">
Extraordinario 1 (2023) Volumen en memoria de José Portolés Lázaro
Artículos

The cooperative principle in Quino, and the wheel of emotions by Robert Plutchik and Lindsay Braman

M.ª Azucena Penas Ibáñez
Universidad Autónoma de Madrid
Published December 19, 2023

Keywords:

pragmatics, cooperative principle, emotion, implicature, conversational maxim
How to Cite
Penas Ibáñez, M. A. (2023). The cooperative principle in Quino, and the wheel of emotions by Robert Plutchik and Lindsay Braman. Biblioteca De Babel: Revista De Filología Hispánica, (Extraordinario 1), 237–256. https://doi.org/10.15366/bibliotecababel2023.extra1.009

Abstract

This work analyzes the principle of cooperation in a comic strip by Quino. It focuses on conversational maxims and submaxims, as on the types of conversational implicatures, and in cases where they are infringed/complied with. Two opposing levels are investigated: one, direct and literal, that of teacher-students, and another, indirect and additional, that of adults-children. Both levels are replicated in the polyphonic artifice of the double addressee/issuer, as well as in that of misunderstanding. Regarding the emotional component that is conveyed in Quino’s cartoons as a reinforcing or attenuating element of the speech act, the use of Robert Plutchik and Lindsay Braman’s wheel of emotions allows us to visualize the emotions of the main characters and the corresponding physical signs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Arcos Pastor, Angustias, y M.ª Azucena Penas Ibáñez (2023), «El manga japonés: en la vanguardia de la cultura popular», en David Almazán y Elena Barlés (coords.), Japón: modernidad y vanguardia, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza: 179-195.

Delgado Alfaro, María (2013-2014), Marcadores discursivos; el caso de bueno, tesis doctoral, Universidad Rey Juan Carlos.

DLE = Real Academia Española, Diccionario de la Lengua Española, 23.ª ed., [versión 23.6 en línea]. Disponible en: https://dle.rae.es. [Fecha de consulta: 24 de julio de 2023].

Escandell Vidal, María Victoria (2010), Introducción a la pragmática, Barcelona: Ariel.

Escandell Vidal, María Victoria (2017), La comunicación: lengua, cognición y sociedad, Madrid: Akal.

Fine, Gary Alan (1983a), «Sociological approaches to the study of humor», en Paul E. McGhee y Jeffrey H. Goldstein (eds.), Handbook of humor research, Berlín, Springer-Verlag: 159-181.

Fine, Gary Alan (1983b), «Humorous interaction and the social construction of meaning: making sense in a jocular vein», en Norman K. Denzin (ed.), Studies in symbolic interaction, vol. 5, Greenwich (Conn.), JAI Press: 83-101.

González Romano, Juan Antonio et al. (2023), Lengua castellana y literatura 2º Bachillerato, Sevilla, Algaida Editores.

Grice, Herbert Paul (1975), «Logic and conversation», en Peter Cole y Jerry L. Morgan (eds.), Syntax and semantics 3: speech acts, Nueva York, Academic Press: 41-58.

Immordino-Yang, Mary Helen, y Antonio Damasio (2007), «We feel. Therefore, we learn: the relevance of affective and social neuroscience to education», Mind, brain, and education, 1 (1): 3-10.

Jack, Rachael E., Oliver G.B. Garrod y Philippe G. Schyns (2014), «Dynamic facial expressions of emotion transmit an envolving hierarchy of signals over time», Current Biology, 24 (2): 187-192.

Loureda Lamas, Óscar, y Esperanza Acín Villa (coords.) (2010), Los estudios sobre marcadores del discurso en español, hoy, Madrid, Arco/Libros.

Martín Zorraquino, M.ª Antonia, y José Portolés Lázaro (1999), «Los marcadores del discurso», en Ignacio Bosque y Violeta Demonte (dirs.), Gramática descriptiva de la lengua española, vol. 3, Madrid, Espasa: 4051-4213.

Méndez Guerrero, Beatriz (2014), Los actos silenciosos en la conversación en español: estudio pragmático y sociolingüístico, tesis doctoral, Universitat de Les Illes Balears.

Parret, Herman (1980), «Pragmatique philosophique et épistémologie de la pragmatique: connaissance et contextualité», en Hermann Parret (ed.), Le langage en contexte: études philosophiques et linguistiques de pragmatique, Ámsterdam, John Benjamins: 7-190.

Penas Ibáñez, M.ª Azucena (2014), «Dialogicidad en contextos cruzados. Conciencia metapragmática y significado procedimental en el humor gráfico de Quino», Oralia: Análisis del Discurso Oral, 17: 317-346.

Placencia, María Elena, y Xose A. Padilla (eds.) (2020), Guía práctica de pragmática del español, Londres/Nueva York, Routledge.

Plutchik, Robert (2001), «The nature of emotions: human emotions have deep evolutionary roots, a fact that may explain their complexity and provide tools for clinical practice», American Scientist, 89 (4): 344-350.

Portillo Fernández, Jesús (2014), «Los topoi y el absurdo», Pragmalingüística, 22: 133-153.

Quino (1999), Todo Mafalda, Buenos Aires, Lumen.

Sperber, Dan y Deirdre Wilson (1986), Relevance: communication and cognition, Cambridge, Harvard University Press.

Strugo, Tamara (2022), «¿Vos, tú o usted? El tratamiento alocutivo en el paisaje lingüístico de la ciudad de Mendoza», Anales de Lingüística, 9: 39-61.