">
Vol. 2 (2021)
Artículos

Variant and rewriting in Anabella and El pentágono by Antonio Di Benedetto: two works, the same scriptural process

Mateo Green
Universidad Nacional de Córdoba
Published June 2, 2021

Keywords:

Di Benedetto, rewriting, scriptural process
How to Cite
Green, M. (2021). Variant and rewriting in Anabella and El pentágono by Antonio Di Benedetto: two works, the same scriptural process. Biblioteca De Babel: Revista De Filología Hispánica, 2, 61–77. https://doi.org/10.15366/bibliotecababel2021.2.004

Abstract

The main objective of the present paper is to compare, with conceptual tools of Genetic Criticism, two editions of a work by Antonio Di Benedetto, in order to register the existing variants between one and the other as to verify the rewriting operations introduced by the author, understanding both versions as materials of a scriptural process in the chronology of the genesis of a text. Subsequently, based on the registration of these variants, we aim to establish some critical points in relation to the rewriting. Fundamentally, we seek to show that in the second edition that makes up this scriptural process, not only minor corrections were made, but the text was subjected to rereading, as indicated by Grésillon (2008: 169), after a long period between redactions which led to a rewriting of the text and a substantial modification of some of its meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Foucault, Michel (2008): La arqueología del saber, Buenos Aires, Siglo XXI.

Filer, Malva E. (1982): La novela y el diálogo de los textos, México D.F., Editorial Oasis.

Grésillon, Almuth (2005): «Glosario de crítica genética», trad. Aurore Baltasar en Fernando Colla (coord.), Archivos. Cómo editar la literatura latinoamericana del siglo XX, Poitiers, Centre de Recherches Latino-Américaines, Université de Poitiers, pp. 289-297.

Grésillon, Almuth (2008): «Los manuscritos literarios: el texto en todos sus estados» en Grésillon et al. Genética textual, Madrid, Arco Libros, pp. 153-179.

Lois, Élida (2005a): «De la filología a la genética textual: historia de los conceptos y de las prácticas» en Fernando Colla (coord.), Archivos. Cómo editar la literatura latinoamericana del siglo XX, Poitiers, Centre de Recherches Latino-Américaines, Université de Poitiers, pp. 47-83.

Lois, Élida (2005b): «Las técnicas filológicas y las innovaciones técnicas de la genética textual» en Fernando Colla (coord.), Archivos. Cómo editar la literatura latinoamericana del siglo XX, Poitiers, Centre de Recherches Latino-Américaines, Université de Poitiers, pp. 127-138.

Néspolo, Jimena (2004): Ejercicios de pudor, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Néspolo, Jimena (2018): «Lecturas impertinentes», prólogo y notas en Antonio Di Benedetto (2018a), El pentágono, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Premat, Julio (2004): «Un pentágono triangular. Orígenes de la narrativa de Antonio Di Benedetto» en Río de la Plata, 26-27, Los años sesenta en el Río de la Plata, pp. 295-302.

Premat, Julio (2017): «Así se nace, Vanguardia, estilo, extrañeza en Di Benedetto» en Liliana Reales (ed.), Homenaje a Antonio Di Benedetto, Mendoza, Universidad de Cuyo, pp. 11-28.

Saer, Juan José (2016): «Prólogo a El silenciero» en Antonio Di Benedetto (2016a), El silenciero, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Varela, Fabiana Inés (2004): «Annabella (El pentágono), de Antonio Di Benedetto: aproximaciones a una poética de la ficción», Piedra y Canto. Cuadernos del CELIM, 9-10, pp. 127-140.

Di Benedetto, Antonio (1974): Anabella, Buenos Aires, Ediciones Orión.

Di Benedetto, Antonio (2008): Sombras, nada más…, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Di Benedetto, Antonio (2014): Zama, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Di Benedetto, Antonio (2015): Cuentos completos, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Di Benedetto, Antonio (2016a): El silenciero, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Di Benedetto, Antonio (2016b): Los suicidas, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Di Benedetto, Antonio 2016c): Escritos periodísticos, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Di Benedetto, Antonio (2018a): El pentágono, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Di Benedetto, Antonio (2018b): Prefiero la noche, prefiero el silencio, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.