No. 46 (2017)
Articles

A First Approach to the Figure of Carmen Prada, film Journalist and Businesswoman in Madrid during the 1920s

Víctor Rivas Morente
Universidad Rey Juan Carlos
Bio
Published May 3, 2019

Keywords:

criticism, history of cinema, silent movies, cinema of the 1920s, journalism, woman.
How to Cite
Rivas Morente, V. (2019). A First Approach to the Figure of Carmen Prada, film Journalist and Businesswoman in Madrid during the 1920s. Secuencias, (46). https://doi.org/10.15366/secuencias2017.46.003

Abstract

 The aim of this article is to make Carmen Prada known. A film journalist who wrote in the Madrid press bet­ween 1918 and 1921 under the alias of ‘Duchess Borelli’, Prada will be later the manager of two important ci­nema theatres in the capital. In this text I will focus on her journalistic work. In order to cover all her writings, I have carried out a first reading of her articles and selected the most relevant to make known her insightful and complex knowledge of the cinema of her time. Insightful, because Carmen Prada made use of any press format to promote cinema, from the omnipresent newsletter of those times to the interview or the opinion article, where she demonstrated an extensive knowledge of film. Complex, because in all her writings she co­vers all types of film-related topics: not only the relatively brief film review, or the usual star propaganda, but she also reflects on interesting aspects from the study of film reception, film aesthetics, the work of directors and writers, the behaviour of audiences in the cinema theatre, or the work of film critics. The latter turns Carmen Prada one of the main references of film criticism in Madrid and a fundamental agent to understand that complex segment of film historiography which is the study of film reception.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, L., «De arañas y moscas: la formación del sistema cine y los principios de la distribución cinematográfica en España» (Archivos de la Filmoteca, n.º 66, 2008), pp. 131-145.

Anónimo, «Las profesoras de taquigrafía y mecanografía» (El Mundo Taquigráfico, n.º 167, 15-02-1914), pp. 33-39.

—, «Profesoras de taquigrafía» (La Vanguardia, 18-02-1914), p. 10.

—, «Notas locales» (La Vanguardia, 14-01-1918), p. 6.

—, «De enseñanza nacional» (La Vanguardia, 21-08-1924), p. 16.

—, «Varios actos de propaganda política y social» (El Sol, 31-01-1933).

—, «Actos de propaganda política» (La Libertad, 31-01-1933).

—, «Vida docente» (La Vanguardia, 16-10-1936), p.8.

—, «Comunicados» (Solidaridad Obrera, 11-12-1937), p. 7.

Binimelis, M., «Perspectivas teóricas en torno a la representación de las mujeres en el cine: una breve aproximación histórica» (Secuencias, n.º 42, 2015), pp. 9-34, dis¬ponible en http://dx.doi.or/10.15366/secuencias2016.42.001>.

Dall’Asta, M., «El serial», en Historia mundial del cine. Vol. 1. Estados Unidos. Tomo 1 (Madrid, Akal, 2011), pp. 251-273.

Duquesa de Borelli, «Hojas sueltas de mi álbum» (El Día, 18-11-1918), p. 4.

—, «Hojas sueltas de mi álbum» (El Día, 30-12-1918), p. 4.

—, «Páginas cinematográficas» (El Fígaro, 26-05-1919), p. 2.

—, «Páginas cinematográficas» (El Fígaro, 31-08-1919), p. 2.

—, «Páginas cinematográficas» (El Fígaro, 21-09-1919), p. 2.

—, «Páginas cinematográficas» (El Fígaro, 01-01-1920), p. 2.

—, «El niño en el cine» (Cinema, n.º 1, ene-feb 1920).

—, «Peliculerías» (Mundo Gráfico, 01-06-1921).

—, «Peliculerías. Un poco de historia» (Mundo Gráfico, 05-10-1921).

García Carrión, M., Por un cine patrio. Cultura cinematográfica y nacionalismo espa¬ñol (1926-1936) (Valencia, Publicacions de la Universitat de València, 2013).

