Vol. 13 No. 3 (2015)
Articles

What are the Personal Metaphors that Identify Preservice Early Childhood Education Teachers?

Published December 26, 2015

Keywords:

Metaphors, Teacher education, Professional development, Early chilhood education. 
How to Cite
López-Luengo, M. A., Torrego-Egido, L. M., & Vallés-Rapp, C. (2015). What are the Personal Metaphors that Identify Preservice Early Childhood Education Teachers?. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 13(3). https://doi.org/10.15366/reice2015.13.3.003

Abstract

This paper presents the results of a preliminary study aimed at observing the assumptions, attitudes, and feelings of students of Early Chilhood Education regarding their teaching methods. It has three goals: to determine the influence effected by their experience in the classroom during their teaching practicum, to detect the possible metaphor changes affected by the content covered in the classroom, and to discover the implicit teaching models. A transversal study was carried out with first, third and fourth year students. We use an open questionnarie about the self-image of the future teachers. The metaphors were analyzed and classified based on three criteria: grade, previous education, and the four categories used by Mellado et al. (2013). A total of 40 metaphors were found, 23 general professional self-image, and 17 for science teaching. The findings show lesser influence of the teaching practicum period than what is shown by other publications. The greatest difference was found between students in the first year and those in third and fourth year. The learning topic –science– causes a change of personal metaphor.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argos González, J., Ezquerra Muñoz, M. y Castro Zubizarreta, A. (2011). Metáforas de la transición: la relación entre la escuela infantil y la escuela primaria y la perspectiva de futuros docentes de educación infantil. Educación XX1, 14(1), 135-156.

Aubusson, P.J., Harrison, A.G. y Ritchie, S.M. (2006). Metaphor and analogy. En P.J. Aubusson, A.G. Harrison y S.T. Ritchie (Eds.), Metaphor and analogy in science education (pp.1-9). Dordrecht: Springer.

Barba Martín, J.J., Martínez Scott, S. y Torrego Egido, L. (2012). El Proyecto de aprendizaje tutorado cooperativo. Una experiencia en el grado de maestra de Educación Infantil. Revista de Docencia Universitaria. REDU, 10(1), 123-144.

Bullough, R.V. (1991). Exploring personal teaching metaphors in preservice teacher education. Journal of Teacher Education, 42(1), 43-51.

Bullough, R.V. y Stokes, D.K. (1994). Analyzing personal teaching metaphors in preservice teacher education as a means for encouraging professional development. American Educational Research Journal, 31(1), 197-224.

Claxton, G. (2014). La escuela como aprendizaje epistémico: el caso de construyendo el poder para el aprendizaje. Infancia y Aprendizaje, 37(2), 227-247.

Corral, N.J., y Silvestri, l.I. (2013). Interpretación y construcción de metáforas en las creencias sobre el enseñar de estudiantes de profesorado. Cuadernos-FHyCS, 44, 53-72.

Damasio, A.R. (2005). En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y de los sentimientos. Barcelona: Crítica

Day, C. y Leich, R. (2001). Teachers´ and teacher educators´ lives: the role of emotion. Teaching and Teacher Education, 17(4), 403-415.

Duffé, A.L. (2004). Reflexiones psicolingüísticas y didácticas sobre el estudio de metáforas y modismos. Didáctica, Lengua y Literatura, 16, 33-44.

Font, V. y Acevedo, J.L. (2003). Fenómenos relacionados con el uso de metáforas en el discurso del profesor. El caso de las gráficas de funciones. Enseñanza de las Ciencias, 21(3), 405-418.

Fortes Ramírez, A. (1994). Una perspectiva metafórica de la dialéctica segregación/integración escolar. En A. Fortes Ramírez (Ed.), Teoría y práctica de la integración escolar: los límites de un éxito (pp. 11-22). Málaga: Aljibe.

García-Carmona, A., Vázquez Alonso, A. y Manassero, M.A. (2011). Estado actual y perspectivas de la enseñanza de la naturaleza de la ciencia: una revisión de las creencias y obstáculos del profesorado. Enseñanza de las Ciencias, 29(3), 403-412.

Gitlin, A., Barlow, L., Burbank, M.D., Kauchak, D. y Stevens, T. (1999). Pre-service teachers' thinking on research: implications for inquiry oriented teacher education. Teaching and Teacher Education, 15, 753-769.

Goetz, J.P. y LeCompte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Hargreaves A. (2005). Educational change takes ages: Life, career and generational factors in teachers´ emotional responses to educational change. Teaching and Teacher Education, 21(8), 967-983.

Huibregtse, I., Korthagen, F. y Wubbels, T. (1994). Physics teacher´s conceptions of learning, teaching and professional development. International Journal of Science Education, 21(8), 967-983.

