No. 28 (2021): Subjects, persons and individuals: studies about individuality
Articles

The generational dimension in the constitution of individual character: Is it possible to speak of a generational habitus?

Jorge Costa Delgado
Universidad de Alcalá
Published December 27, 2021

Keywords:

Generations, Social classes, Habitus, Epistemology of social sciences, Bourdieu, Mannheim
How to Cite
Costa Delgado, J. . (2021). The generational dimension in the constitution of individual character: Is it possible to speak of a generational habitus?. Bajo Palabra, (28), 135–153. https://doi.org/10.15366/bp2021.28.006

Abstract

This article addresses a specific aspect in the configuration of the habitus,
asking whether it is possible to identify
a generational dimension in it. To this
end, I will first comment on the main
epistemological problems posed by the
use of the concept of generation. Subsequently, I will compare them with similar difficulties in the use of the concept
of social class, whose association with the
habitus is fully recognized. At the end of
the article I will present, based on Mauger and Mannheim’s works, a proposal
of a theoretical integration for the use of
the concept of generation, with which I
argue that it is possible to speak of a habitus of generation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, P. (1980). La “jeunesse” n’est qu’un mot. Questions de sociologie. Minuit.

Bourdieu, P. (2008). El sentido práctico. Siglo XXI.

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad.

Paidós.

Costa Delgado, J. (2019). La educación política de las masas. Capital cultural y

clases sociales en la Generación del 14. Siglo XXI.

Gyngell, C. (2015). The Ethics of Human Life Extension: The Second Argument from Evolution. The Journal of Medicine and Philosohpy: A Forum for Bioethics and Philosophy of Medicine, 40, 6, pp. 696-713.

Kohlberg, L. (2010). De lo que es a lo que debe ser. Cómo cometer la falacia naturalista y vencerla en el estudio del desarrollo moral. Prometeo Libros.

Laclau, E. y Mouffe, C. (2015). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Siglo XXI.

Mannheim, K. (1993). El problema de las generaciones. Revista Española de

Investigaciones Sociológicas, 62, pp. 193–242.

Marías, J. (1967). El método histórico de las generaciones, Revista de Occidente.

Martín Criado, E. (1998). Producir la juventud. Crítica de la sociología de la

juventud. Istmo.

Martínez García, J. S. (2017). El habitus. Una revisión analítica. Revista Internacional de Sociología, 75 (3), e074 DOI: http://dx.doi.org/10.3989/

ris.2017.75.3.15.115

Mauger, G. (2011). Préface de la deuxième édition y Postface. En K. Mannheim: Le problème des générations. Armand Colin.

Mauger, G. (2015). Âges et générations. La Découverte.

Oakley, A. (1972). Sex, Gender and Society. Temple Smith.

Ortega y Gasset, J. (2004-2010). Obras Completas. Tomos I-X, Taurus/Fundación Ortega y Gasset.

Passeron, J.-C. (2006). Le raisonnement sociologique. Un espace non-poppérien de

l’argumentation. Albin Michel

Piaget, J. (1979). Seis estudios de psicología. Seix Barral.

Sapiro, G. (2019). “Rethinking the Concept of Autonomy for the Sociology of

Symbolic Goods”. Biens Symboliques /Symbolic Goods, 4.

Wright, E. O. (2014). Construyendo utopías reales. Akal.

Wright, E. O. (2018). Comprender las clases sociales. Akal.