Vol. 8 No. 3 (2010): Community Participation in School Improvement
Articles

Young people and social participation in the education. An experience in the mid-superior school in Chiapas, México

Published July 1, 2016

Keywords:

Quality, Effectiveness, Change, Improvement, Equity, Innovation
How to Cite
Estrada Ruiz, M. J. (2016). Young people and social participation in the education. An experience in the mid-superior school in Chiapas, México. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 8(3). https://doi.org/10.15366/reice2010.8.3.009

Abstract

It presents a Social Participation (PS) experience implemented by the Municipal Council of Social Participation in the Education of Las Margaritas Chiapas (CMPSE), that had as objective to detect the young communitarian leaderships to incorporate them, as representatives of their school centers, into the work that the Council had been developing. It exposes the legal framework and the boundaries established by the Social Participation in the Education (PSE); the process followed during the consultation in the baccalaureates of the municipality and the strategy followed through the “Youth Encounter and Social Participation”, space where the students constituted themselves as a school community of decision. Additionally, it is exposed the representations and the young’s senses of action towards social participation, emphasizing that the school attributes affect the youthful leadership that is subscribed, as well as the senses given by the PSE, highlighting the comprehension of the mentioned as the decision sphere to improve education quality; and the practical sense of its incorporation to the CMPSE leaving it framed in such improvement and as their contribution to their citizenship. We have found that the possibilities of youthful protagonism are present in these valuations, and that the PSE does not find its impossibility conditions in a supposed apathy or depoliticization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Madrid: Narcea.

Aguilera, O. (2003). Un modelo (transoceánico) para armar. Algunas hipótesis acerca del vínculo entre juventud y política. Jóvenes, Revista de Estudios Sobre Juventud, 19.

Aguilera, S. (2007). La participación social en las políticas educativas. Boletín Referencial 21, Foro Latinoamericano de Políticas Educativas.

http://foro-latino.org/flape/boletines/boletin_referencias/boletin_21/pdf/mexico/opinion/op2_SandraArriaga.pdf

Araújo-Olivera, S. Stella, Y., Camarena, T., Estrada, , M. De la Cruz M. (2005). Respeto, democracia y política, negación del consenso. El caso de la Formación cívica y ética en escuelas secundarias de Morelos. Revista Mexicana de Investigación Educativa 10(24).

Beck, U. (Compilador) (1999). Hijos de la libertad. Argentina: FCE.

Benedicto, J. y Morán, M.L. (2002). La construcción de una ciudadanía activa entre los jóvenes. Madrid: INJUVE.

Carrillo Monsiváis (2004). El concepto de ciudadanía y las dimensiones de lo juvenil. Notas para una aproximación político-normativa a los temas de juventud. En Reguillo, Valdez, Pérez-islas, Feixa, Gómez Granell (Coordinadores). Tiempo de Híbridos, México-Cataluña: IMJUVENTUD.

CONAPO (2005). Índices de marginación 2005, http://www.conapo.gob.mx/publicaciones/margina2005/01_b.pdf [Consulta: marzo. 2007]

Crovi Druetta, D. (1997). Ser joven a fin de siglo. Influencia de la televisión en las opiniones políticas de los jóvenes. México: UNAM.

Domínguez, M. (2003). Juventud cubana y participación social: desafíos de una nueva época. La sociedad cubana. Retos y transformaciones. La Habana.

Dussel, E. (2006). 20 Tesis de política. México: Siglo XXI.

Estrada Ruiz, M.J. 2008. La participación social en la educación: hacia una ‘comunidad escolar’ en Las Margaritas, Chiapas. Revista Interamericana de Educación para la Democracia, 1 (2). http://www.ried-ijed.org/spanish/articulo.php?idRevista=4&idArticulo=18 [Consulta: agosto. 2009]

Fernández Poncela, A.M. (2000). Jóvenes y política: Balance y perspectivas. México: IFE.

INEGI (2005). II Conteo de Población y vivienda 2005, México: INEGI http://www.inegi.org.mx/inegi/default.aspx?s=est&c=4326&e=07 [Consultado: marzo. 2007]

Latapí, P. (2004). La política educativa del Estado mexicano desde 1992. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2) <http://redie.uabc.mx/contenido/vol6no2/contenido-latapi.pdf> [Consulta: septiembre. 2009]

Latapí, P. (1997). La participación social en la educación. En Ezpeleta J., Schmelkes, S., Corenstein, M. (Coords), Investigación educativa, gestión y participación social, Tomo 2. México: COMIE-DIE.

Ley de Educación para el Estado de Chiapas (2007). Chiapas: Secretaría de gobierno del Estado de Chiapas.

Ley General de educación (2007). México: Juriediciones.

Montecinos, E. (2005). Instituciones políticas y participación social en el espacio local. Revista Austral de Ciencias Sociales, Valdivia Chile.

Observatorio Ciudadano de la Educación (OCE) (1999). Comunicado 1. La participación social en la escuela, en La Jornada, 28 de enero.

Ortega Rubí, M. (2006). La complejidad de un rostro. Representación social de la pobreza: un estudio comparativo intercultural. Trayectorias, VIII (20-21).

Portillo, M. (2003). Juventud y política. Representaciones en el discurso de los jóvenes de la Ciudad de México. Jóvenes, Revista de Estudios sobre Juventud, 7(19).

Reguillo, R. (2003). Cascadas: agotamiento estructural y crisis del relato. Pensando la ‘participación’ juvenil. Pérez, G., Valdez, G., (Coordinadores). Nuevas miradas sobre los jóvenes. México: IMJUVENTUD.

Rosenfeld, M. (2005). Dilemas de la Participación Social: El encuentro entre las Políticas Públicas y la sociedad Civil. http://observatoriosocial.com.ar/dev/pdfs/cuader7.pdf [Consulta: agosto. 2009]

Salinas, B, y Amador, S. (2007). Participación e incidencia de la sociedad civil en las políticas educativas: el caso mexicano. Buenos Aires: FLAPE.

Schmelkes, S. (2008). La Participación Social en Educación: la política necesaria. Participación social en la educación: Del análisis a las propuestas. México: OCE.

Schutz, A. (1974). El problema de la realidad social. Escritos I. Buenos Aires: Amorrortu.

Tenti, E. (2004). Notas sobre escuela y comunidad. Buenos Aires: IIPE.

Villers, R. (2003). Jóvenes mexicanos del siglo XXI. Encuesta Nacional de Juventud 2000. México: Instituto Mexicano de la Juventud