No. 13 (2021)
Artículos

The manifestos of Spanish concrete poetry

Diego Zorita Arroyo
Universidad Autónoma de Madrid
Portada del número 13 de la revista Philobiblion
Published June 22, 2021

Keywords:

Manifesto, Concrete Spanish poetry, Contemporary Spanish Poetry, Avant-garde, Ignacio Gómez de Liaño
How to Cite
Zorita Arroyo, D. (2021). The manifestos of Spanish concrete poetry. Philobiblion: Journal of Hispanic Literatures, (13), 79–96. https://doi.org/10.15366/philobiblion2021.13.004

Abstract

Over the last years, critical attention towards concrete poetry has gain momentum, either by academic institutions or by museums. This attention has been fundamental for the recuperation of its history. Given concrete poetry avant-garde and utopian character, the manifestos were one of its most prominent genres. However, concrete manifestos, written by groups like the Cooperativa de Producción Artística y Artesana but also by individuals like Julio Plaza or Ignacio Gómez de Liaño, have not been an object of critical studies despite its value for the evaluation of the reception of international concrete poetry. This article aims to justify the poetic and aesthetic significance of concrete manifestos, to analyze them thoroughly and to give an account of its relevance for a reinterpretation of Spanish avant-garde poetry of the sixties and the seventies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albarrán, Juan y Benéitez, Rosa María (2018), eds., «Arte y escritura experimental en España (1960-1980): ensayos, diálogos y zonas de contacto para la redefinición de un contexto», en Hispanic Issues On line, 21, págs. 1-29.

Barreiro López, Paula (2018), «Tránsitos concretos: de la pintura a la poesía en la España franquista de los años sesenta», en Bulletin of Hispanic Studies, 95, 9, págs. 977, 998. https://doi.org/10.3828/bhs.2018.57

Bense, Max (1969), Estética: consideraciones metafísicas sobre lo bello, Buenos Aires, Nueva Visión.

Carrillo, Jesús y Estella, Ignacio (2005), eds., Sobre arte, políticas y espacio público en el Estado Español, Barcelona: Arteleku, Diputación de Granada, MACBA, UNIA.

Caws, Mary Ann (2001), Manifesto. A century of isms, London, University of Nebraska Press.

F. Jensen, Max (2019), «'nunca esfacil': Heterographic Experimental Poetry in Late Franco Era Spain»», en Bulletin of Hispanic Studies, 96, 3, págs. 289-308. https://doi.org/10.3828/bhs.2019.17

E. Miranda, Julio (1973), «Poesía concreta: jalones de una aventura», Cuadernos Hispanoamericanos, 273, págs. 512-533. En línea: http://www.cervantesvirtual.com/obra/poesia-concreta-espanola-jalones-de-una-aventura-782836/. Último acceso el 17-mayo-2021.

Ellen Solt, Mary (1968), Concrete Poetry. A Worldview, Indiana, Indiana University Press.

Feldman, Hannah (2012), «Nuevos sistemas de escritura. Escrituras de nuevos sistemas», en Kaira M. Cabañas (ed.), Espectros de Artaud. Lenguaje y arte en los años cincuenta, Madrid, Museo Reina Sofía, págs. 117-129.

Fernández Buey, Francisco (1973), Constructivismo, Madrid, Comunicación.

Foster, Hal (2001), El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo, Madrid, Akal.

Gómez de Liaño, Ignacio (2013), En la red del tiempo (1972-1977), Madrid, Siruela.

Hinojosa, Lola (2020), «Ignacio Gómez de Liaño. La vida como texto poético», en Lola Hinojosa (ed.), Ignacio Gómez de Liaño. Abandonar la escritura, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, págs. 9-41.

Marchán Fiz, Simón (1989), «Las dos caras de Jano: entre la estética del caos y la sublimación del orden», en VV.AA, Dada y constructivismo, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, págs. 25-39.

McCaffery, Steve (2013), «Politics, context and its constellation. A case study of Eugen Gomringer's Silencio», en European Journal of English Studies, 17, 1, 2013, págs. 10-22. https://doi.org/10.1080/13825577.2013.758416

Méndez Rubio, Antonio (2004), Poesía 68. Para una historia imposible.: Escritura y sociedad (1968-1978), Madrid, Biblioteca Nueva.

Millán, Fernando (2009), Escrito está. Poesía experimental en España, Cantabria, Ediciones La Bahía.

Plaza, Julio (1967), Manifiesto pro-integración, Madrid, s.n, 1. En línea: https://icaa.mfah.org/s/en/item/1110751#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-3413%2C-246%2C10124%2C5666. Último acceso el 17-mayo-2021.

Perloff, Marjorie (2003), The futurist moment, Chicago, Chicago University Press.

Pujals Gesalí, Esteban (2013), «Lo suizo y lo sucio: la poesía concreta en perspectiva», en Revista Concreta, 1.

Salgado, María (2014), El momento analírico. Poéticas constructivistas en España desde 1964. Madrid, Universidad Autónoma, Facultad de Filosofía y Letras.

Schaeffer, Jean-Marie (1999), «Romanticismo y lenguaje poético», en Fernando Cabo Aseguinolaza (ed.), Teorías de la lírica, Madrid, Arco Libros, págs. 57-85.