No. 14 (2017): Monográfico. Filosofía de la cultura audiovisual contemporánea: últimas tendencias
II. Cultura audiovisual en la vida cotidiana / Audiovisual cultures in everyday life

The aesthetics of the uncanny in music videos: the integration of the uncanny in the audiovisual discourse

Anahí Quirós Fernández
Universidad Autónoma de Madrid
Portada número 14 de Bajo Palabra
Published March 1, 2017

Keywords:

Music video, Uncanny, Musical genre, Aesthetics, Freud
How to Cite
Quirós Fernández, A. (2017). The aesthetics of the uncanny in music videos: the integration of the uncanny in the audiovisual discourse. Bajo Palabra, (14), 125–142. https://doi.org/10.15366/bp2017.14.008

Abstract

This work discusses the aesthetics of the uncanny in its relation with music, image and discourse in the context of music videos. Having conducted a theoretical review of the ideas exposed by Sigmund Freud in his opuscule “Das Umheimliche” (1919) and the analysis of musical videos of different genres, two questions arise: in what sense the uncanny is present in these videos? Is the uncanny related to a specific musical genre?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fandos Igado, Manuel, “El vídeo-clip musical”, Comunicar. Revista científica iberoamericana de comunicación y educación. Nº 1, 1993, pp. 96-99.

Freud, Sigmund, “Lo siniestro”, en Hoffman, E. T. A., El hombre de la arena. Precedido de Lo siniestro por Sigmund Freud, Palma de Mallorca, José J. Olañeta Editor, 2008, pp. 9-35.

Santamaría Blanco, María Lourdes, “¿Qué me pasa doctor Freud? Una aproximación a lo siniestro en el arte y la cybercultura, y un epílogo gótico contemporáneo”, Herejía y belleza: Revista de estudios culturales sobre el movimiento gótico, nº 1, 2013, pp. 51-72.

Sedeño Valdellós, Ana María, Realización audiovisual y creación de sentido en la música. El caso del videoclip musical de nuevo flamenco, Tesis doctoral, Universidad de Málaga, 2003.

Sedeño Valdellós, Ana María, “El videoclip como mercanarrativa”, Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, nº 16, 2007, pp. 493-504.

Sedeño Vandellós, Ana María, “El videoclip musical como formato audiovisual publicitario”, Actas del Congreso Comunicação e Cidadania, Braga, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (Universidade do Minho), 2007, pp. 750-759.

Selva Ruiz, David, “La visualización de la música en el videoclip”, Ámbitos: Revista internacional de comunicación, nº 21, 2012, pp. 101-1108.

Tarín Cañadas, Marta, “La narrativa en el videoclip ‘Knives Out’, de Michel Gondry. Un ejemplo de relato en plano secuencia”, Icono 14, vol. 10, nº 2, 2012, pp. 148-167

Voces Fernández, Javier, “La estructura videoclíptica y su inserción en el cine actual: el caso de El gran Lebowski (Joel Coen, 1998)”, Fonseca, Journal of Communication, nº 4, 2012, pp. 23-59.