No. 7 (2023)
Artículos

Origins and evolution of detective fiction in Spanish television series (1956-2016)

Pablo Sánchez Blasco
Universidad de El Cairo
Bio
Published December 22, 2023

Keywords:

fiction, television formats, detective, series, TVE history
How to Cite
Sánchez Blasco, P. (2023). Origins and evolution of detective fiction in Spanish television series (1956-2016). ACTIO NOVA: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (7), 174–202. https://doi.org/10.15366/actionova2023.7.008

Abstract

Detective fiction has had a difficult integration in the panorama of Spanish literature until well into the twentieth century. Rare in the novelistic trends of Francoism and sporadic in the film industry, it went through even greater difficulties in the TV fictions initiated in 1957 by RTVE. This article aims to establish a timeline of the origins and evolution of this genre from the first emissions of the public broadcaster until 2016, when the industry changes with the arrival of webseries and new streaming platforms. Spanish fictions never adopted the format of the American procedurals that triumphed among the public. The first TV series approached the genre with its own features caused by the circumstances of its time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert, Antonio (1994): «Serie negra», en Diario El País, 1 de marzo: https://elpais.com/diario/1994/03/01/radiotv/762476431_850215.html (último acceso: 05-06-2023)

Álvarez Maurín, María José (2012): «Transferencia y recepción de la novela y cine negro en España», en Juan J. Lanero Fernández, José Luis Chamosa (coords.) (2012): Lengua, traducción, recepción: en honor de Julio César Santoyo, 2, León, Universidad de León: 17-42.

Baget Herms, José María (1993): Historia de la televisión en España (1956-1975), Barcelona, Play-Back.

Balibrea, Mari Paz (2002): «La novela negra en la transición española como fenómeno cultural: una interpretación», en IBEROAMERICANA 2(7): 111-118.

Barrientos, Mónica (2012): «La apuesta por las series de calidad en TVE desde la respuesta de la audiencia», en Miguel Ángel Casado del Río, Juan Carlos Miguel de Bustos, Patxi Azpillaga Goenaga, Ramón Zallo Elguezabal, Edorta Arana Arrieta, Josu Amezaga Albizu (coords.): Crisis y políticas: la radiotelevisión pública en el punto de mira. II Congreso Internacional de Comunicación Audiovisual y Publicidad, Bilbao, Universidad del País Vasco: 615-631.

Canós Cerdá, Elvira (2015): Los originales de ficción en soporte electrónico de TVE entre 1964 y 1975: conformación y evolución histórica [Tesis doctoral, Universidad Cardenal Herrera-CEU].

Canós Cerdá, Elvira; José Martínez Sáez (2016): «La ficción seriada de TVE entre 1956 y 1989», en Index Comunicación, 6(2): 191-214.

Cascajosa, Virino, Concepción (2015): «Formas y contenidos: las estructuras narrativas de la ficción televisiva en España», en Belén Puebla Martínez, Nuria Navarro Sierra, Elena Carrillo Pascual (coords) (2015): Ficcionando en el siglo XXI: la ficción televisiva en España, Madrid, Icono 14: 15-32.

Colmeiro, José F. (1994): La novela policiaca española: teoría e historia crítica, Barcelona, Anthropos.

Coma, Javier (1986): Diccionario de la novela negra norteamericana, Barcelona, Anagrama.

Coma, Javier (1990): Diccionario del cine negro, Barcelona, Plaza & Janés.

Diego, Patricia (2010): La ficción en la pequeña pantalla. 50 años de series en España, Pamplona, Eunsa.

Dowler, Ken (2016): «Polices Dramas on Television», en Rafter, Nicole; Michelle Brown (eds.) (2016): The Oxford Encyclopedia of Crime, Media, and Popular Culture, Oxford, Oxford University Press: 1-22.

El País (1993): «“Alta tensión”, nueva serie policiaca, sustituirá en La 2 a “Los cuentos de Borges”», en Diario El País, 29 de junio: https://elpais.com/diario/1993/06/29/radiotv/741304803_850215.html (último acceso: 05-06-2023).

Galán Fajardo, Elena (2007): «Construcción de género y ficción televisiva en España», en Comunicar, 28: 229-236.

García de Castro, Mario (2002): La ficción televisiva popular: una evolución de las series de televisión en España, Barcelona, Gedisa.

García de Castro, Mario (2008): «Los movimientos de renovación de las series televisivas españolas», en Comunicar, 30, v. XV: 147-153.

