No. 50 (2022): Superando el bucle educativo: hacia la renovación didáctica en la lengua y la literatura y su relación con los nuevos entornos de aprendizaje
Articles

Digital reading and its concepts: an analytical proposal from Grounded Theory

Concepción López-Andrada
Universidad de Extremadura
Published December 21, 2022

Keywords:

Digital Reading, Qualitative methodology, Digital reading, Innovation
How to Cite
López-Andrada, C. (2022). Digital reading and its concepts: an analytical proposal from Grounded Theory. Tarbiya, Revista De Investigación E Innovación Educativa, (50), 149–161. https://doi.org/10.15366/tarbiya2022.50.006

Abstract

Digital reading is a growing phenomenon due to the vast amount of information available on the Internet and the ease of access offered by mobile devices and reading apps. This article examines the methodological approach and analytical development of Grounded Theory to investigate how university students experience and construct meanings through screen reading. Digital reading involves the use of information technology to access texts digitally and can have significant implications for the way individuals acquire and process information. This article presents a provisional proposal for research on reading in its broader definition. It is necessary to carry out research that allows for the analysis of digital reading from different contexts and objectives, specifically, this work analyzes and theoretically grounds the starting point of the emerging category instrumental reading in relation to the circulation of knowledge and the impact of digital reading on learning and the development of reading skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAL, M. (2002). Conceptos viajeros en las humanidades. Estudios visuales. Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, 3, 28–77.

BELTRÁN, J. (1985). El trabajo científico. Alianza.

BONILLA-GARCÍA, M.Á. Y LÓPEZ-SUÁREZ, A.D. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de moebio, 57, 305–315. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006

CARAVANTES LÓPEZ DE LERMA, G.M. Y BOTIJA YAGÜE, M.M. (2022). MAXQDA y su aplicación a las Ciencias Sociales: un estudio de caso comparado sobre vulnerabilidad urbana. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 29(1), 48–83. https://doi.org/10.14198/ALTERN.19435

CHARMAZ, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Sage.

CHARMAZ, K. Y THORNBERG, R. (2021). The pursuit of quality in grounded theory. Qualitative research in psychology, 18(3), 305–327. https://doi.org/10.1080/14780887.2020.1780357

CHARTIER, R. (2000). La lectura y los lectores en el mundo moderno. Taurus.

COLÁS BRAVO, P. (1998). Ciencias sociales y ciencias de la información: convergencias y divergencias. Universidad de Salamanca.

CONNELL, R. (2014). The sociology of gender in Southern perspective. Current Sociology, 62(4), 550–567. https://doi.org/10.1177/0011392114524510

CRESWELL, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Education.

DENZIN, N.K. Y LINCOLN, Y.S. (2012). Handbook of qualitative research. Sage.

GLASER, B.G. Y STRAUSS, A.L. (2017). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Routledge.

JIMÉNEZ-DOMÍNGUEZ, J.M. (1999). La hermenéutica como teoría y método en el análisis de la realidad social. Cuadernos de información y comunicación, 4, 183–211.

KRESS, G. (2003). Literacy in the new media age. Routledge.

LÚQUEZ DE CAMACHO, P. Y FERNÁNDEZ DE CELAYARÁN, O. (2016). La teoría fundamentada: precisiones epistemológicas, teórico-conceptuales, metodológicas y aportes a las ciencias. Cumbres, 2(1), 101–114. https://doi.org/10.48190/cumbres.v2n1a6

OCAMPO GONZÁLEZ, A. (2018). Lectura como método. En A. Ocampo González (Coord.), Enseñanza del Español como L2 en clave inclusiva. Articulaciones didácticas para la multiplicidad de diferencias (pp. 98–191). Ediciones CELEI.

OCAMPO GONZÁLEZ, A. Y LÓPEZ-ANDRADA, C. (2019). Lecturas de la multiplicidad: para una articulación del derecho a la lectura en clave relacional. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 33, 79–92. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.33.06

SAMPIERI, R.H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.

SMITH, D.E. (2016). The everyday language of white racism. John Wiley & Sons.

STRAUSS, A. Y CORBIN, J. (2016). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

TRINIDAD REQUENA, A., CARRERO PLANES, V. Y SORIANO MIRAS, R.M. (2006). Teoría fundamentada “grounded theory”: La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Centro de Investigaciones Sociológicas.