No. 14 (2021)
Monographic

Métodos de colaboración en las comedias de varios ingenios: el caso de El mejor amigo, el muerto

Portada del número 14 de la revista Philobiblion
Published December 31, 2021

Keywords:

Shared authorship, Literary collaboration, Writing methods, Spanish Golden Age, Collaborative plays
How to Cite
Campión Larumbe, M. (2021). Métodos de colaboración en las comedias de varios ingenios: el caso de El mejor amigo, el muerto. Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, (14), 57–74. https://doi.org/10.15366/philobiblion2021.14.003

Abstract

There are several theories about the cooperation methods in collaborative plays in the Spanish Golden Age. There is speculation about the successive or simultaneous composition, the use of previous plot plans or the phase of correction of drafts. There is also controversy about the reasons they collaborated: last minute commissions, literary sociability, experimentation or commercial appeal. Each play should to be analyzed before drawing general conclusions. This article studies the case of Belmonte, Rojas Zorrilla and Calderón’s El mejor amigo, el muerto to try to elucidate what collaboration methods were used by its authors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alviti, Roberta (2006), I manoscritti autografi delle commedie del «Siglo de Oro«

scritte in collaborazione. Catalogo e studio, Firenze, Alinea.

Arellano, Ignacio (1995), Historia del teatro español del siglo XVII, Madrid,

Ediciones Cátedra.

Campión Larumbe, Miguel y Cuéllar, Álvaro (2021), «Discernir entre original

y refundición en el teatro del Siglo de Oro a través de la estilometría: el

caso de El mejor amigo, el muerto», en Talía. Revista de estudios teatrales, 3,

págs. 59-69.

Cassol, Alessandro (2008), «Las comedias colaboradas en el corpus de Rojas»,

en Felipe B. Pedraza, Rafael González Cañal y Elena Marcello (eds.), Rojas

Zorrilla en su IV centenario. Congreso internacional (Toledo, 2007), Cuenca,

Universidad de Castilla-La Mancha, págs. 185-195.

Coenen, Erik (2015), «El proceso de revisión en Calderón, visto a través de

sus comedias autógrafas», en Anuario Calderoniano, 8, págs. 71-92.