Keywords:
Music, Interculturality, Conservatoire, Musical education.Copyright (c) 2015 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Music specialists trained in Conservatories share a lack both general and specific teaching. Beyond the fact that a specific didactic training would be required to attend a specialist who will have among its teaching job possibilities, neither are trained to meet the multicultural reality of the Spanish classroom. This item has a detailed match the curricula of the Spanish Conservatories, to show how teacher training is limited at best cases, to the specific of instrumental teaching comparative analysis. The curriculum comparison served as the basis for a proposal from the different matters of the Superior music curriculum, could be applied in classrooms without more complicated legislative changes approved outside the center itself. The issue of care for multiculturalism is not considered significant, since it was not included in the development of the surveyed programs. In this situation, the above mentioned comparative and reflective analysis led to the development of proposals that could be included in the different subjects, thus to ensure attention to cultural diversity in the classroom and future work for Conservatory.
Downloads
References
Bravo, R. y De Moya, M.V. (2006). Multiculturalidad musical para las aulas del siglo XXI. Ensayos, 21, 131-139.
Cotán, A. (2011). La formación del profesorado ante los cambios. En J.J. Maquilón, F. Hernández y T. Izquierdo (Coords.), Desarrollo Profesional y Práctica Educativa del Profesorado (pp. 39-48). Murcia: Ediciones de la Universidad de Murcia.
Díaz, M. e Ibarretxe, G. (2008). Aprendizaje musical en sistemas educativos diversificados. Revista de Psicodidáctica, 13(1), 97-100.
Escudero, J.M. (2009). La formación del profesorado de Educación Secundaria: contenidos y aprendizajes docentes. Revista de Educación, 350, 79-103.
Escudero, J.P. (2012). Interculturalidad e integración social en el aula a través del flamenco y los medios audiovisuales. Orientaciones y propuestas didácticas. DEDiCA, 3, 259-270.
Etxeberría, F., Karrera, I. y Murua, H. (2010). Competencias interculturales del profesorado con alumnado inmigrante en el País Vasco. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 79-94.
Gairín, J. (2011). Formación de profesores basada en competencias. Bordón, 63(1), 93-108.
García, A., Escarbajal de Haro, A. y Escarbajal Frutos, A. (2007). La interculturalidad. Desafío para la educación. Madrid: Dykinson.
González, M. (2009). Una nueva oportunidad para la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista de Educación, 350, 57-78.
Leiva, J.J. (2011). La formación intercultural del profesorado en el marco del aprendizaje por competencias. En J.J. Maquilón, A.B. Mirete, A. Escarbajal y A. Giménez (Coords.), Cambios Educativos y Formativos para el Desarrollo Humano y Sostenible (pp. 271-278). Murcia: Ediciones de la Universidad de Murcia.
León, B., Felipe, E., Iglesias, D. y Latas, C. (2011). El aprendizaje cooperativo en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria. Revista de Educación, 354, 715-729.
Martín, M. A. y Alonso, L. (2011). Desafíos interculturales del siglo XXI. El papel de la educación intercultural en la escuela. En J.J. Maquilón, A.B. Mirete, A. Escarbajal y A. Giménez (Coords.), Cambios Educativos y Formativos para el Desarrollo Humano y Sostenible (pp. 271-278). Murcia: Ediciones de la Universidad de Murcia.
Pérez, A.I. (2010). Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 24(2), 37-60.
Pliego, N. (2011). El aprendizaje cooperativo y sus ventajas en la educación intercultural. Hekademos, 8, 63-76.
Pujolás, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educación Siglo XXI, 30(1), 89-112.
Ruiz, V.J. (2007). Música y diversidad socio-cultural en ESO. La composición musical, un punto de encuentro. Recuperado de http://intercentres.edu.gva.es/iesleonardodavinci
Sales, A. (2012). La formación intercultural del profesorado: estrategias para un proceso de investigación-acción. Educación Siglo XXI, 30(1), 113-132.
Samper, A. (2011). Educación musical a nivel superior e interculturalidad en el siglo XXI: nuevas epistemologías, nuevas aproximaciones didácticas. El Artista, 8, 297-316.
Soriano, E. y Peñalva, A. (2011). Presente y futuro de la educación intercultural en la formación inicial de los profesionales de la educación. Aula Abierta, 39(1), 117-130.
Vidal, J., Durán, D. y Vilar, M. (2010). Aprendizaje musical con métodos de aprendizaje cooperativo. Cultura y Educación, 22(3), 363-378.
Vilar, U. (2006). Educación multicultural en el aula de música. Un estudio de caso: la ciudad de Pontevedra. Revista de Investigación en Educación, 3, 115-132.