), Workforce Readiness. Competencies and Assessment. Mahwah, NJ: Lawrence Erblaum Associates.

Oliver, J., y Álvarez, P. (2000). Orientación y transición a la enseñanza superior. Tenerife: ULL.

Robinson, D.R., Schofield, J. y Steers-Wentzell, K.L. (2005). Peer and Cross-Age Tutoring in Math: Outcomes and Their Design Implications. Educational Psychology Review, 17(4), 327-362.

Romo, A. (Coord.) (2010). La percepción del estudiante sobre la acción tutorial. Modelos para su evaluación. México: ANUIES.

Roscoe, R. y Chi, M. (2007). Understanding Tutor Learning: Knowledge-Building and Knowledge-Telling in Peer Tutors’ Explanations and Questions. Review of Educational Research, 77(4), 534-574.

Sánchez, C. (2010). Red de mentoría en entornos universitarios españoles: resultados de un análisis comparativo Mentoring & Coaching, 3, 13-29.

Saunders, D. (1992). Peer tutoring in higher education. Studies in Higher Education, 17(2), 211-218.

Topping, K.J. (1996). Effective Peer Tutoring in Further and Higher Education. Birmingham: SEDA Paper.

Topping, K.J. (2000). Tutoring by Peers, Family and Volunteers. Ginebra: UNESCO.

Topping, K.J. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631–645.

UNESCO (1998). Declaración Mundial sobre Educación Superior en el Siglo XXI. Visión y acción, en Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm

Vygotsky, L.S. (1962). Thought and language. Cambridge, MA: M.I.T. Press.