Vol. 20 No. 2 (2022): Digital competence and interculturality: Towards and inclusive and networked school
Articles

Promotion of Intercultural Competencies and Use of ICT: Towards a Digitally Inclusive University

Juan José Leiva
Bio
María José Alcalá del Olmo
Bio
Francisco José García Aguilera
Bio
María Jesús Santos Villalba
Bio
Published March 31, 2022

Keywords:

Interculturality, Inclusion, Digital skill, Active methodologies, Educational innovation
How to Cite
Leiva, J. J., Alcalá del Olmo, M. J., García Aguilera, F. J., & Santos Villalba, M. J. (2022). Promotion of Intercultural Competencies and Use of ICT: Towards a Digitally Inclusive University. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 20(2). https://doi.org/10.15366/reice2022.20.2.003

Abstract

Intercultural and inclusive education has become a priority for higher education professionals due to the presence of cultural diversity in educational spaces and the heterogeneity of the student body. The university of the 21st century must promote the implementation of pedagogical guidelines aimed at facilitating the acquisition of intercultural and digital competences, with the aim of empowering students through ICT, favouring their integral development and the autonomous construction of their identity. The aim of this study is to find out teachers' evaluations of the potential of ICT to favour the acquisition of intercultural competences in their students. The methodology is qualitative through focus groups in which 14 teachers from the University of Malaga (Spain) participated. The content analysis followed a deductive category development model. The results reveal that the participating teachers use digital tools as a means of acquiring knowledge rather than to promote cultural interaction. The main conclusions include the importance of improving lifelong learning, more in line with participatory, creative, and digital strategies in university classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman, Z., Portera, A. y Mazzeo, R. (2021). Education and intercultural identity: A dialogue between Zygmunt Bauman and Agostino Portera. Routledge. Bauman, Z., Portera, A. y Mazzeo, R. (2021). Education and intercultural identity: A dialogue between Zygmunt Bauman and Agostino Portera. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003123705

Bultseva, M. A. y Lebedeva, N. M. (2021). The role of intercultural competence, in the relationship between intercultural experiences and creativity among students. International Journal of Intercultural Relations, 82, 256-264. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2021.04.010

Carretero, S. (2017). DigComp 2.1: The digital competence framework for citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union.

Cano, J., Del Pozo, F. y Ricardo, C. (2016). Competencia intercultural de estudiantado de educación superior: Un estudio en la Universidad del Norte (Barranquilla, Colombia). Encuentros, 14(2), 159-174. https://doi.org/10.15665/re.v14i2.734

Castro, M. (2021). Profesores para el siglo XXI: Perfil académico, formación inicial y prácticas docentes de los profesores españoles. Introducción. Revista de Educación, 393, 11-35. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-495

Chamseddine, M. (2015). La construcción de identidad compartida en un aula intercultural. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 69-81. https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.238841

Chamseddine, M. (2020). Segregación y exclusión escolar de la primera generación de alumnado de origen migrante: De la integración a la desintegración. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 363-378. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.015

Escarbajal, A., Izquierdo, T., Aznar, I. y Cáceres, M. P. (2019). Intercultural and community schools. Learning to live together. Sustainability, 11(13), 3734. https://doi.org/10.3390/su11133734

Figueredo, V. y Ortiz, L. (2018). Profesorado y diversidad cultural: Análisis de la formación inicial del profesorado en interculturalidad. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 46-71.

Fuentes, A, López, J. y Pozo, S. (2019). Análisis de la competencia digital docente: Factor clave en el desempeño de pedagogías activas con realidad aumentada. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 27-42. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002

Furstenberg, G., Sabine, K. E. y Katherine, M. (2001). Giving a virtual voice to the silent language of culture. the cultura project classroom examples. Language Learning & Technology, 1(5), 55-102.

Gallardo, K., Alvarado; M.A., Lozano, A., López, C.S. y Paredes, S. (2017). Materiales digitales para fortalecer el aprendizaje disciplinar en educación media superior: Un estudio para comprender cómo se suscita el cambio educativo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 89-109. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.005

García-Aguilera, F. J., Leiva, J., Junior, E. E. F. y Fontoura, F. A. P. (2021). Inclusión social de mujeres rurales a través de programas de alfabetización digital para el empleo. Revista Complutense de Educación, 32(1), 15-25. https://doi.org/10.5209/rced.67590

García-Vita, M., Medina, M., Amashta, G. y Higueras, L. (2021). Socio-educational factors to promote educational inclusion in higher education. a question of student achievement. Education Sciences, 11(3), 123. https://doi.org/10.3390/educsci11030123

Garrote, D., Arenas, J. A. y Jiménez, S. (2018). Educación intercultural en el aula: Profesorado y TIC. Revista Prisma Social, 22, 326-345.

