No. 48 (2020)
Dossier: Cultura audiovisual, cine y educación

Audiovisual Culture Within the Education System’s Vocational Education and Training

Luis García Domínguez
IES Puerta Bonita de Madrid
Bio
Portada del número 48 de la revista Tarbiya
Published December 22, 2020

Keywords:

Vocational education and training, Curricular competencies, Communication industries, Education system, Teacher training, Active methodologies, Professional orientation
How to Cite
García Domínguez, L. (2020). Audiovisual Culture Within the Education System’s Vocational Education and Training. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (48), 73–85. https://doi.org/10.15366/tarbiya2020.48.004

Abstract

Starting from a short description of the Vocational Education and Training (VET) System in Spain and from the key elements of its functioning, that is, professional qualifications and VET degrees, we will explain which specific studies are directly linked to audio-visual training and other related sectors. The next step will be to describe the training objectives of the audio-visual teachings in VET. Furthermore, we will analyse the main aspects, the keys, the conflicts, and the improvement points of these audio-visual studies in VET. Some examples of the afore-mentioned aspects are: the current demand by students, the offer of these studies in VET centres and the career opportunities. In addition to all this, this article contains a reflection on methodologies, teaching abilities, resources used in VET within this professional branch, the adequacy of teachers’ profile and the participation of companies in students’ training. At the end, there will be a general discussion on whether it is necessary to include audio-visual culture as a cross-curricular competence in other VET degrees that are not particularly related to audio-visual communication sectors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOE (1970). Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa.

BOE (1990). Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE). https://www.boe.es/eli/es/lo/1990/10/03/1

BOE (2002). Ley Orgánica 5/2002, de 19 de junio, de las Cualificaciones y de la Formación Profesional. https://www.boe.es/eli/es/lo/2002/06/19/5/con

BOE (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE).

CONSEJO DE LA UNIÓN EUROPEA (2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente (Texto pertinente a efectos del EEE) (2018/C 189/01). Diario Oficial de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=SV#:~:text=Hecho%20en%20Bruselas%2C%20el%2022%20de%20mayo%20de%202018.&text=Antecedentes%20y%20objetivos-,Toda%20persona%20tiene%20derecho%20a%20una%20educaci%C3%B3n%2C%20una%20formaci%C3%B3n%20y,transiciones%20en%20el%20mercado%20laboral.

CONSEJO ESCOLAR DE LA COMUNIDAD DE MADRID (2020). Informe 2020 sobre el sistema educativo en la Comunidad de Madrid. Curso 2018-2019. Madrid. https://www.comunidad.madrid/publicacion/1354812215401

ELDIARIO.ES (2019). El Gobierno obligará también a cotizar por los 725.000 estudiantes de FP que hacen prácticas. eldiario.es, 12 de enero de 2019. https://www.eldiario.es/sociedad/cotizacion-seguridad-social-fp_1_1757416.html

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y FORMACIÓN PROFESIONAL (2020). Qué es una competencia profesional. En Todofp.es. https://www.todofp.es/acreditacion-de-competencias/informacion-general/que-es-competencia-profesional.html

SNCFP (2020). Catálogo Nacional de Cualificaciones Profesionales. Ministerio de Educación y Formación Profesional. http://incual.mecd.es/documents/35348/80300/CNCP_listadoQ.pdf/

VALNALÓN, CENTRO VALNALÓN DEL PRINCIPADO DE ASTURIAS (2020). Objetivos. http://www.valnaloneduca.com/eie/cont/objetivos

ZAFRA, R. (2017). El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama.