No. 49-50 (2019)
Articles

Ukamau Before Ukamau? New Approaches to Film History in 1960s Bolivia

Portada el número 49-50: Ukamau abigarrado
Published July 15, 2020

Keywords:

Ukamau Group, Jorge Sanginés, Bolivian cinema, Latin American cinema, indigenous media
How to Cite
WOOD, D. M. J. . (2020). Ukamau Before Ukamau? New Approaches to Film History in 1960s Bolivia. Secuencias, (49-50), 15–32. https://doi.org/10.15366/secuencias2019.49-50.001 (Original work published July 3, 2020)

Abstract

This article analyses the work carried out in promoting, historizing, producing and exhibiting cinema in early 1960s Bolivia by the group of filmmakers who would go on to establish the Ukamau Group towards the end of that decade. Firstly, it discusses the implications of the use of the term «Ukamau Group» by the filmmakers themselves and by the scholarly community as a way of historicizing and periodising a crucial episode in Bolivian film history. Subsequently, it proposes a reading of the film activities of Jorge Sanjinés and his collaborators that demonstrates the cultural, political, and aesthetic linkages between the film culture of early-1960s Bolivia and broader national and transnational forms of conceiving cinema. Finally, the article argues for the development of new, de-centred approaches to the study of such material that transcends canonical or auteur-centred versions of film history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACLAND, Charles y WASSON, Haidee (eds.), Useful Cinema (Durham, Duke University Press, 2011). https://doi.org/10.1215/9780822394167

AIMARETTI, María, «Mirada-límen y memoria heterogénea: Acerca de La nación clandestina (Jorge Sanjinés, 1989)» (Secuencias. Revista de Historia de Cine, n.º 42, 2015), pp. 127-154.

AITKEN, Ian, European Film Theory and Cinema: a critical introduction (Bloomington, Indiana University Press, 2001).

ARNHEIM, Rudolf, El cine como arte (Buenos Aires, Ediciones Infinito, 1971 [1933]).

BALÁZS, Béla, El film: evolución y esencia de un arte nuevo (Buenos Aires, Losange, 1957).

BAZIN, André, ¿Qué es el cine? (Madrid, Rialp, 1960).

B.E.C., «Revolución, síntesis de la tragedia del pueblo boliviano» (Presencia, 21 de junio de 1964).

EISENSTEIN, Sergei, Film Form (Londres, Dobson Books, 1963).

FLORES, Silvana, El Nuevo Cine Latinoamericano y su dimensión continental: regionalismo e integración cinematográfica (Buenos Aires, Imago Mundi, 2013).

GARCÍA ESPINOSA, Julio, «Por un cine imperfecto», en Hojas de cine: testimonios y documentos del nuevo cine latinoamericano, vol. 3, Centroamérica y el Caribe (México D. F., Secretaría de Educación Pública/Fundación Mexicana de Cineastas/Universidad Autónoma Metropolitana, 1988 [1969]), pp. 63-77.

GARCÍA PABON, Leonardo, «The Clandestine Nation: Indigenism and National Subjects of Bolivia in the Films of Jorge Sanjinés» (Jump Cut, n.º 44, septiembre de 2001).

GUMUCIO DRAGON, Alfonso, Historia del cine boliviano (México D. F., Filmoteca UNAM, 1983).

-, Luis Espinal y el cine (La Paz, Plural, 2014 [1986]).

-, «Jorge Ruiz (Bolivia)», en Paulo Antonio Paranaguá (ed.), Cine documental en América Latina (Madrid, Cátedra, 2003), pp. 141-149.

HANLON, Dennis, Moving Cinema: Bolivia's Ukamau and European Political Film, 1966-1989 (Tesis Doctoral, University of Iowa, 2009).

HARDMAN, M. J., VÁSQUEZ, Juana y YAPITA, Juan de Dios, Aymara: compendio de estructura fonológica y gramatical (La Paz, Instituto de Lengua y Cultura Boliviana, 1988).