Gledhill, C., «An Ephemeral History: Women and British Cinema Culture in the Silent Era», en Researching Women in Silent Cinema New Findings and Perspectives (Bolonia, Alma Mater Studiorum, 2013), pp. 131-148.

Gómez Mesa, L., «Gracias, infinitas gracias, señorita Carmen Prada» (Popular Film, n.º 34, 24-03-1927), pp. 1-2. Hernández Eguíluz, A., Testimonios de huecograbado. El cine en la 2ª República y su prensa espacializada (1930-1939) (Valencia, Ediciones de la Filmoteca, 2009).

Insua, A., «El ¡Yo acuso!, de Abel Gauce [sic]». (La Correspondencia de España, 08-01- 1921).

Mangini González, S., Las modernas de Madrid. Las grandes intelectuales españolas de la vanguardia (Barcelona, Península, 2001).

Matilla Quiza, M.ª J. y Frax Rosales, E., «Géiseres femeninos: las mujeres irrumpen con fuerza en la vida madrileña», en El Madrid de las mujeres. Avances hacia la visibi-lidad (1833-1931). II (Madrid, Comunidad de Madrid, 2007), pp. 147-176.

Mencheta, «Doña Teresa Luzzati dijo que la mujer debe decidirse a “manejar” el voto femenino, que es un arma de dos filos» (La Nación, 20-06-1932), p. 2.

Minguet Batllori, J. M., «Las vanguardias históricas y el cine español», en Un siglo de cine español (Madrid, Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas, 2000), pp. 65-79.

—, Paisaje(s) del cine mudo en España (Valencia, Ediciones de la Filmoteca, 2008).

Nielfa Cristobal, G., «Las relaciones de género: Imágenes y realidad social» (Arbor, n.º 666, junio de 2001), pp. 431-460.

Palomo, M. P, «Colombine y el cine mudo en España (La mejor filme)» (Arbor, n.º CLXXXVI, junio de 2010), pp. 21-30.

Prada, C., «Memoria presentada al Ilmo. Sr. Director General de la Primera Enseñanza por la profesora especial de mecanografía y taquigrafía de las escuelas de adultas de Barce¬lona, D.ª Carmen Prada Mantrana, agregada a la Inspección Médico-Escolar de Madrid para estudiar los problemas de higiene escolar (1)» (La Escuela Moderna. Revista Pe¬dagógica y Administrativa de Primera Enseñanza, n.º 298, 01-06-1916), pp. 364-370.

—, «De maternología. Pro infancia» (El Día, 30-10-1918).

—, «De Maternidad. Pro-infancia» (El Día, 22-11-1918).

Ribas, I., «El papel de la distribución en Cataluña durante la Primera Guerra Mundial», en A propósito de Cuesta. Escritos sobre los comienzos del cine español 1896-1920 (Valencia, Ediciones de la Filmoteca, 2010), pp. 408-414.

Rodrigo, A, Mujeres para la historia. La España silenciada del siglo XX (Madrid, Com¬pañía Literaria, 1996).

Seoane, M. C. y Sáiz, M.ª D., Historia del periodismo en España. 3. El siglo XX: 1898- 1936 (Madrid, Alianza Editorial, 1998).

Serna, L. I., «Descripción», en Media History Digital Library. Disponible en: , 2013.

Soto, B., «Volverse invisible. Cinematógrafo, modernidad, mujer y trabajo», en Cine¬ma i modernitat: les transformacions de la ercepció (Girona, Fundació Museu del Cinema-Col·lecció Tomàs Mallol / Ajuntament de Girona, 2008), pp. 155-160.

Torres, .M., «Valores positivos» (Arte y Cinematografía, n.º 300, 1926).

—, «Apuntes para la historia del cinema español. Juan Antonio Cabero, decano de los periodistas cinematográficos de Madrid» (Cinegramas, n.º 67, 22-12-1935).

Zurián, F. A. (coord.), Construyendo una mirada propia. Mujeres directoras en el cine español. De los orígenes al año 2000 (Madrid, Síntesis, 2015).