Vol. 13 No. 4 (2015): The Supervision, Axis for the Change of the Educational Systems. Experiences in Ibero-America
Articles

Supervision, Axis of Change in Educational Systems

Mª Antonia Casanova
Universidad Camilo José Cela Instituto Superior de Promoción Educativa
Published December 17, 2015

Keywords:

Supervision, Quality of education, Assessment, Reform, Innovation.
How to Cite
Casanova, M. A. (2015). Supervision, Axis of Change in Educational Systems. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness and Change in Education, 13(4). https://doi.org/10.15366/reice2015.13.4.001

Abstract

The author makes a review through the ordinary tasks of the Inspectorate of Education, which she focuses in giving information and advice, mediating, checking and evaluating, and she summarizes all this tasks under the name of educational supervision, making synonymous supervision with inspection. She regards supervision as a link between the educational administration and the school, basing the achievement of suitable response of the educational system to the demands of society on the grounds of an agile and proper way of working of schools. Among the tasks analyzed, she considers control and evaluation as the specific tasks, which guarantee the right of children to a high quality type of education and the possibility of improving the educational system as a whole. It finally considers that inspection must endorse the educational quality of the system together with the direction of the centers, especially in situations of change, innovation and reform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casanova, M.A. (2007a). Evaluación y calidad de centros educativos. Madrid: La Muralla.

Casanova, M.A. (2007b). Diseño curricular e innovación educativa. Madrid: La Muralla.

Casanova, M.A. (2012). Supervisión, evaluación y calidad educativas en el contexto español. En VV.AA., Pensar la educación para Iberoamérica (pp. 323-339). Bogotá: Universidad de Santo Tomás.

De Bono, E. (1993). El pensamiento lateral. Manual de creatividad. Barcelona: Paidós Ibérica.

Dean, J. (2002). Supervisión y asesoramiento. Madrid: La Muralla.

Fermín, M. (1980). Tecnología de la supervisión docente. Buenos Aires: Kapelusz.

García-Casarrubios, J.M, Iglesias Santamaría, M.A. y Secadura, T. (1989). La función inspectora en educación. Madrid: Escuela Española.

Gento, S. (1994). Participación en la Gestión Educativa. Madrid: Santillana.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: UNESCO.

Nerici, I.G. (1975). Introducción a la supervisión escolar. Buenos Aires: Kapelusz.

Pavón, A. (2010). La supervisión educativa para la sociedad del conocimiento. Madrid: La Muralla.

Pérez, E. y Camejo, D. (2009). Síntesis gráfica de supervisión educativa. Madrid: La Muralla.

Ramo Traver, Z. (1999). ¿Para qué los inspectores? Barcelona: Praxis.

Rivas Navarro, M. (2000). Innovación educativa. Teoría, procesos y estrategias. Madrid: Síntesis.

Soler Fiérrez, E. (Coord.). (1993). Fundamentos de supervisión educativa. Madrid: La Muralla.

Soler Fiérrez, E. (Coord.). (1995). Estudios históricos sobre la Inspección Educativa. Madrid: Escuela Española.

Viñao, A. (1999). La inspección educativa: análisis socio histórico de una profesión. Bordón, 51, 251-263.

V.V.A.A. (2000). Actas del Congreso Nacional de Inspección Educativa, 150 años de inspección educativa: la inspección ante el siglo XXI. Madrid: Anaya.