Vol. 14 No. 1 (2016)
Articles

Challenges to Peruvian Education in XXIst Century

Arturo Mario Rojas Huerta
Universidad César Vallejo
Published January 1, 2016

Keywords:

 Educational technologies, Teacher education, Educational trends, Educational system, Educational models
How to Cite
Rojas Huerta, A. M. (2016). Challenges to Peruvian Education in XXIst Century. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 14(1). https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.006

Abstract

The new educational trends and the needs of the use of new educational technologies in the curriculum and teaching practices, the Peruvian schools must adapt to these changes so that the future citizens give effective responses to the characteristics and demands of current society and leave behind the nineteenth century that still prevails in Peruvian schools. So this paper analyzes the most relevant characteristics of the knowledge society, the relation between the school and the characteristics of this society, the teacher education and the role of teachers and at the end it mentions what school is required to respond to this demand that today's society, and in which the education faculties of universities have a major role.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balarin, M. (2012). Programa TIC y educación básica, políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina: Caso Perú. Buenos Aires: UNICEF.

Bolaños, G. y Molina, Z. (2007). Introducción al currículo. San José: UNED.

Casanova, M. (2012). El diseño curricular como factor de calidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 6-20.

Delors, J. (1996) La educación encierra un tesoro. Recuperado de: http://www.unesco.org/

De Miguel, C. (2005). Criterios de innovación para la integración curricular de las tecnologías de la información y la comunicación en el aula. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 750-763.

Drucker, P. (1994). La sociedad postcapitalista. Bogotá: Editorial Norma.

Freire, P. (2008) Pedagogía del oprimido. Madrid: S.XXI Editores.

Gibbons M., Limoges, C., Nowothy, H., Schwartzman, S., Scott, P. y Trow, M. (1998). La nueva producción del conocimiento (la dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas). Madrid: Ediciones Pomares-Corredor S.A.

González, J. y Santamaría, R. (2013). Calidad y acreditación en la educación superior: integración e internacionalización de América Latina y el Caribe. Revista Educación, 22(43), 131-147

OECD (2003). Education and the economy in a changing society. París: OECD.

Palomo, R., Ruiz, J. y Sánchez, J. (2006). Las TIC como agentes de innovación educativa. Granada: Junta de Andalucía.

Rodríguez, E. (2009). Ventajas e inconvenientes de las TICs en el aula. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(9), 45-61.

Sáez, J. (2012). La práctica pedagógica de las tecnologías de la información y la comunicación y su relación con los enfoques constructivistas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(1), 58-73.

Sibilia, M. (2005). Tecnología educativa constructivista-humanista. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 799-816.

Tünnermann, C. (2000). Pertinencia social y principios básicos para orientar el diseño de políticas de educación superior. Educación Superior y Sociedad, 11(1), 181-196.

Tünnermann, C. (2011). La universidad del futuro. Managua: Hispamer.

Tünnermann, C. (2012). La universidad búsqueda permanente. Managua: Hispamer.

UNESCO (1998). Conferencia mundial de educación superior en el siglo XXI. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf

UNESCO-OREALC (2011). Educación de calidad en la era digital. Una oportunidad de cooperación para UNESCO en América Latina y el Caribe. Buenos Aires: UNESCO

UNESCO-OREALC (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICs en educación en América Latina y el Caribe. Santiago: UNESCO.