Vol. 16 No. 3 (2018)
Articles

Successful Practices of Leadership Aimed to Support the Quality of Teaching at Andalusian Public Schools. Principals' and Teachers' Perceptions

Marina García-Garnica
Universidad de Granada, España
Published June 23, 2018

Keywords:

Leadership, Project management, Schools, Educational quality, Teachers.
How to Cite
García-Garnica, M. (2018). Successful Practices of Leadership Aimed to Support the Quality of Teaching at Andalusian Public Schools. Principals’ and Teachers’ Perceptions. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 16(3). https://doi.org/10.15366/reice2018.16.3.008

Abstract

The international educational research has confirmed that instructional leadership is a key element to improve the quality at school. Starting from this evidence, a research has been carried out to find out successful practices of instructional leadership developed by management teams in Andalusian public schools in regards to the support to teaching quality. To reach this aim a quantitative methodology has been used with the survey as a procedure and a questionnaire. The population of this research are teachers and management teams who work in Ansalusian public schools. The results obtained let us confirm that management teams develop these practices in a high degree, except those related to supervision duties, revision of schedules and granting incentives for effective work. However, this population considers that carrying out this set of practices would be very important and desirable. Comparing the opinion of the two populations participating in the research, it can be concluded that the perception of what happens in the school in regards to the leadership practices and the perception of desirability is significantly higher for the members of management teams.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. (1998). El liderazgo de la calidad total. Madrid: Ed. Escuela Española.

Bernardo, J. y Calderero, J. F. (2000). Aprendo a investigar en educación. Madrid: Rialp.

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Bolívar, A. (2012). Políticas actuales de mejora y liderazgo educativo. Málaga: Aljibe.

Bolívar, A., Caballero, K. y García-Garnica, M. (2017). Evaluación multidimensional del liderazgo pedagógico: Claves para la mejora escolar. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(95), 483-506. https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002500780

Bolívar, A., López, M. C. y Pérez, P. (en prensa). Efficacy of the educational leadership in the spanish context. The perspective of its agents. NASSP Bulletin.

Cawelti, G. (1987, febrero). How effective instructional leaders get results. Comunicación presentada en el Annual Meeting of the American Association of School Administrator. Nueva Orleans, LA.

Cea D´Ancona, M. A. (2001). Metodología cuantitativa: Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.

Cea D´Ancona, M. A. (2004). Métodos de encuesta: teoría y práctica, errores y mejora. Madrid: Síntesis.

Cohen, L. y Manion, L. (2002). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Coronel, J. M. (1996). La investigación sobre el liderazgo y procesos de cambio en centros educativos. Huelva: Publicaciones de la Universidad de Huelva.

Darling-Hammond, L. (2012). Educar con calidad y equidad. Los dilemas del siglo XXI. Santiago de Chile: Centro de Innovación en Educación de la Fundación Chile.

Day, C., Hopkins, D., Harris, A. y Ahtaridou, E. (2009). The impact of school leadership on pupil outcomes. Nottingham: National College for School Leadership.

Day, C., Sammons, P., Hopkins, D., Harris, A., Leithwood, K., Gu, Q. y Brown, E. (2010). 10 strong claims about effective school leadership. Nottingham: National College for Leadership.

Day, C. y Sammons, P. (2013). Successful leadership: A review of the international literature. Nottingham: CfBT Education trust.

Fernández Enguita, M. (2007). Dirigir, en España, es morir. Resistencias corporativas y estilos de dirección en los centros docentes. Revista de Educación, 344, 511-532.

García-Garnica, M. (2016a). La relevancia del liderazgo pedagógico para la mejora y la calidad de la educación. Revista Internacional de Didáctica y Organización educativa, 1(2), 4-20.

García-Garnica, M. (2016b). Elaboración y validación de un cuestionario para medir prácticas eficaces de liderazgo pedagógico de la dirección. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del profesorado, 20(3), 493-526.

García-Garnica, M. y Caballero, K. (2015). ¿Qué prácticas eficaces desarrollan los directivos andaluces en sus escuelas? Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(2), 129-147.

González González, M. T. (2011). Dirección y liderazgo educativo en los centros escolares. En M. T. González (Coord.), Innovación en el gobierno y la gestión de los centros escolares (pp. 163-183). Madrid: Síntesis.

Hallinger, P. y Heck, R. H. (1998). Exploring the principal's contribution to school effectiveness: 1980‐1995. School Effectiveness and School Improvement, 9(2), 157-191. https://doi.org/10.1080/0924345980090203

Hargreaves, A. y Goodson, I. (2006). Educational change over time? The sustainability and nonsustainability of three decades of secondary school change and continuity. Educational Administration Quarterly, 42(1), 3-41. https://doi.org/10.1177/0013161X05277975

INNE. (2014a). Talis 2013: Estudio internacional sobre la enseñanza y el aprendizaje. Informe internacional. Boletín de Educación Educainee, 34, 1-4.

INNE. (2014b). Talis 2013: Estudio internacional sobre la enseñanza y el aprendizaje. Informe español. Boletín de Educación Educainee, 33, 1-4.

Leithwood, K. (2009). Cómo liderar nuestras escuelas: Aportes desde la investigación. Santiago de Chile: Fundación Chile.

Leithwood, K. A., Begley, P. y Cousins, J. B. (1990). The nature, causes and consecuences of principal’s practices: An agenda for future research. Journal of Educational Administration, 28(4), 5-31. https://doi.org/10.1108/09578239010001014

Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. y Hopkins, D. (2006). Seven strong claims about successful school leadership. Nottingham: DfES/NCSL.

Leithwood, K. y Seashore-Louis, K. S. (2012). Linking leadership to student learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

López Yáñez, J., Sánchez, M., Murillo, P., Lavié, J. M. y Altopiedi, M. (2003). Dirección de centros educativos. Madrid: Síntesis.

Maureira, O. (2004). El liderazgo factor de eficacia escolar, hacia un modelo causal. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(1), 8-29

Pont, B., Nusche, D. y Moorman, H. (2009). Mejorar el liderazgo escolar. Volumen 1: Política y práctica. Ciudad de México: OCDE.

Robinson, V. (2007). School leadership and student outcomes: Identifying what works and why. Winmalee: Australian Council for Educational Leaders.

Seashore-Louis, K. (2017). Liderazgo y aprendizajes: Implicancias para la efectividad de las escuelas. En J. Weinstein y G. Muñoz (Eds.), Mejoramiento y liderazgo en la escuela. Once miradas (pp. 150-181). Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.

Stoll, L. y Temperley, J. (2011). Mejorar el liderazgo escolar. Herramientas de trabajo. Ciudad de México: OCDE.

Tagliacarne, G. (1968). Técnicas y práctica de las investigaciones de mercado. Barcelona: Ariel.

Van Dalen, B. D. y Meyer, W. J. (1981). Manual de técnica de la investigación educacional. Barcelona: Paidós.

Villa, A. (2015). Importancia e impacto del liderazgo educativo. Revista Padres y Maestros, 361, 8-11.

Viñao, A. (2004). La dirección escolar: Un análisis genealógico-cultural. Educação, 27(2), 367-415.