Keywords:
LOMLOE. Primary education. Learning situations. Musical education. Curriculum.Abstract
This article analyzes the relationship and importance of learning situations in music education during the primary education stage, highlighting its role as an essential tool for the comprehensive development of students. Based on an analysis of the LOMLOE curricular proposal, the elements that make it up are examined from a contemporary perspective, covering methodological planning, didactic projection and the objectives of music education at this stage.
Learning situations are articulated under the principle of activity, which acts as a regulator of musical dynamics in the classroom and promotes the active participation of students. This approach is based on the contributions of the great pedagogues of the 20th century, such as Zoltán Kodály, Carl Orff, Émile Jaques-Dalcroze and others, whose pedagogical theories are reinterpreted and contextualized in the current curricular proposal.
The article also highlights how these learning situations contribute to developing musical and transversal skills, promoting creativity, critical thinking, teamwork and cultural appreciation. Likewise, its ability to link music with the sociocultural environment of students is highlighted, guaranteeing meaningful learning experiences aligned with the principles of the new educational regulations.
Downloads
References
ALARCÓN OROZCO, E. Y REGUERO GONZÁLEZ, M.J. (2018). La triple función del docente en situaciones de aprendizaje cooperativo. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(2), 63–75. https://doi.org/10.18239/ensayos.v33i2.1576
ÁLVAREZ, I. (2005). Evaluación como situación de aprendizaje o evaluación auténtica. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, (45), 45–68.
ARVIDE, S. (1992). Exploring Orff. Schott.
COLL, C. (2007). El bàsic imprescindible i el bàsic desitjable: un eix per a la presa de decisions curriculars en l’educació básica. En C. Coll (Dir.), Currículum i ciutadania. El què i el per a què de l’educació escolar (pp. 227–247). Editorial Mediterrània.
COLL, C. (2009). Los enfoques curriculares basados en competencias y el sentido de aprendizaje escolar. Conferencia presentada en el X Congreso Nacional de Investigación Educativa, Congreso Mexicano de Investigación Educativa COMIE, Veracruz, México, 21-25 de septiembre de 2009. Recuperado el16?11?2024 de https://bit.ly/2ZdupBo
COLL, C. Y MARTÍN, E. (2006). Vigencia del debate curricular. Aprendizajes básicos, competencias y estándares. PRELAC, 3, 6–27.
COLL SALVADOR, C., Y MARTÍN ORTEGA, E. (2021). La LOMLOE, una oportunidad para la modernización curricular. Avances En Supervisión Educativa, (35). https://doi.org/10.23824/ase.v0i35.731
CHAN, M. Y TIBURCIO, A. (2000). Guía para el Diseño de Materiales Educativos Orientados al Aprendizaje Autogestivo. INNOVA.
DELORS, J. (Pres.) (1996). La Educación encierra un tesoro, informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Ediciones UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa
ESTEBAN BARA, F., Y GIL CANTERO, F. (2022). Las finalidades de la educación y la LOMLOE. Revista española de pedagogía, 80(281), 13–29. https://doi.org/10.22550/REP80-1-2022-04
FEO MORA, R.J. (2018). Diseño de situaciones de aprendizaje centradas en el aprendizaje estratégico. Tendencias Pedagógicas, 31, 187–206. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.011
HEMSY DE GAINZA, V. (2004). La educación musical en el siglo XX. Revista Musical Chilena, 58(201), 74–81. Recuperado de https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/12449
LÓPEZ RUPÉREZ, F. (2022). El enfoque del currículo por competencias. Un análisis de la LOMLOE. Revista española de pedagogía, 80(281), 161–174. https://doi.org/10.22550/REP80-1-2022-05