Ethics, Educational Research and Training of Researchers: Between the Norm and the Project of Life
Keywords:
Ethic, educative research, researcher’s trainningCopyright (c) 2023 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
As far as the review of everyday practices, this article show how, far beyond the classic “ethic vices” acknowledged – such as plagiarism- the diverse performance of the researchers and tutors have behind them “lived ethic” from making the decision of becoming a tutor, to the different levels of commitment assumed with this task, or in the way of evaluating or devaluating the possibility of someone becoming a researcher. Thus, this article is woven within the conceptual and the existential leading to a natural ethical proposal delivered from the above exposed.
Downloads
References
Cortina, A. y Martínez, E. (2001) Ética. Madrid: Akal
Etxeberría, X. (2003) Ética de las profesiones. México: Centros Universitarios de la Compañía de Jesús.
Ferry, G. (1990) El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. México: Paidós
Ferry, G. (1997) Pedagogía de la formación. Argentina: Novedades Educativas.
Filloux, J.C. (1996) Intersubjetividad y formación. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Hadot, P. (1998) ¿Qué es la filosofía antigua? México: Fondo de Cultura Económica.
Hadot, P. (2006) Los ejercicios espirituales y la filosofía antigua. Biblioteca de ensayo. Madrid: Siruela.
Hadot, P. (2010) No te olvides de vivir. Goethe y la tradición de los ejercicios espirituales. Madrid: Siruela.
Honoré, B. (1980) Para una teoría de la formación. Madrid: Narcea.
Moreno, M.G. (2006) Formación para la investigación en programas doctorales. Un análisis desde las voces de estudiantes de doctorados en educación. México: Universidad de Guadalajara.
Moreno, M.G. (2010) Historias de formación para la investigación en doctorados en educación. México: Universidad de Guadalajara/ Plaza y Valdés.
Romero, M.A. (2006) El desarrollo de habilidades filosóficas. Un estudio comparativo y transdiciplinar en el campo educativo. México: Universidad de Guadalajara.