The aesthetics of the uncanny in music videos: the integration of the uncanny in the audiovisual discourse
Keywords:
Music video, Uncanny, Musical genre, Aesthetics, FreudCopyright (c) 2017 Anahí Quirós Fernández
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This work discusses the aesthetics of the uncanny in its relation with music, image and discourse in the context of music videos. Having conducted a theoretical review of the ideas exposed by Sigmund Freud in his opuscule “Das Umheimliche” (1919) and the analysis of musical videos of different genres, two questions arise: in what sense the uncanny is present in these videos? Is the uncanny related to a specific musical genre?
Downloads
References
Fandos Igado, Manuel, “El vídeo-clip musical”, Comunicar. Revista científica iberoamericana de comunicación y educación. Nº 1, 1993, pp. 96-99.
Freud, Sigmund, “Lo siniestro”, en Hoffman, E. T. A., El hombre de la arena. Precedido de Lo siniestro por Sigmund Freud, Palma de Mallorca, José J. Olañeta Editor, 2008, pp. 9-35.
Santamaría Blanco, María Lourdes, “¿Qué me pasa doctor Freud? Una aproximación a lo siniestro en el arte y la cybercultura, y un epílogo gótico contemporáneo”, Herejía y belleza: Revista de estudios culturales sobre el movimiento gótico, nº 1, 2013, pp. 51-72.
Sedeño Valdellós, Ana María, Realización audiovisual y creación de sentido en la música. El caso del videoclip musical de nuevo flamenco, Tesis doctoral, Universidad de Málaga, 2003.
Sedeño Valdellós, Ana María, “El videoclip como mercanarrativa”, Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, nº 16, 2007, pp. 493-504.
Sedeño Vandellós, Ana María, “El videoclip musical como formato audiovisual publicitario”, Actas del Congreso Comunicação e Cidadania, Braga, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (Universidade do Minho), 2007, pp. 750-759.
Selva Ruiz, David, “La visualización de la música en el videoclip”, Ámbitos: Revista internacional de comunicación, nº 21, 2012, pp. 101-1108.
Tarín Cañadas, Marta, “La narrativa en el videoclip ‘Knives Out’, de Michel Gondry. Un ejemplo de relato en plano secuencia”, Icono 14, vol. 10, nº 2, 2012, pp. 148-167
Voces Fernández, Javier, “La estructura videoclíptica y su inserción en el cine actual: el caso de El gran Lebowski (Joel Coen, 1998)”, Fonseca, Journal of Communication, nº 4, 2012, pp. 23-59.