Vol. 9 No. 2 (2011): Ethics in Educational Research
Articles

Ethics, Educational Research and Training of Researchers: Between the Norm and the Project of Life

Published June 26, 2016

Keywords:

Ethic, educative research, researcher’s trainning
How to Cite
Moreno Bayardo, M. G., & Romero Morett, M. A. (2016). Ethics, Educational Research and Training of Researchers: Between the Norm and the Project of Life. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 9(2). https://doi.org/10.15366/reice2011.9.2.005

Abstract

As far as the review of everyday practices, this article show how, far beyond the classic “ethic vices” acknowledged – such as plagiarism- the diverse performance of the researchers and tutors have behind them “lived ethic” from making the decision of becoming a tutor, to the different levels of commitment assumed with this task, or in the way of evaluating or devaluating the possibility of someone becoming a researcher. Thus, this article is woven within the conceptual and the existential leading to a natural ethical proposal delivered from the above exposed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cortina, A. y Martínez, E. (2001) Ética. Madrid: Akal

Etxeberría, X. (2003) Ética de las profesiones. México: Centros Universitarios de la Compañía de Jesús.

Ferry, G. (1990) El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. México: Paidós

Ferry, G. (1997) Pedagogía de la formación. Argentina: Novedades Educativas.

Filloux, J.C. (1996) Intersubjetividad y formación. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Hadot, P. (1998) ¿Qué es la filosofía antigua? México: Fondo de Cultura Económica.

Hadot, P. (2006) Los ejercicios espirituales y la filosofía antigua. Biblioteca de ensayo. Madrid: Siruela.

Hadot, P. (2010) No te olvides de vivir. Goethe y la tradición de los ejercicios espirituales. Madrid: Siruela.

Honoré, B. (1980) Para una teoría de la formación. Madrid: Narcea.

Moreno, M.G. (2006) Formación para la investigación en programas doctorales. Un análisis desde las voces de estudiantes de doctorados en educación. México: Universidad de Guadalajara.

Moreno, M.G. (2010) Historias de formación para la investigación en doctorados en educación. México: Universidad de Guadalajara/ Plaza y Valdés.

Romero, M.A. (2006) El desarrollo de habilidades filosóficas. Un estudio comparativo y transdiciplinar en el campo educativo. México: Universidad de Guadalajara.