Vol. 10 No. 2 (2012): Creativity and Training
Articles

A Creative Way of Improve the Assessment and Classify the Practices in Music Education

Published January 16, 2016

Keywords:

Creativity, classification, practice, music education
How to Cite
Pérez Aldeguer, S. (2016). A Creative Way of Improve the Assessment and Classify the Practices in Music Education. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 10(2). https://doi.org/10.15366/reice2012.10.2.010

Abstract

In this project we will try to find a creative way to classify the practices of the subject: teaching musical expression and to improve the assessment. The twofold purpose is, firstly classifying practices of the subject, and other consensus opinion between teacher and students to improve the assessment. All sessions were recorded during practices the academic year 2009/2010 and created a bank of original activities, for further sorting. The criteria taken into account were the core competencies of the matter, and the improvement of the evaluation was performed within a process of action research. The results: objective criteria for the classification of practices and improvements in the assessment.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altava, V. Pérez, I. y Ríos, I. (1999). La interdisciplinariedad como instrumento de formación del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2(1).

Álvarez, M. (2008). La coevaluación como alternativa para mejorar la calidad del aprendizaje de los estudiantes universitarios: valoración de una experiencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 63 (22,3), 127-140.

Barrows, H.S. (1986). A Taxonomy of problem-based learning methods, en Medical Education, 20/6, 481-486. En UPM (2008). Aprendizaje Basado en Problemas. Madrid: Servicio de Innovación Educativa.

Cremades Begines, A. (2008). El pragmatismo y las competencias en educación musical. Revista Electr. De Leeme, 22.

Casals, Vilar y Ayats(2008). La investigación-acción colaborativa: reflexiones metodológicas a partir de su aplicación en un proyecto de música y lengua. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 5(4).

Cook,T.D. y Reichardt, CH.S. (2005). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

Csikszentmihalyi, M. (1996). Creatividad: el fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Piadós.

Díaz, J. (2005). La evaluación formativa como instrumento de aprendizaje en Educación Física. Barcelona: Inde.

Elliott, J. (2005). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.

Elliott, J. (1978). What is action-research in schools? Journal of Curriculum Studies, 10, 355-357.

Fuentes, C.R. y Torbay, A. (2004). Desarrollar la creatividad desde los contextos educativos: un marco de reflexión sobre la mejora socio-personal. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(1).

Freire, P. (2009). La educación como práctica de la libertad. Prólogo de Barreiro, J. Madrid, Siglo.

Galera Núñez, Mª. y Pérez, Ceballos, J. (2008). “La investigación en Educación en la base de datos de ERIC”. Revista Electr. De Leeme, 22.

Galton, E. (1879).Psychometric experiments. Brain: A Journal ofNeurology, 11, 149-162.

Gardner, H. (2006). Multiple Intelligences: New Horizons. New York: Basic Books.

Guilford, J.P. (1967). The nature of human intelligence. Nueva York: McGraw Hill.

Iñiguez, L. (1999). Investigación y evaluación cualitativa: bases teóricas y conceptuales. Atención primaria, 23(8).

Keith, D. (2000). Cognitive, Personal, Developmental, and Social Aspects. American Psychologist, 55, 151-158.

Labra, I. (1992). Psicología Social Responsabilidad y Necesidad. Santiago de Chile:LOM.

Latorre, A. (2007). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Grao.

Ochse, R. (l990). Before the gates of excellence. New York: Cambridge University Press.

Porta, A. y Ferrández, R. (2009). Elaboración de un instrumento para conocer las características de la banda sonora de la programación infantil de televisión. Relieve, 15(2).

Phelps, R. Sadoff, R. Warburton, E.C. y Ferrara, L. (2005): A Guide to Research in Music Education. USA, The Scarecrow Press. (5th ed.,).

Prieto, M.D.; López, O. y Ferrándis, C. (2003). La creatividad en el contexto escolar. Estrategias para favorecerla. Madrid: Pirámide.

Rodríguez Quiles, J.A. (2010). Políticas europeas en el ámbito de la Educación Musical. Propuesta-Q para el Grado en Historia y Ciencias de la Música en Universidades españolas. Revista Electr. De Leeme, 26.

Rodríguez, A. (2001). Futuro y Creatividad: una mirada prospectivo-social sobre la creatividad. En A. Rodríguez (Coordinador). Creatividad y Sociedad. Barcelona, Editorial Octaedro, 29-60.

Romo, M. (1998). Psicología de la creatividad. Barcelona: Paidós.

Suárez Pazos, M. (2002). Algunas reflexiones sobre la investigación-acción colaboradora en la educación. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1(1), 40-56.

Sternberg, R.J. y O´ Hara, L. (2005). Creatividad e Inteligencia. CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 10, 113-149. (Traducción de Eva Aladro).

Winter, R. (1989). Learning from Experience. Principles and Practice in Action-Research. London, The Falmer Press.