No. 31 (2022)
Articles

On the aesthetic ideology of the formless: a commentary on the contributions by Adorno and Bataille

Published December 19, 2022

Keywords:

ideology, formless, modernism, materialism, musique informelle.
How to Cite
del Buey Cañas, R. (2022). On the aesthetic ideology of the formless: a commentary on the contributions by Adorno and Bataille. Bajo Palabra, (31), 89–108. https://doi.org/10.15366/bp2022.31.004

Abstract

Abstract: This article is a commentary
on two theoretical contributions regarding
the aesthetic ideology of the formless,
understood as a particular way in
which the opposition between the content
and the form has been constitutive
of aesthetic modernism. The two theoretical
contributions are those pointed out
in Georges Bataille’s L’Informe (1929)
and in T. W. Adorno’s Vers une musique
informelle (1961). In order to analyze
the most relevant theses outlined in both
texts, we will elaborate a critical reading
of Martin Jay’s approach to this question
in his essay Modernism and the retreat
from form (1991).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. & Benjamin, W., Correspondencia: 1928-1940, Madrid, Trotta,

Adorno, T. W., “Vers une musique informelle”, en Escritos musicales I-III, Madrid,

Akal, 2006, pp. 503-549.

Attali, J., Ruidos. Ensayo sobre la economía política de la música, Madrid, Siglo

XXI, 1995.

Bataille, G., La conjuración sagrada. Ensayos 1929-1939, Buenos Aires, Adriana

Hidalgo Editora, 2003.

Bataille, G., OEuvres complètes (Tome 2): Volume 2, Ecrits posthumes (1922-1940),

París, Gallimard, 1970.

Cage, J., Silence: Lectures and Writings. Connecticut, Wesleyan University Press,

Didi-Huberman, G., La ressemblance informe, ou Le gai savoir visuel selon Georges

Bataille, París, Macula, 1995.

Fédida, P., Le Mouvement de l’informe, “La Part de l’OEil”, 10, 1994, pp. 21-27.

Hervás Muñoz, M., Pensar con los oídos: conocimiento y música en la filosofía de

T. W. Adorno, Tesis doctoral, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona,

Horkheimer, M., Gesammelte Schriften XVI: Briefwechsel 1937-1940, Berlin, Fischer

Taschenbuch, 1995.

Jay, M., The Dialectical Imagination. A history of the Frankfurt School and the Institute

of Social Research 1923-1950, Canada, Little Brown and Company, 1973.

Jay, M., Adorno. Massachusetts, Harvard University Press, 1984.

Jay, M., Marxism and Totality: The Adventures of a Concept from Lukács to Habermas,

Berkeley, University of California Press, 1984.

Jay, M., Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural, Barcelona,

Paidós, 2003.

Jay, M., Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo

XX, Madrid, Akal, 2007.

Krauss, R., “Corpus delicti”, October, nº 33, 1985, p. 34.

— 107

Krauss, R. & Bois, Y.-A., Formless: A User’s Guide, Nueva York, MIT Press, 1997.

Macherey, P., “Georges Bataille y la inversión materialista”, en ¿En qué piensa la

literatura?, Bogotá, Siglo del Hombre, 2003, pp. 141-164.

Marasco, R., “Georges Bataille. Aleatory Dialectics”, en The Highway of Despair:

Critical Theory After Hegel, University Press Scholarship Online, 2015, DOI:

7312/columbia/9780231168663.001.0001.

Lacan, J., “Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis”, en El seminario.

Libro 11. Buenos Aires, Paidós, 1986.

Lyotard, J.-F., La condición posmoderna. Informe sobre el saber, Madrid, Cátedra,

Ross, K., El surgimiento del espacio social. Rimbaud y la Comuna de París, Madrid,

Akal, 2018.

Russolo, L., El arte de los ruidos, Buenos Aires, Dobra Robota Editora, 2018.

Schaeffer, P., Tratado de los objetos musicales, Madrid, Alianza, 1988.

Schoenberg, A., El estilo y la idea, Barcelona, Idea Books, 2005.

Stravinsky, I., Poética musical, Barcelona, Acantilado, 2006.

Tenti, G., “Formless”, en International Lexicon of Aesthetics, Milán, Mimesis, vol.

, 2021.

Weiner, P. P., Dictionary of the History of Ideas, Nueva York, Charles Scribner’s

Sons, 1973.

Weingrad, M., “The College of Sociology and the Institute of Social Research”,

New German Critique, Otoño, 2001, Nº. 84.

Xenakis, I., Formalized Music. Bloomington, Indiana University Press, 1971.