García Serrano, Federico (1996): «La ficción televisiva en España: del retrato teatral a la domesticación del lenguaje cinematográfico», en Archivos de la Filmoteca, 23-24: 71-86: https://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/333 (último acceso: 23-06-2023).

Gómez Martínez, Pedro J. (2015): «La dramedia: rasgos diferenciadores y su proceso creativo», en Belén Puebla Martínez, Nuria Navarro Sierra, Elena Carrillo Pascual (coords.) (2015): Ficcionando en el siglo XXI: la ficción televisiva en España, Madrid, Icono 14: 175-190.

González de Garay, Beatriz (2012): «Hacia una contextualización histórico-cultural de Brigada Central (TVE 1: 1989): leyendo la transición democrática en España en el drama televisivo de calidad y el género policiaco», en Área abierta, 12(2), 1-17.

Lacalle Zalduendo, Charo (2016): «Traduttore, Traditore? La adaptación televisiva de “Las aventuras de Pepe Carvalho” (Adolfo Aristarain)», en UNED Revista Signa, 25: 667-683.

Luque Carreras, José A. (2015): El cine negro español, Madrid, T&B Editores.

Martín Cerezo, Iván (2006): Poética del relato policiaco, Murcia, Universidad de Murcia.

Medina, Elena (2000): Cine negro y policiaco español de los años cincuenta, Barcelona, Laertes.

Memba, Javier (2019): El cine negro español. Del Spanish Noir al policiaco actual, Madrid, JC Clementine.

Navarro, Antonio José (2020): La edad de oro del cine policíaco español (1950-1963), Madrid, Calamar.

Palacio, Manuel (2001): Historia de la televisión en España, Barcelona, Gedisa.

Palacio, Manuel (ed.) (2006): Las cosas que hemos visto: 50 cosas y más de TVE, Madrid, Instituto RTVE.

Palacios, Jesús (2011): «Los infinitos colores del noir», en Jesús Palacios (ed.) (2011): Neonoir. Cine negro americano moderno, Madrid, T&B Editores: 9-15.

Paredes Núñez, Juan (ed.) (1989): La novela policiaca española, Granada, Universidad de Granada.

Puebla Martínez, Belén; Nuria Navarro Sierra, Elena Carrillo Pascual (coords) (2015): Ficcionando en el siglo XXI: la ficción televisiva en España, Madrid, Icono 14.

Resina, Joan Ramón (1997): El cadáver en la cocina. La novela criminal en la cultura del desencanto, Madrid, Anthropos.

Romero Santos, Rubén (2015): «Mucha policía, mucha diversión: la ficción criminal en la ficción española», en Belén Puebla Martínez, Nuria Navarro Sierra, Elena Carrillo Pascual (coords.) (2015): Ficcionando en el siglo XXI: la ficción televisiva en España, Madrid, Icono 14: 261-276.

Sánchez Trigos, Rubén; Edisa Mondelo González, Andrés Peláez Paz (2015): «Un nuevo modelo de series fantásticas en la ficción televisiva», en Belén Puebla Martínez, Nuria Navarro Sierra, Elena Carrillo Pascual (coords.) (2015): Ficcionando en el siglo XXI: la ficción televisiva en España, Madrid, Icono 14: 271-299.

Silvestri, Laura (2001): Buscando el camino: reflexiones sobre la novela policiaca en España, Madrid, Bercimuel.

Smith, Paul Julian (2007): «Crime Scenes: Police Drama on Spanish Television», en Journal of Spanish Cultural Studies, 8(1): 55-69.

Tous Rovirosa, Anna (2019): «El género policíaco en la ficción española (1990–2010): el auge de las cadenas privadas y los valores conservadores», en Journal of Spanish Cultural Studies, 20(4): 483-503.

Tous Rovirosa, Anna; Tatiana Hidalgo-Marí; Luis Fernando Morales-Morante (2020): «Serialización de la ficción televisiva: el género policiaco español y la narrativa compleja. Cadenas generalistas (1990–2010)», en Palabra Clave, 23(4): 1-34.

Vilches, Lorenzo (coord.); Rosa Berciano; Charo Lacalle; Sonia Algar; Sara Polo (2000): «Informe Eurofiction 1999: Menos familia y más policía», Zer: Revista de estudios de comunicación, 5(9): 27-59.

Vilches, Lorenzo (coord.); Rosa Berciano; Charo Lacalle; Sonia Algar; Sara Polo (2001): «Informe Eurofiction 2000: Entre la innovación y el conformismo», Zer: Revista de estudios de comunicación, 6(11): 35-45.