Gómez-García, L. M., Gutiérrez-Santiuste, E. y Moreno-López, I. (2021). La videoconferencia: Recurso educativo para promover la comunicación intercultural entre los estudiantes. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 25(2), 213-236. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i2.8265

Leiva, J. (2013). La interculturalidad a través de las TIC: Un proceso de aprendizaje en red. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 25, 1-13.

Leiva, J., Moreno, N.M. y Peñalva, A. (2016). El papel de las TIC en el desarrollo de la ciudadanía intercultural a través de la creación de comunidades virtuales para la digiculturalidad. En R. Roig-Vila (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 772-784). Octaedro.

Llorens, V. J., Zych, I., Fontans, M. y Álamo, M. (2021). Diversidad étnico-cultural, inteligencia emocional y competencias socioemocionales en la educación secundaria andaluza. Psychology, Society & Education, 13(2), 61-75. https://doi.org/10.25115/psye.v13i2.3829

McCloskey, E. M. (2012). Docentes globales: Un modelo para el desarrollo de la competencia intercultural on-line. Revista Comunicar, 38(19), 41-49. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-04

Mira, M. J. (2016). Evaluación de la competencia intercultural a través de las TIC, e-PEL para el aprendizaje de idiomas. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 7, 103-117.

Pareja de Vicente, M. D., Santos-Villalba, M. J., Alcalá del Olmo, M. J. y Leiva, J. (2021). Conciencia educativa intercultural del profesorado universitario a través de fondos de conocimiento en tiempos de pandemia. Cuestiones Pedagógicas, 1(30), 11-24. https://doi.org/10.12795/CP.2021.i30.v1.01

Portera, A. (2013). Manuale di pedagogia interculturale. Laterza.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Priegue, D. y Leiva, J. (2012). Las competencias interculturales en la sociedad del conocimiento: Reflexiones y análisis pedagógico. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40, 1-12. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.40.370

Redecker, C. (2020). Marco europeo para la competencia digital de los educadores: DigCompEdu. Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Formación Profesional de España

Rodríguez-García, A. M., Romero-Rodríguez, J. M. y Fuentes-Cabrera, A. (2019). Ampliando fronteras de comunicación y colaboración a través de la red: La competencia digital como medio para promover la interculturalidad académica. Tendencias Pedagógicas, 33, 59-68. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.005

Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2015). Las TIC como ecosistema para la construcción de la competencia intercultural. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(1), 309-329.

Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2021). Does service learning affect the development of intercultural sensitivity? A study comparing students’ progress in two different methodologies. International Journal of Intercultural Relations, 82, 99-108. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2021.03.005

Rodríguez-Izquierdo, R. M., González-Falcón, I. y Goenechea, C. (2020). Teacher beliefs and approaches to linguistic diversity. Spanish as a second language in the inclusion of immigrant students. Teaching and Teacher Education, 90, 103035. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103035

Sales, A., Moliner, O. y Traver, J. A. (2020). Participatory action research: A case study on the school democratisation process. Research Papers in Education, 36(6), 1-22. https://doi.org/10.1080/02671522.2020.1767182

Sales, A., Moliner, O., Traver, J. A. y Lozano, M. (2021). Escuela incluida. De la participación ciudadana a la transformación social. En M. Pallarès, J. Gil y A. Santisteban (Coords). Docencia, ciencia y humanidades: Hacia una enseñanza integral en la universidad del siglo XXI (pp. 552-568). Dykinson.

Soriano, E. (2012). Planteamiento intercultural del currículum para su calidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 49-62.

Tejada, J. y Pozos, K. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: Hacia la profesionalización docente con TIC. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 25-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9917

UNESCO. (2019). TIC para el desarrollo sostenible. Recomendaciones de políticas públicas que garantizan derechos. UNESCO.

UNESCO. (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo. Inclusión y educación. Todos y todas sin excepción. UNESCO.