Vol. 13 No. 4 (2015): The Supervision, Axis for the Change of the Educational Systems. Experiences in Ibero-America
Articles

Inspection of Education in Spain: Current Policy Context, Organizational and Functional

Mª Mercé Berengueras Pont
Inspectora de Educación (Barcelona)
José Mª Vera Mur
Inspector de Educación (Lleida)
Published December 17, 2015

Keywords:

Educational administration, Educational inspection, School inspection, School supervision, Educational supervision.
How to Cite
Berengueras Pont, M. M., & Vera Mur, J. M. (2015). Inspection of Education in Spain: Current Policy Context, Organizational and Functional. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 13(4). https://doi.org/10.15366/reice2015.13.4.007

Abstract

The article aims to analyze and justify the Inspectorate of Education in Spain, in the current regulatory, organizational and functional context, without forgetting in his introduction, its origins and historical background coming. We analyze in detail the current regulatory, legal and regulatory framework, both the basic character and specific developed so far by his ministry of education and the autonomous communities. Describe the basic functions and specific powers of the Inspectorate, its components and access agendas Inspectorate of Education and the access procedure, differing in detail the requirements, the competition phase and opposition. The organization and dependence within the organizational structure of Educational Administration, along with the changing role of inspection, complete article content, having informative value to faculty members of the school community, aspiring to access the inspection and non-teachers to present the operation and organization of the inspection function in the educational system. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Esteban, S. (2007). Reflexiones sobre las antinomias de la inspección educativa en España. Un problema sin resolver. Avances de Supervisión Educativa, 6, 1-24.

Iniesta, A., Alhambra, C. y Cirac, V. (1999). La Inspección en la educación secundaria. Revista de Educación, 320, 39-59.

López del Castillo, M.T. (2000). La inspección del bachillerato en España (1845-1984). Madrid: UNED.

Martínez, C. y Hernández, V. (2015). La evaluación de la supervisión educativa en las condiciones actuales. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(2), 85-98.

Mayorga, A. (1999). La inspección en el nivel de la educación primaria. Revista de Educación, 320, 11-38.

Pacios, A. (1950). Instrucción y formación en la enseñanza media. Revista Bordón, 13, 27-33.

Pacios, A. (1959). La inspección de enseñanza media. Revista Bordón, 6, 203-213.

Sarasúa, A. (2011). La inspección, pasado, presente y futuro. Escuela, 4, 38-66.

Soler, E., López del Castillo, M.T., Muñoz, D., Molero, A. y Ramírez, E. (1995). Estudios históricos sobre la inspección educativa. Madrid: Escuela Española.

Utande, M. (1964). Ley de Ordenación de la enseñanza media de 26 de febrero de 1953 anotada y comentada. Madrid: Dirección General de Enseñanza Media.

Utande, M. (1975). Treinta años de enseñanza media (1938-1968). Revista de Educación, 240, 73-86.

Utande, M. (1982). Un siglo y medio de segunda enseñanza (1820-1970). Revista de Educación, 271, 7-41.

Vera, J.M. (2005). El marco jurídico de la inspección de educación. Avances de Supervisión Educativa, 1, 1-24.

Vera, J.M. (2014). Supervisión e inspección a través del tiempo. Cuadernos de Pedagogía, 441, 63-66.

Viñao, A. (1999). La inspección educativa: análisis socio-histórico de una profesión. Revista Bordón, 51(3), 251-263.