Knowledge and Vital Commitment. The challenges of Global Ethics in Professional Practice of Educational Research
Keywords:
Ethics, research education, professional competence, global ethics, quality in educationCopyright (c) 2023 REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Abstract
Parting from Edgar Morin’s (2005) proposal for a global ethic, and Bernard Lonergan’s (1988) ethics of conducting” and method of human and social sciences “functional specialties “, this work holds as central idea the impossibility of separating the construction of knowledge in research from the vital ethical commitment of the researcher. The article draws attention to the serious problems encountered at the present and the need for a "reform of the spirit" guided by the education and the role that educational research plays on the construction of this profound reform, determining the different types of educative research in the framework of “specialized functions” proposed by Lonergan (1988) and emphasizing the nee on education to understand that the construction of knowledge may not be unlinked to the ethic of the professional of educational research. From this relationship, it is specified the vision of a complex humanistic ethic and the sources of tension and ethical contradiction faced by the researcher in their professional practice. This document concludes stating that the educational researcher requires an explicit conscience of the relationship between knowledge and ethics and their professional work and the inevitability of these tensions and contradictions to comply with two fundamental commitments set by this epoch change: The commitment to the knowledge that will lead to perform a continuous exercise to “think well” and the vital commitment to the “human good in construction” through the contribution to the improvement of the education quality.
Downloads
References
Bordieu, P. and Passeron, J.C. (1977). Reproduction in education, society and culture. Beverly Hills: Sage.
Cobo, J. (2003). Ética profesional, 4º de pedagogía (curso 2003-04). Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
Cortina, A. (2000). Presentación. El sentido de las profesiones. 10 Palabras Clave en Ética de las Profesiones. Navarra: Editorial Verbo Divino.
Cortina, A. (2004). Viabilidad de la ética en el mundo actual. Puebla: UIA Puebla.
Delors, J. (1999). La educación encierra un tesoro. México: UNESCO.
Escámez, J. (1991). Actitudes en Educación. En Altarejos, F. y otros. Filosofía de la Educación Hoy (pp. 525-539) . Madrid: Dykinson.
Hortal, A. (1995). La ética profesional en el contexto universitario. En Aula de Ética. La ética en la universidad. Orientaciones básicas (pp. 57-71). Bilbao: Universidad de Deusto.
Freire, P. (1982). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
Jaeger, R.M. (editor). (1988). Complementary methods for research in education. Washington: American Educational Research Asociation.
Latapí, P. (2007, noviembre). ¿Recuperar la esperanza? La investigación educativa entre pasado y futuro. Conferencia de clausura del IX Congreso Nacional de Investigación Educativa, Mérida, Yucatán.
Lonergan, B. (1988). Método en Teología. Salamanca: Ed. sígueme.
Lonergan, B. (1998). Filosofía de la educación. México: Ed. Universidad Iberoamericana.
Lonergan, B. (1999). Insight. Estudio sobre la comprensión humana. Salamanca: Ed. Sígueme-Universidad Iberoamericana.
López-Calva, M. (2000).Especializaciones funcionales e investigación reflexiva de la práctica docente. Revista latinoamericana de estudios educativos, 3.
López-Calva, M. (2009). Educación humanista. México: Ed. Gernika.
Morin, E. (1997). El Método II. La vida de la Vida. Madrid: Ediciones Cátedra.
Morin, E. (1999). El Método III. El conocimiento del conocimiento. Madrid: Ediciones Cátedra.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Buenos Aires: Ed. Nueva Visión.
Morin, E. (2003). El Método V. La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Madrid: Ediciones Cátedra.
Morin, E., Roger., E. y Motta., R. (2006). Educar en la era planetaria. Primera reimpresión. Barcelona: GEDISA.
Morin, E. (2005). O Método VI. Ética. Brasil: Sulina.
Savater, F. (1997). El valor de educar. México: Ariel.
Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1).