Jakobson, B. y Wickman, P.O. (2007). Transformation through language use: Children´s spontaneous metaphors in elementary school science. Science & Education, 16, 267-289.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Leavy, A.M., McSorley, F.A. y Boté, L.A. (2007). An examination of what metaphor construction reveals about evolution of preservice teachers´ beliefs about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 23, 1217-1233.

Leguizamon, G. (2014). La construcción de saberes pedagógicos en la formación del profesorado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(1), 35-54.

Lizcano, E. (1999). La metáfora como analizador social. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 2, 29-60.

Lynddon, W.J., Clay, A.L. y Sparks, C.L. (2001). Metaphor and change in counseling. Journal of Counseling and Development, 79(3), 269-274.

Mahlios, M. y Maxson, M. (1998). Metaphors as structures for elementary and secondary preservice teachers’ thinking. International Journal of Educational Research, 29(3), 227-240.

Mahlios, M., Massengill‐Shaw, D. y Barry, A. (2010). Making sense of teaching through metaphors: A review across three studies. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 16(1), 49-71.

Martínez, M.A., Sauleda, N. y Huber, G.H. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17(8), 965-977.

Martínez Vallejo, M.S. y de la Herrán, A. (2012). La madurez personal en el desarrollo profesional del docente, REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(3), 25-44.

Mayoral Rodríguez, S., Roca Tena, M., Timoneda, C. y Serra Sala, M. (2015). Mejora de la capacidad de planificación cognitiva del alumnado de primer curso de Educación Secundaria Obligatoria. Aula Abierta, 43(1), 9-17.

McRobbie, C. y Tobin, K. (1995). Restraints to reform: the congruence of teacher and students actions in a chemistry classroom. Journal of Research in Science Teaching, 32(4), 373-385.

Mellado, L., Bermejo, M.L., Fajardo, M.I. y Luengo, M.R. (2013). Las emociones en las metáforas personales de futuros profesores de ciencias, economía y psicopedagogía. En V. Mellado, L.J. Blanco, A.B. Borrachero y J.A. Cárdenas (Eds.), Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias y las Matemáticas (pp. 417-437). Badajoz: DEPROFE.

Mellado, V. (2001). ¿Por qué a los profesores de ciencias nos cuesta tanto cambiar nuestras concepciones y modelos didácticos? Profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 40, 17-30.

Mellado, V., Conde, C., Brígido, M., Costillo, E., Ruiz, C., Bermejo, M.L. y Fajardo, M.I. (2011). The educational change in science teachers. En B.L. Russo (Ed.), Encyclopedia of teaching and teacher research (pp. 269-292). Nueva York: Nova Science Publishers.

Mellado, V., Ruiz, C., Bermejo, M.L. y Jiménez, R. (2006). Contributions from the philosophy of science to the education of science teachers. Science and Education, 15(5), 419-445.

Molina, M. (2002). Las educadoras y sus metáforas educativas: dos investigadores en acción. Cuaderno de Investigación en la Educación, 17, 1-16.

Pozo, J.I. (2006). La nueva cultura del aprendizaje en la sociedad del conocimiento. En J.I. Pozo, N. Scheuer, M.P. Pérez Echevarría, M. Mateos, E. Martín y M. Cruz, Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos (pp. 29-53). Barcelona: Graó.

Russell, T. y Hrycenko, M. (2006). The role of metaphor in a new science teacher´s learning from experience. En P.J. Aubusson, A.G. Harrison y S.T. Ritchie (Eds.), Metaphor and analogy in science education (pp.131-142). Dordrecht: Springer.

Sanmartí, N. (2005). La formación inicial de los enseñantes: objetivos y esperanzas. Aula de Innovación Educativa, 143, 35-38.

Sillman, K. y Dana, T.M. (2001). Metaphor: a tool for promoting prospective elementary teachers´ participation in science teacher learning community. Journal of Science Teacher Education, 12(2), 87-106.

Tobin, K. y Tippins, D.J. (1996). Metaphors as seeds for conceptual change and the improvement of science teaching. Science Education, 80(6), 711-730.

Treagust, D.F. (2007). General instructional methods and strategies. En SK. Abell y N.G. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 373-391). Trenton, NJ: Lawrence Erlbaum.

Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2007a). En defensa de las actitudes y emociones en la educación científica (I): evidencias y argumentos generales. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(2), 247-271.

Vázquez, A. y Manassero, M.A. (2007b). En defensa de las actitudes y emociones en la educación científica (II): evidencias empíricas derivadas de la investigación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(3), 417-441.

Weber, S. y Mitchell, C. (1996). Drawing ourselves into teaching: Studying the images that shape and distort teacher education. Teaching and Teacher Education, 12(3), 303-313.

Zambrano, M. (1989). Notas de un método. Madrid: Mondadori.