No. 47 (2019): Espacios y Educación
Articles

(Some) INCLUSIVE childhood & Youth projects in REINA SOFÍA MUSEUM

Published December 18, 2019

Keywords:

Accesibility, Education, Museums, Childhood, Jouth, Inclusion
How to Cite
Aparicio Mainar, E. (2019). (Some) INCLUSIVE childhood & Youth projects in REINA SOFÍA MUSEUM. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (47), 13–28. https://doi.org/10.15366/tarbiya2019.47.001

Abstract

This paper shows how accessibility educational programs conceived from the perspective of design for all, favor the inclusive and plural approach of the Reina Sofía National Center of Art Museum diverse public. A benchmark of inclusion and good practices that has managed to transform itself with the participatory pedagogical innovations and the human teams that have constituted it, during the last decade. The contribution of particular experiences allows to follow the trajectory of inclusive activities, focused on childhood and youth, from formal education to more experimental expressive and communication forms such as music, dance, theater or circus. And discover how through the medium and long-term participatory projects, the need has been generated to make this inclusion like a transversal element that transcends educational actions, transforms architectural spaces and grows in the concept of a social museum in an integral way the visibility and normalization universal accessibility and culture for all people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNHEIM, R. (2002). Arte y percepción visual. Alianza Forma, núm. 3. Madrid.

BELVER, M.; MORENO, C. Y NUERE, S. (Eds.) (2005). Arte infantil en contextos contemporáneos. Madrid: Eneida.

BYRNE, D. (2005). Social Exclusion. Nueva York: Open UniversityPress.

BOHRN, D. (2002). Sobre la creatividad. Barcelona: Kairos.

BOSCH, E. (1998). El placer de mirar. El museo del visitante. Barcelona: Editorial Actar.

DOOD, J. Y SANDELL, R. (Eds.) (2001). Including Museums: Perspectives on Museums, Galleries and Social Inclusion. Leicester: RCMG.

JACOB, MJ.; BAAS, J. (2010). Learning Mind: Experience into Art. Chicago: University of California Press.

LIDÓN BELTRÁN, C. (1995). Estrategias para un desarrollo cognitivo a través de la apreciación artística. Arte, Individuo y Sociedad, n° 7. Págs. 21-30. Universidad Complutense de Madrid.

SASTRE DE BLAS, M. (2016). Tesis doctoral “El proceso simbólico y la construcción del sujeto, a partir de la relación adulto-niño. Desarrollo como revolución”. Universidad Complutense de Madrid.

LÓPEZ MELERO, M. (2003). El proyecto Roma. Una experiencia de educación en valores. Málaga: Ediciones Aljibe.

LÓPEZ MELERO, M. (2015). Construyendo la transformación social del Aprendizaje. Actuar para una educación justa. XIV Fórum de la Enseñanza Madrileña. Madrid: Federación de Enseñanza de Comisiones Obreras.

LUZURIAGA, I. (2008). La inteligencia contra sí misma. El niño que no aprende. Madrid: Biblioteca Nueva.

VIGOTSKY, L.S. (2007). La imaginación y el arte en la infancia. Madrid: Akal.

VV.AA. (2015). Conect@. Un proyecto de colaboración entre personas con diferentes capacidades para promover la plena accesibilidad a la cultura. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

VV.AA. (2019). Repensar los Museos. III Congreso Internacional Los Museos en la Educación. Madrid: Museo Nacional Thyssen-Bornemisza.

WINNICOTT, D.W. (1976). Realidad y Juego. Barcelona: Gedisa.

WEBS:

http://www.museoreinasofia.es/educacion/accesibilidad

http://www.culturaaccesible.es/

https://www.msssi.gob.es/ssi/discapacidad/docs/estrategia_cultura_para_todos.pdf