Keywords:
ICT, Educative models, Critical thinking, Algorithmic thinking, Semantic thinkingAbstract
ICT didn’t come out from teaching, they bounced into it. This irruption has caused a set of abnormalities related with teaching contents, tools and evaluation systems. Social changes demand a change in teaching paradigm. The purpose here is to analyze pillars upon which building up this new paradigm. It affects to investigation capability, dealing with contents and evaluation procedures. Common perspective in the study of ICT roll in teaching is how they have incorporated new tools. Another perspective, maybe more essential for this change, is taken here: how to convert ICT in a subject of reflection and thought for learners and students.
Downloads
References
BINDÉ, J. (Dir.) (2005). Hacia las sociedades del conocimiento: informe mundial de la UNESCO. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141908
CASTELLS, M. (1999). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Alianza.
DRUCKER, P.F. (1969). The Age of Discontinuity. Harper & Row.
GUZMÁN GAMES, F.J. Y LÓPEZ AGUILAR, A. (2016). El paradigma tecnológico en la educación: Limitaciones, alcances y retos del diseño curricular. Revista Tecnología y Diseño, 5, 31–39
FREE SOFTWARE ASSOCIATION (1989). What is Freesoftware? Accesible en: http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.en.html
HEIDENREICH, M. (2003). Die Debatte um die Wissensgesellschaft. En Böschen, S. y Schulz-Schaeff, I. (eds.). Wissenschaft in der Wissensgesellschaft. Westdeutscher Verlag. Citado en Krüger (2006).
KRÜGER, K. (2006). El concepto de ‘sociedad del conocimiento’. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, XI(683). Recuperado de: http://www.ub.edu/geocrit/b3w-683.htm
KURZWEIL, R. (2006). Singularity is near: When Humans transcend Biology. Penguin.
LATORRE, J.I. (2019). Ética para máquinas. Ariel.
NICOLELIS, M.A. (2015). The Relativistic Brain: How it works and why it cannot be simulated by a Turing machine. Kios Press.
PAPERT, S. (1987). Computer Criticism vs. Technocentric Thinking. Educational Researcher, 16(I). Recuperado de: http://www.papert.org/articles/ComputerCriticismVsTechnocentric.html
PINKER. S. (2003). La tabla rasa. Paidós.
SIEMENS, G. (2005). Conectivismo: Una teoría de la enseñanza para la era digital. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning 2(10).
SIGALÉS CONDE, C., MOMINÓ, J.M. Y BADIA GARGANTE, A. (2009). La integración de internet en la educación escolar española. Universitat Oberta de Catalunya. Accesible en: https://www.uoc.edu/in3/integracion_internet_educacion_escolar/esp/pdf/informe_escuelas.pdf
DE VEGA, M. (1984). Introducción a la psicología cognitiva. Alianza.