HULEU, Jean-René, RAMONET, Ignacio and TOUBIANA, Serge, «Entretien avec Jorge Sanjinés» (Cahiers du Cinéma, n.º 253, octubre-noviembre de 1974), pp. 6-21.

KING, John, «Cinema in Latin America», en John King (ed.), The Cambridge Companion to Modern Latin American Culture (Cambridge/Nueva York, Cambridge University Press, 2004), pp. 282-313. https://doi.org/10.1017/CCOL0521631513.013

LEÓN FRÍAS, Isaac, El nuevo cine latinoamericano de los años sesenta: entre el mito político y la modernidad fílmica (Lima, Universidad de Lima, 2013).

MARIACA ITURRI, Guillermo and SOUZA CRESPO, Mauricio (eds.), 12 Películas Fundamentales de Bolivia (La Paz, Universidad Mayor de San Andrés/Ministerio de Culturas, 2014).

MARTIN, Michael T. (ed.), New Latin American Cinema, (Detroit, Wayne State University Press, 1997).

MESA GISBERT, Carlos, «Óscar Soria» (Notas Críticas de la Cinemateca Boliviana, n.º 54), pp. 1-22.

-, La aventura del cine boliviano, 1952-1985 (La Paz, Editorial Gisbert, 1985).

MESTMAN, Mariano y ORTEGA, María Luisa, «Grierson and Latin America: Encounters, Dialogues and Legacies», en Deane Williams and Zoë Druick (eds.), The Grierson Effect: tracing documentary's international movement (London, BFI, 2014), pp. 223-238. https://doi.org/10.1007/978-1-84457-845-0_15

NAVITSKI, Rielle, «The Cine Club de Colombia and Postwar Cinephilia in Latin America: Forging Transnational Networks, Schooling Local Audiences» (Historical Journal of Film, Radio and Television, 2018). https://doi.org/10.1080/01439685.2018.1453993

PAULOVICH, «Revolución es un conmovedor poema de nuestra cinematografía» (Presencia, 22 de junio de 1964), p. 6.

PICK, Zuzana, The New Latin American Cinema: a continental project (Austin, University of Texas Press, 1993).

RODRÍGUEZ, Mikel Luis, «ICB: el primer organismo cinematográfico institucional en Bolivia (1952-1967)» (Secuencias. Revista de Historia del Cine, n.º 10, 1999), pp. 23-37.

-, «El arte de las imágenes móviles» (Arte: Revista del Consejo Nacional de Arte, vol. 1, n.º 1-2, 1961), pp. 90-92.

SANJINÉS, Jorge y Grupo Ukamau, Teoría y práctica de un cine junto al pueblo, 2nd ed. (México D.F., Siglo Veintiuno, 1979).

SANJINÉS, Jorge y SORIA GAMARRA, Óscar, «Nuestro cine en visión crítica» (Nova, vol. II, n.º 14, septiembre de 1963), p. 6.

SCHIWY, Freya, Indianizing Film: Decolonization, the Andes, and the Question of Technology (New Brunswick, New Jersey/Londres, Rutgers University Press, 2009).

SEGUÍ, Isabel, «Auteurism, Machismo-Leninismo, and Other Issues: Women's Labor in Andean Oppositional Film Production» (Feminist Media Histories, vol. 4, n.º 1, invierno de 2018), pp. 11-36. https://doi.org/10.1525/fmh.2018.4.1.11

WOOD, David M. J., «Indigenismo and the Avant-garde: Jorge Sanjinés' Early Films and the National Project» (Bulletin of Latin American Research, vol. 25, n.º 1, 2006), pp. 63-82. https://doi.org/10.1111/j.0261-3050.2006.00153.x

-, El espectador pensante: el cine de Jorge Sanjinés y el Grupo Ukamau (México D.F./Medellín: UNAM/La Carreta, 2017).

YAPITA, Juan de Dios, Curso de Aymara Paceño (St. Andrews, University of St. Andrews-Institute of Amerindian Studies, 1991).